کد خبر: 624572
تاریخ انتشار :

فعالیت کنسولگری روسیه در مزار شریف تعلیق شد

فارس/ نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان گفت، به‌دلیل نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان، کنسولگری روسیه در شهر مزار شریف موقتاً فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.

فعالیت کنسولگری روسیه در مزار شریف تعلیق شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«زمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان روز دوشنبه گفت، کنسولگری این کشور در «مزار شریف» به‌خاطر وضعیت بی‌ثبات این شهر، فعالیت خود را متوقف کرده است.

کابلوف در مصاحبه با خبرگزاری روسی «تاس» گفت: «اوضاع در افغانستان بی‌ثبات شده است و نیروهای افغان در بسیاری نواحی تسلیم شده‌اند. طبیعتاً چنین چیزی به نگرانی‌هایی منجر می‌شود. بسیاری دیگر از کنسولگری‌های واقع در مزارشریف نیز موقتاً فعالیت خود را تعلیق کرده‌اند و منتظر روشن شدن اوضاع هستند».

این دیپلمات روس افزود، روسیه و دیگر اعضای «سازمان پیمان امنیت جمعی» به حمایت از تاجیکستان در حفاظت از مرزهایش با افغانستان ادامه می‌دهد.

طی هفته گذشته و افزایش موج حملات گروه طالبان در افغانستان، نیروهای افغان بارها به داخل مرزهای تاجیکستان عقب‌نشینی کرده‌اند.

یالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

یک مقام‌ آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفته که پنتاگون درصدد است ۶۵۰ نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل، در افغانستان حفظ کند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها