کد خبر: 625926
تاریخ انتشار :

کلیچداراوغلو خطاب به اروپا: من اردوغان نیستم!

ایسنا/ رهبر اپوزیسیون ترکیه در سخنانی گفت که درصورت قرار گرفتن حزبش در راس قدرت در انتخابات این کشور؛ آوارگان سوری را به کشورشان بازخواهد گرداند.

کلیچداراوغلو خطاب به اروپا: من اردوغان نیستم!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نوشته روزنامه القدس العربی، کمال کلیچدار اوغلو، رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه و رهبر اپوزیسیون این کشور در سخنانی گفت که درصورت پیروزی حزبش در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال ۲۰۲۳ آوارگان سوری را طی دو سال پس از مصالحه با دولت دمشق به کشورشان بازخواهد گرداند.

وی همچنین تاکید کرد: خطاب به اروپا و جهان می‌گویم؛ من را با اردوغان مقایسه نکنید من از دل نیروهایی آمده‌ام که در جنگ استقلال ترکیه حضور داشته‌اند. هیچ کس نمی‌تواند کشور ما را به زندانی آزاد برای پناهندگان تبدیل کند. به شما می‌گویم مذاکرات بسیار سختی در انتظار شماست.

کلیچدار اوغلو ادامه داد: مردم عزیز ترکیه؛ طبق آمار رسمی، ۳.۶ میلیون شهروند سوری در خاک ترکیه زندگی می‌کنند. ما می‌توانیم به وضوح این تراکم را در شهرهای مرزی با سوریه مشاهده کنیم. در برخی از استان‌ها تعداد شهروندان سوری بیشتر از تعداد شهروندان ترکیه است. شهروندان بیکار از سوری‌ها شکایت دارند و ما می‌توانیم با مشکلات بزرگ‌تری روبرو شویم که در مرحله بعدی نمی‌توان آنها را برطرف کرد.

وی افزود: ما ناگزیر به حل و فصل این مشکل هستیم؛ آنها (حزب حاکم) این مشکل را حل نکرده‌اند و قدرت آن را ندارند اما ما در آینده آن را حل و فصل خواهیم کرد. ما ابتدا روابطمان را با نظام سوریه اصلاح می‌کنیم و پس از آن سفارتخانه‌ها را بازگشایی می‌کنیم. زمانی که به اروپا می‌رفتم از پناهندگان سوری شکایت می‌کردند، به آنها می‌گفتم چرا شکایت می‌کنید؟ چون سوری‌ها به شما رسیده‌اند؟ چرا زمانی که خون در سوریه ریخته می‌شد، صدایی نشنیدید و وقتی پناهندگان وارد ترکیه شدند، صدایی از شما شنیده نشد، اما پس از آنکه پناهندگان به مرزهای شما رسیدند، صدای فریادتان بلند شد.

رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه همچنین تصریح کرد: من به اروپایی‌ها گفتم شما باید هزینه کنید و برای سوری‌ها مدارس، بیمارستان و جاده بسازید، سپس ما سوری‌ها را به کشورشان خواهیم فرستاد. من یک اقدام نژادپرستانه انجام نمی‌دهم، بار دیگر می‌گویم، سوری‌ها اقوام ما هستند اما آنها خوشحال خواهند شد که در سرزمینی که در آن متولد شده‌اند، زندگی کنند، ما آنها را باز خواهیم گرداند تا در صلح و آرامش در کشور خود زندگی کنند، انشاالله به محض رسیدن به قدرت، فقط در مدت دو سال به مساله پناهندگان پایان خواهیم داد. "

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها