کد خبر: 628420
تاریخ انتشار :

سازمان ملل درباره تحولات افغانستان ابراز نگرانی کرد

"استفان دوجاریک" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد سازمان ملل عمیقا از تحولات جاری افغانستان نگران است .

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

"استفان دو جاریک " سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی افزود سازمان ملل  ضرورت دستیابی طرف های درگیر در این کشور به توافق سیاسی تأکید دارد.

سخنگوی سازمان ملل متحد تصریح کرد که این سازمان وضعیت امنیتی افغانستان را ارزیابی می‌کند.

وی به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد درباره تاثیر این درگیری بر زنان و دختران و ابراز نگرانی آن اشاره کرد و گفت بر اساس این گزارش زنان و کودکان حدود ۸۰ درصد از افرادی را تشکیل می دهند که از ماه مه مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شده اند.

آژانس های سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده اند زیرا پیشروی طالبان در سراسر این کشور سبب شده است ده ها هزار تن از شهروندان افغان در بحبوحه گرسنگی، خانه های خود را ترک کنند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره حضور نیروهای سازمان ملل در افغانستان گفت که تخلیه یا خروج کارکنان سازمان ملل از افغانستان در دستور کار نیست.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که  تعدادی از کارمندان سازمان ملل متحد از شهرهای دیگر افغانستان به کابل منتقل شده‌اند، اما این سازمان قصد ندارد هیچ‌کدام از کارمندانش را از این کشور خارج کند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل نیز از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت که غیرنظامیان بیشترین خشونت را متحمل می شوند.

وی با تاکید بر اینکه  صلح و توسعه پایدار از طریق نظامی به دست نخواهد آمد، تصریح کرد سازمان ملل  آماده کمک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

دبورا لیونز نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان هفته گذشته تعهد طالبان در حل و فصل سیاسی را زیر سوال برد و به شورای امنیت گفت که جنگ وارد مرحله مهلک‌تر و مخرب‌تر شده است.

نماینده سازمان ملل در امور افغانستان در سخنانی اظهار داشت که طالبان تلاش می کند مراکز استان ها را در افغانستان با توسل به سلاح، در دست بگیرد و حملات خمپاره ای طالبان باعث کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است.

نماینده سازمان ملل در امور افغانستان از جامعه جهانی خواست مانع حرکت افغانستان به سوی فاجعه بزرگ شود و هشدار داد فاجعه ای که افغانستان شاهد آن است پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور خواهد داشت.

پیش از این، «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص این کشور شد.

وی گفت که در نتیجه‌ حملات اخیر طالبان بر کلانشهرهای افغانستان، هزاران نفر کشته و زخمی شده و صدها هزار تن دیگر از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، در حال خروج از این کشور هستند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است.

 امرالله صالح معاون ریاست جمهوری افغانستان گفته است به مردم اطمینان می دهم که تحت هیچ شرایطی  در برابر هیچ امتیازی و بخاطر هیچ مصلحتی سلطه طالبان را بر مردم افغانستان نمی پذیرم و به هیچ معامله ای که طالبان شرایط آن را دیکته و تحمیل کند، تن در نمی دهم.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشورش را ناشی از تصمیم "ناگهانی" خروج نیروهای آمریکایی اعلام کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان به پارلمان کشورش گفته است: ما با یک وضعیت پیش بینی نشده در سه ماه گذشته مواجه بودیم. دلیل وضعیت کنونی ما این است که این تصمیم (خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان) ناگهانی گرفته شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها