کد خبر: 624776
تاریخ انتشار :

چرا محدودیت‌های کرونایی در انگلیس کاهش می‌یابد؟

درحالی که آمار شیوع کرونا به ویژه گونه جهش یافته دلتا که از قدرت انتشار بالاتری برخوردار است به طور افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است این پرسش پیش می‌آید که چرا دولت انگلیس در چنین شرایط خطرناکی دست به کاهش محدودیت‌های کرونایی می‌زند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که از ۱۹ جولای (۲۸ تیر) عمده محدودیت‌های کرونایی از پوشیدن ماسک در فضاهای عمومی سرپوشیده تا رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و ضرورت دورکاری برداشته می‌شود.

او با اذعان به این نکته که همه‌گیری کرونا تمام نشده پیش‌بینی کرد که تا دو هفته دیگر آمار بیماران کرونایی به ۵۰ هزار نفر در روز می‌رسد و باید برای تحمل مرگ‌ومیرهای بیشتر آماده بود. جانسون با این حال معتقد است که باید زندگی با کرونا را آموخت و به جای کنترل‌های قانونی، مسئولیت‌های شخصی را جایگزین کرد.

نخست وزیر انگلیس از اواخر اسفند گذشته محدودیت‌های کرونایی را به تدریج کاهش داد و شرط کرد که هرگام را بر اساس اوضاع کرونا و درصورتی که آمار مبتلایان تحت کنترل باشد برمی‌دارد. تاکنون سه مرحله از راهبرد دولت برای رفع محدودیت‌های کرونایی اجرا شده اما شیوع پرشتاب گونه دلتا باعث شد تا اجرای مرحله آخر در خردادماه گذشته با چهار هفته تاخیر برگزار شود.

جانسون ۲۴ خرداد ماه اعلام کرد که آمار مبتلایان به کرونا با ضریب ۶۴ درصد در هفته در حال افزایش است و در برخی مناطق آمارها هر هفته دو برابر می‌شود. این درحالیست که به گفته وی، میانگین افرادی که در بیمارستان‌های انگلیس بستری می‌شوند هر هفته ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

جانسون تعویق مرحله آخر محدودیت‌های کرونایی را که قرار بود ۲۱ ژوئن اجرا شود یک تصمیم دشوار خواند و گفت: می‌توانستیم به مسیر خود ادامه دهیم و مرحله چهارم را فارغ از احتمال مرگ هزاران نفر، ۲۱ ژوئن اجرا کنیم؛ یا اینکه به سازمان ملی خدمات درمانی چند هفته حیاتی فرصت بدهیم تا افراد بیشتری را واکسینه کند.

وی با بیان اینکه تعویق مرحله پایانی رفع محدودیت‌های کرونایی یک تصمیم منطقی است ابراز امیدواری کرد که تا ۱۹ جولای دو سوم بزرگسالان بالای ۵۰ سال، تمام افراد آسیب پذیر، نیروهای خدمات درمان و تمام افرادی بالای ۴۰ سال که اولین دوز واکسن خود را ماه گذشته دریافت کردند کاملا واکسینه شوند.

حالا اوضاع کرونا در انگلیس نه تنها بهتر نشده که به گفته ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس ممکن است امار بیماران کرونایی در تابستان به ۱۰۰ هزار نفر در روز برسد. او در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی اذعان کرد: درحالی که محدودیت‌ها را آسان می‌کنیم انتظار داریم که آمار مبتلایان به میزان قابل توجهی افزایش یابد. او می‌گوید کسی نمی‌تواند درباره اینده پیشروی کرونا نظر قطعی بدهد. همه‌گیری کرونا یک وضعیت ناشناخته است و «هرچه به جلو حرکت می‌کنیم مشخص می‌شود که پیش‌بینی ها در این زمینه کمتر قابل اعتماد است.»

بر همین اساس دیروز وزیر آموزش انگلیس اعلام کرد که از ۱۹ جولای تمام محدودیت‌های کرونایی در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها برداشته می‌شود و فقط دانش‌آموزانی که آزمایش کرونای ان‌ها مثبت باشند قرنطینه خواهند شد. بر اساس قوانین جاری، علاوه بر دانش‌آموز بیمار، افرادی که با اودر تماس نزدیک بوده‌اند نیز باید قرنطینه شوند.

گزارشها حاکیست که تنها در یک هفته گذشته ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در سراسر انگلیس به دلیل کرونا از مدرسه غایب بوده اند و آمارها مبتلایان به سرعت در حال افزایش است.

وزیر بهداشت انگلیس: آنچه برای دولت اهمیت دارد، آمار بستری شدن در بیمارستان و شمار تلفات است.

در این شرایط بوریس جانسون می‌گوید اگر نتوانیم تا چند هفته آینده جامعه را بازگشایی کنیم، آنگاه باید از خودمان بپرسیم کی زمان رسیدن به وضعیت طبیعی و نرمال خواهد بود؟ به گفته نخست وزیر انگلیس، پاسخ آنهایی که می‌گویند باید رفع محدودیتهای کرونایی را به تاخیر بیندازیم این است که اجرای این مرحله را به زمستان موکول کنیم که قدرت انتشار کرونا بیشتر است یا امسال از هرگونه اقدامی در این زمینه صرف نظر کنیم.

دولت انگلیس معتقد است که واکسن ضد کرونا می‌تواند شاخص بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ساجد جاوید در این زمینه می‌گوید که آمار مبتلایان پس از رفع محدودیت‌ها افزایش می‌یابد اما آنچه برای دولت اهمیت دارد، آمار بستری شدن در بیمارستان و شمار تلفات است.

جانسون هم دوشنبه گذشته اعلام کرد که واکسن‌های ضد کرونا موثر بوده و تاکنون بالغ بر ۴۵ میلیون نفر واکسن زده که از این تعداد ۳۳ میلیون نوبت دوم را هم زده‌اند. نخست وزیر انگلیس پیش‌بینی کرد که تا ۱۹ جولای تمام جمعیت بزرگسال کشور نوبت نخست و دو سوم هم دو نوبت واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند. به گفته وی افرادی که در این مدت در بیمارستان بستری شده‌اند واکسن ضد کرونا دریافت نکرده‌اند.

به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که موج سوم کرونا در انگلیس با امواج قبلی متفاوت خواهد بود. کارشناسان معتقدند که به رغم افزایش آمار بیماران کرونایی، آمار تلفات در موج بعدی کرونا پایین می‌ماند.

نیل فرگوسن استاد ایمپریال کالج لندن و مشاور دولت انگلیس در امور مسائل بهداشتی می‌گوید؛ تاثیر واکسیناسیون کرونا به این معنا خواهد بود که موج سوم کرونا با موج دوم که روزانه یک هزار نفر جان باختند متفاوت است. به تعبیر او تعداد تلفات در موج سوم کرونا نباید از ۵۰ نفر در روز تجاوز کند.

به عبارت دیگر، دولت جانسون با تغییر هوشمندانه تاکتیک مقابله با کرونا قصد دارد تا از مسئولیت خود در این زمینه کمی شانه خالی کند. به هر حال وضع محدودیت‌های کرونایی بار اقتصادی سنگینی را برای دولت جانسون به همراه داشته و ادامه این وضع چندان پایدار نبود. اقتصاد انگلیس در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به سه قرن گذشته را تجربه کرد. این درحالیست که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را به مرز ورشکستگی کشانده است.

در ثانی، جانسون پس از یکبار تعویق اجرای مرحله آخر رفع محدودیت‌های کرونایی، راه بازگشتی ندارد و حزب او به اندازه کافی محبوبیت خود را به دلیل سوء مدیریت در همه‌گیری کرونا از دست داده است. با این حال اگر قمار او برای مهار تلفات بیماران کرونایی با طرح واکسیناسیون جواب دهد نه تنها بخشی از محبوبیت حزب او بر اثر نشاط اجتماعی ترمیم که این شیوه می‌تواند به عنوان یک روش تجربه شده مورد استفاده و استناد سایر کشورها قرار گیرد.  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها