کد خبر: 625500
تاریخ انتشار :

آغاز حملات راکتی علیه مواضع آمریکا در سوریه

فارس/ حملات راکتی اخیر علیه پایگاه‌های آمریکا و متحدان این کشور در خاک سوریه از آغاز مرحله جدیدی در پرونده سوریه خبر می‌دهد که به گفته منابع سیاسی آگاه، این حملات دو سناریو را پیش روی واشنگتن قرار داده است.

آغاز حملات راکتی علیه مواضع آمریکا در سوریه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پنج عملیاتی که اخیرا علیه پایگاه‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه انجام شد، مرحله جدیدی را تحت عنوان افزایش فشار علیه واشنگتن کلید زد تا این کشور سیاست‌های خود را در قبال پرونده سوریه تغییر دهد.

روزنامه «الاخبار» امروز (چهارشنبه)، در گزارشی به این عملیات‌ها پرداخت و در این خصوص نوشت، سوریه و متحدان آن از توان نظامی آمریکا و دشواری‌های ایجاد یک نبرد علنی فراگیر با این کشور در سوریه با خبر هستند از‌ این‌‌رو این کشور ایده مقاومت مردمی را در پیش گرفته که قادر است اشغالگران را شکست دهد و با ضربات پی‌در‌پی و پراکنده آمریکایی‌ها را وادار به خروج از خاک سوریه کند؛ حملاتی که نشانه‌های آن علنا در سوریه آشکار شده است.

این روزنامه لبنانی ادامه داد، در ماه‌های گذشته، دولت سوریه فراخوان‌های فشرده‌ای برای آغاز تحرکات مردمی علیه اشغالگران آمریکایی داشت؛ تحرکاتی که با ممانعت از ورود گشتی‌های آمریکا به خاک سوریه و سنگ‌پراکنی به آن‌ها حرکت خود را آغاز کرد و به نوعی بیانگر رد اشغالگری خاک سوری از جانب مردم این کشور بود؛ اما با این حال، این تحرکات نتیجه‌ جدی‌ای در پی نداشت و وضعیت به سوی تنش نظامی رفت و پایگاه‌های آمریکا در کمتر از دو هفته پنج بار هدف حمله قرار گرفت.

الاخبار اضافه کرد، چهار مورد از این حملات در میدان نفتی «العمر» و عملیات پنجم درمیدان گازی «کونیکو» در استان دیر الزور (شرق سوریه) رخ داد. 

بر اساس این گزارش، این پنج عملیات که نظامیان آمریکا را طی هفته‌های گذشته دست‌پاچه و تحرکاتشان را محدود کرد، بیانگر رشد چشمگیر سطح مقاومت و تغییر شکل آن بود که احتمالا در روزهای آینده نیز به شدت آن افزوده شود و به جایی برسد که گشتی‌های آمریکایی، همچون انفجارهایی که در عراق رخ می‌دهد، مستقیما هدف حمله قرار گیرند.

در ادامه این گزارش آمده است، با توجه به اینکه دمشق و متحدان آن مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته‌اند، این سکوت اولا تلاشی است برای گرفتن هر گونه بهانه از آمریکا و ثانیا بیان این موضوع که این حملات را گروه‌های مردمی غیررسمی انجام می‌دهند هر چند که نقطه آغاز آن اراضی تحت کنترل دمشق است. با این حال، دمشق توجیهی منطقی برای این عملیات دارد و آن اینکه این اقدامات برای بیان رد اشغالگری‌های آمریکا، فشاری اقتصادی این کشور علیه مردم سوریه و  در پاسخ به سرقت منابع این کشور صورت گرفته است.

این روزنامه لبنانی افزود: «شاید تشابه میان حملات انجام شده علیه پایگاه‌های آمریکا در سوریه و حملات در عراق این تصور آشکار را درباره آنچه در حال رخ دادن است، ایجاد کند از این نظر که این حملات با هماهنگی گروه‌های محور مقاومت و برای ایجاد معادلات جدید صورت می‌گیرد؛ معادلاتی که برای متزلزل کردن حضور آمریکا در منطقه کفایت می‌کند».

الاخبار می‌گوید، ظاهرا، واشنگتن اکنون دیگر خطر عملیات‌های روزافزون علیه خود را در سوریه احساس می‌کند چراکه این کشور طی روزهای گذشته حضور و آمادگی نیروهای خود را تقویت کرده است تا این‌گونه بتواند این خطر را پشت بگذارد.

در این گزارش با اشاره به اینکه آمریکا طی روزهای گذشته به پایگاه‌های خود در سوریه نیرو و تجهیزات ارسال کرده، به نقل از منابع محلی آمده است: « به خاطر ترس نیروهای آمریکایی از ازسر گرفته شدن حملات راکتی در هر آن، وضعیت پایگاه‌های آمریکا بر هم ریخته است».

منابع میدانی همچنین به الاخبار خبر دادند: «این حملات فشار روانی بسزایی برای سربازان آمریکایی ایجاد کرده است؛ نظامیانی که از زمان حضور در سوریه در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار در معرض چنین حملاتی قرار گرفته‌اند».

طبق گزارش این منابع، «این ترس باعث شده است که آن‌‌ها با ورود به برخی از روستاهای اطراف پایگاه، اقدام به پاکسازی این مناطق کنند از بیم آنکه پایگاه‌های موشکی و گروه‌هایی که آن‌ها هدف حمله قرار می‌دهند، در این روستاها باشند».

منابع یادشده بر این باورند، «عدم پاسخگویی واشنگتن به این حملات، تأکید دارد آمریکا به این درک رسیده است که هر حمله جدید علیه ارتش سوریه و متحدان این کشور، با واکنش همراه خواهد بود و اوضاع به سوی یک تنش میدانی خطرناک خواهد برد».

منابع سیاسی آگاه نیز در گفت‌و‌گو با الاخبار بیان کردند: «آنچه در حال رخ دادن است، زمینه را برای تحولاتی سیاسی و میدانی در پرونده سوریه مهیا می‌کند تا توافقات اولیه روسیه و آمریکا اجرایی شوند».

این منابع در ادامه افزودند: «موفقیت هماهنگی‌های دو طرف در پرونده گذرگاه‌ها زمینه را برای تفاهمات میدانی فراهم می‌کند؛ تفاهماتی که در آن، حملات اخیر علیه پایگاه‌های آمریکا نیز مد نظر قرار خواهد گرفت».

منابع سیاسی همچنین خاطر نشان کردند: «هدف از تشدید حملات علیه پایگاه‌های آمریکا افزایش فشارها علیه واشنگتن است تا آمریکا فشارهای اقتصادی خود را کاهش دهد و حق سوریه در تثبیت حاکمیتش را بپذیرد».

منابع مذکور پیش‌بینی کردند که واشنگتن در مرحله آینده، گام‌هایی در راستای کاهش تحریم‌ها علیه سوریه بردارد تا این‌گونه دمشق را ترغیب کند که از حضور معارضان در عرصه سیاسی این کشور استقبال به عمل آورد.

الاخبار خاطر نشان کرد که شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) می‌دانند که در صورت خروج آمریکا از خاک سوریه بیشترین زیان عاید آن‌ها خواهد شد ازاین‌رو ضمن تکذیب وجود مقاومت مردمی علیه حضور آمریکا و نسبت دادن حملات علیه آمریکا به سازمان تروریستی داعش، با شتاب از درخواست روسیه برای گفت‌و‌گو با دمشق استقبال کردند که «فرهاد شامی» مدیر مرکز اطلاع‌رسانی قسد گفت که احتمالا «عناصر داعش پشت پرده حمله به پایگاه‌های ائتلاف بین‌المللی قرار دارند».

فرهاد الشامی همچنین با اشاره به حمله اخیر به میدان گازی کونیکو، در این خصوص گفت: « برای یافتن افراد مظنون به دست‌ داشتن در این اقدام، نیروهایشان منطقه العزبه را پاکسازی کرده‌اند».

الاخبار در این خصوص نوشت: «ظاهرا قسد می‌خواهد با ترویج این مسئله که داعش در پشت پرده این حملات قرار دارد، حمایت بیشتر غرب و آمریکا از نیروهایش در منطقه را تضمین کند و آمریکایی‌ها را مجاب کند که برای جلوگیری از تحرکات جدید داعش تا حداکثر زمان ممکن [در سوریه] باقی بمانند».

با این حال، این روزنامه لبنانی اضافه کرد: «اما تداوم عملیات‌های نظامی علیه حضور آمریکا در سوریه و احتمال تشدید و پیشبرد آن‌ها، تمام این‌ موارد شرق فرات را در برابر دو سناریو قرار می‌دهد: خروج تدریجی آمریکا از منطقه یا آوردن نیروی بیشتر و تجهیزات نظامی جدید برای مقابله با این تهدیدهای روبه‌رشد در آنجا».

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «بر اساس نشانه‌ها، واشنگتن تا این لحظه پرونده سوریه را اولویت نمی‌داند و در صدد آن است که سیاست‌های خود را در این کشور مجددا و به‌گونه‌ای شکل دهد که از درگیری جلوگیری کند و خسارت‌ها را به حداقل برساند که این موضوع، فرضیه نخست را محتمل‌تر می‌کند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها