کد خبر: 625775
تاریخ انتشار :

جلسه مهمی که دیوانه را رام کرد/ چرا ترامپ می‌خواست به ایران حمله کند؟

ژنرال میلی (ژنرال ارشد ستاد مشترک آمریکا) در یک مطلب افشا شده گفته ترامپ بعد از شکست در انتخابات به ژنرال های ارتش دستور داده به خاک ایران حمله نظامی کنند.

جلسه مهمی که دیوانه را رام کرد/ چرا ترامپ می‌خواست به ایران حمله کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

باز هم یک گزارش افشا کننده علیه ترامپ و رسوایی او. این بار کتاب "خودم به تنهایی درستش می‌کنم" برای رئیس جمهور سابق آمریکا دردسر ایجاد کرده است. این کتاب به قلم سوزان گلاسر (Susan Glasser) و همسرش پیتر بیکر (Peter Baker) است و قرار است حدود چند ماه دیگر منتشر شود. با این حال، بخشی از متن کتاب به دست رسانه ها افتاده و حالا با انتشار آن، سر و صدای زیادی در محافل سیاسی آمریکا به وجود آمده است.

دو مطلب درز شده از این کتاب به شدت جنجالی شده است. دو مطلبی  که مربوط به واکنش دونالد ترامپ بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری است. این دو واکنش یکی اقدام به کودتای نظامی در آمریکا و دیگری حمله نظامی به ایران است.

به گزارش نویسندگان کتاب و به نقل از ژنرال میلی (ژنرال ارشد ستاد مشترک آمریکا) ترامپ بعد از شکست در انتخابات به ژنرال های ارتش دستور داده به خاک ایران حمله نظامی کنند اما نظامیان و به خصوص ژنرال میلی در آن جلسه به شدت با این طرح مخالفت کرده و او با تندی به رئیس جمهور وقت آمریکا گفته: " تو می خواهی ما را وارد یک جنگ لعنتی کنی"

برخی نزدیکان رئیس جمهور سابق آمریکا گفته اند که ترامپ در آن زمان تحت تاثیر بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی) بوده و می خواسته با حمله به ایران اذهان را از شکست انتخاباتی اش دور کند.

همچنین در این کتاب ذکر شده که علی رغم مخالفت شدید سران ارتش حتی مایک پنس (معاون ترامپ) هم موافق این حمله نظامی بوده است. این نکته از این جهت عجیب است که پنس چندی بعد با ترامپ به اختلاف خورد و حاضر نشد از طرح شبه کودتای او حمایت کند. ژنرال میلی می گوید مایک پنس هم مانند ترامپ هیچ دلیل موجهی برای جنگ با ایران نداشت و وقتی از او می پرسیدیم چرا باید با ایران بجنگیم؟ فقط پاسخ می داد: "چون آنها بد هستند!"

نکته مهم دیگر در این رابطه این است که دونالد ترامپ در بیانیه ای به محتوای افشا شده این کتاب واکنش نشان داده اما در بیانیه خود فقط مطلب مربوط به اقدام جهت کودتای نظامی را انکار کرده و در مورد جنگ با ایران هیچ مطلبی سلبا و ایجابا نگفته است.

سوزان گلاسر همچنین در کتابش به مساله عدم توانایی ذهنی ترامپ اشاره دارد که در روزهای پایانی دولتش او را از پای انداخته بود. گلاسر اشاره دارد که ترامپ بعد از شکست در انتخابات هر کاری را برای بقای در قدرت می توانست انجام دهد و اگر ایستادگی ارتش نبود شاید او یک اقدام خارج از قانون انجام می داد.

با این حال، طبق گفته نویسندگان کتاب فوق الذکر، جلسه مهم ژنرال میلی، مایک پمپئو و رابرت اوبراین با ترامپ باعث شد رئیس جمهور وقت آمریکا قانع شود که حمله نظامی به ایران به هیچ وجه ممکن نیست و خسارات بسیاری به آمریکا وارد می کند. گویا ترامپ بعد از این جلسه قانع شده که وارد جنگ با ایران نشود و این طرح را از رده خارج کند.

مطالب منتشر شده از کتاب " خودم به تنهایی درستش می‌کنم " بازتاب بسیار زیادی در جراید آمریکایی داشته است. بیشتر خبرگزاری ها و پایگاه های خبری البته مطالب مربوط به کودتا را پوشش داده اند اما بودند جرایدی که تیتر اصلی خود را به ادعای مربوط به حمله به ایران اختصاص داده باشند.

 پایگاه بیزینس اینسایدر یکی از پایگاه هایی بود که بیشتر به مساله جنگ با ایران پرداخت. این پایگاه ضمن اشاره به مطالب منتشر شده در کتاب فوق الذکر مروری بر اختلافات ایران و آمریکا در این سالها داشته و اوج این اختلافات را خروج غیر قانونی ترامپ از برجام می داند. بیزینس اینسایدر همچنین به حمله موشکی آمریکا به فرودگاه بغداد و شهادت حاج قاسم سلیمانی اشاره دارد و این اقدام را اقدام خصمانه دیگر دولت ترامپ علیه ایران می داند.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها