کد خبر: 624461
تاریخ انتشار :

طالبان در آستانه تصرف بدخشان

ایسنا/ مقام‌های افغانستان امروز (یکشنبه) اعلام کردند، با فرار و عقب نشینی نیروهای افغان، نیروهای طالبان توانسته‌اند کنترل مناطق بیشتری را در شمال این کشور به دست بگیرند.

طالبان در آستانه تصرف بدخشان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 کمیته امنیت ملی دولت تاجیکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از ۳۰۰ پرسنل نظامی ارتش افغانستان از ولایت بدخشان فرار کرده‌اند، چون نیروهای طالبان به سمت مرز این کشور پیشروی داشته‌اند. نیروهای افغان در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی روز شنبه از این منطقه عبور کردند و به مرز تاجیکستان گریخته‌اند.
مقام‌های دولت تاجیکستان به پرسنل دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغان اجازه عبور از مرز و وارد شدن به خاک تاجیکستان را دادند و در بیانیه خود آورده‌اند: بر اساس خط مشی‌های انسانی و همسایگی ما این اجازه را دادیم.
از اواسط آوریل سال جاری میلادی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد به جنگ افغانستان پایان می‌دهد، طالبان مناطقی از این کشور را به کنترل خود درآورده است. اما دستاوردهای مهم این شبه نظامیان در شمال این کشور بوده که پایگاه قدیمی جنگ سالاران متحد آمریکا است که در ۲۰۰۱ به واشنگتن در شکست طالبان کمک کردند.
طالبان اکنون کنترل یک سوم از تمامی ۴۲۱ منطقه و ناحیه مرکزی در افغانستان را به دست دارد.
محب الرحمان، یکی از اعضای شورای ولایتی بدخشان گفت، این دستاورد در ولایت بدخشان در حالی صورت گرفته که طالبان درگیری و نبردی نداشته است.
وی که روحیه ضعیف سربازان ارتش افغانستان را علت اصلی پیشروی طالبان می‌داند، همچنین گفت: ‌متاسفانه اکثر این نیروها بدون مایحتاج مانده‌اند. اکثریت مناطق بدون حتی کوچکترین درگیری به دست طالبان افتاده است. در سه روز گذشته، ۱۰ ناحیه به دست طالبان افتاده که هشت مورد آن بدون درگیری بوده است. همچنین صدها نیروی ارتش، پلیس و اطلاعات افغانستان پست‌های خود را تسلیم طالبان کرده و از فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان گریخته‌اند.
وی ادامه داد، حتی با وجود برگزاری نشست امنیتی اوایل امروز (یکشنبه) برای تقویت موضع در کابل، برخی از مقام‌های ارشد ولایتی فیض آباد را به مقصد کابل ترک کرده‌اند.
مناطق تحت کنترل طالبان در شمال افغانستان از نظر استراتژیکی مهم هستند چون در مرز با کشورهای آسیای میانه قرار دارند.
در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز سقوط این مناطق را تایید کرده و گفت: بسیاری از این مناطق بدون درگیری به دست طالبان افتاد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها