کد خبر: 629159
تاریخ انتشار :

رایزنی‌های پاکستان با آلمان، روسیه و سازمان اسلامی درباره افغانستان

وزیر امور خارجه پاکستان که به گفته برخی منابع قرار است به زودی به افغانستان سفر کند، در تازه ترین تلاش دیپلماتیک برای کمک به پیشبرد روند صلح این کشور با وزیران خارجه آلمان، روسیه، بلژیک و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به صورت تلفنی رایزنی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 «شاه محمود قریشی» روز شنبه به عنوان بخشی از ابتکار دیپلماتیک این کشور برای کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان با وزیران امور خارجه روسیه، آلمان، بلژیک و همچنین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیرامون تحولات افغانستان و منطقه گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: قریشی طی گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود تاکید کرد که افغانستان امن و باثبات به نفع همسایگان و کشورهای پیرامون آن است.

وی بر اهمیت نقش پاکستان و روسیه در قالب تروئیکای توسعه یافته برای کمک به کاهش بحران در افغانستان تاکید کرد و گفت: یک راهکار سیاسی و فراگیر تنها روش برای حل مسالمت آمیز مسائل در افغانستان خواهد بود.

وزیر امور خارجه پاکستان که به گفته برخی منابع قرار است برای دیدار با رهبران سیاسی افغانستان و گروه طالبان به زودی به کابل سفر کند، طی رایزنی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: امیدواریم رهبران سیاسی افغانستان با کنار گذاشتن اختلافات داخلی از فرصت کنونی برای یافتن مسیر تعامل و راه حل سیاسی برای بحران استفاده کنند.

وی افزود: موفقیت نتایج مذاکرات جاری میان گروه‌های داخلی در افغانستان نه تنها به نفع این کشور است که تمام منطقه از ثمرات آن بهره مند می‌شود.

شاه محمود قریشی تاکید کرد: نقش جامعه جهانی در قبال افغانستان غیرقابل انکار است و همزمان جهان اسلام نیز باید برای افغانستان امن، مرفه و باثبات با مردم و ذی نفعان داخلی این کشور اعلام همبستگی نماید.

وی افزود: برخی عناصر در داخل و خارج از افغانستان درصدد تخریب تلاش‌های صلح هستند و همه بازیگران باید نسبت به این وضعیت هوشیار باشند.

«یوسف العثیمین» در جریان این تماس تلفنی وزیر امور خارجه پاکستان را درخصوص برنامه فردا یکشنبه سازمان همکاری اسلامی برای برگزاری نشست فوق العاده کمیته اجرایی درباره افغانستان آگاه کرد.

در تماس تلفنی وزیر امور خارجه پاکستان با معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک طرفین درباره آخرین تحولات مرتبط با افغانستان و خروج اتباع خارجی و مسوولان نهادهای بین المللی مستقر در افغانستان و انتقال آنان به پاکستان بحث و تبادل نظر کردند.

رایزنی‌های پاکستان با آلمان، روسیه و سازمان اسلامی درباره افغانستان 

منابع رسمی پاکستان افزودند: «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در تماس تلفنی با همتای پاکستانی خود درباره افغانستان و لزوم احیای صلح و ثبات در این کشور برای ثبات منطقه‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

قریشی از وزیر امور خارجه آلمان برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد و افزود: جامعه جهانی متعهد به مسؤولیت خود برای همراهی افغانستان در مبارزه با بحران کنونی باشد.

وی گفت: پاکستان همواره از تلاش‌های جمعی و هماهنگ برای کمک به صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها