کد خبر: 627212
تاریخ انتشار :

الغنوشی رئیس‌جمهوری تونس را به آغاز مذاکرات ملی فراخواند

رئیس پارلمان تونس طی مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت، نگران اقدامات غیرقانونی قیس سعید است که "دموکراسی تونس را تهدید می‌کنند".

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس در این مقاله نوشت: تقریبا یک هفته گذشته و ما همچنان در بن بست هستیم. امیدوارم راهی برای برون رفت از بحران ایجاد شود.

رئیس پارلمان تونس اظهار کرد: نارضایتی تونسی‌ها از عملکرد رهبری سیاسی امری قانونی است و بیش از یک دهه پیش محمد البوعزیزی خودش را آتش زد و انگیزه‌ای برای اعتراضات بهار عربی شد، در اینجا تونس اقدامات او به پایان دادن بیش از پنج دهه دیکتاتوری کمک کرد. دیکتاتوری که شاهد فساد شایع، سرکوب مخالفان و عقب‌ماندگی اقتصادی بود. تنش‌هایی که امروز مشاهده می‌کنیم برای یافتن آزادی نیست بلکه نارضایتی از وضعیت اقتصادی است.

الغنوشی عنوان کرد، قانون اساسی سال ۲۰۱۴ یکی از پیشرفته‌ترین قانون‌های اساسی جهان عرب بود امروز قیس سعید، رئیس‌جمهوری آن را پاره می‌کند.

رئیس پارلمان تونس گفت: تصمیمات رئیس‌جمهوری دنباله‌ کردن اصول بازی برای ایجاد نظام دیکتاتوری است و تحرکات سعید سیستم جدایی بین اختیارات قوه‌ها براساس اصول و توازناتی که ملت تونس و نمایندگان منتخب‌شان تدوین کرده‌اند، پاره می‌کند. حکومت فردی راه حل مشکلات اقتصادی کشور ما نیست زیرا منجر به دیکتاتوری، افزایش فساد، سهمیه بندی‌ و نقض حقوق فردی و عدم مساوات می‌شود. 

الغنوشی اشاره کرد، برخی مخالفان سیاسی تلاش می‌کنند این تدابیر برخلاف قانون اساسی را از رهگذر احیای اختلافات ایدئولوژیک بین کسانی که سکولارها و اسلام‌گراها می‌خوانند، توجیه کنند. اما این عناوین مناسب هیچ طرفی نیست حزب‌ ما، النهضه حزب مسلمان دموکراتیک است اما اینجا آنچه هدف قرار می‌گیرد یک حزب سیاسی خاص نیست بلکه کل دموکراسی تونس است.

او اضافه کرد: هر تلاشِ کودتایی علیه قانون اساسی و انقلاب تجاوز به ارزش‌های دموکراسی ماست. باید این تحرکات به صراحت و به شکل قوی از سوی جامعه جهانی محکوم شوند. تونسی تنها دموکراسی است که از دل بهار عربی بیرون آمد و همچنان از نظر بسیاری از اعراب عامل امید در تلاش‌شان به سمت دموکراسی است.

الغنوشی ابراز امیدواری کرد، سعید از تصمیماتش عقب نشینی کند. بسیاری گام‌های سازنده می‌توان اکنون برداشت و هم‌پیمانان غربی و منطقه‌ای تونس باید از این گام‌ها حمایت کنند.

او تاکید کرد: باید به پارلمان اجازه داده شود به دولت جدید رای دهد و اصلاحات اقتصادی جسورانه را برای مقابله با همه‌گیری و بیکاری آغاز کند. امیدوارم سعید مذاکرات ملی را برای یافتن بهترین راه جهت خروج از این بحران و تنگنا آغاز کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها