کد خبر: 631099
تاریخ انتشار :

امکان بازگشت دانشجویان خارجی به دانشگاههای روسیه فراهم شد

والری فالکوف، وزیر آموزش و علوم فدراسیون روسیه، گفت: دانشگاه های این کشور شرایط بازگشت دانشجویان خارجی را که از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا به کشورهای خود رفته و دچار مشکلات فراوانی در یادگیری شده بودند، برای سال تحصیلی جدید فراهم کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 به نقل از سایت وزارت آموزش و علوم روسیه والکوف گفت: امسال این کشور درهای خود را به روی همه دانشجویان خارجی باز کرد.

بر اساس این گزارش برای ورود دانشجویان خارجی از همه کشورها ستاد کرونای روسیه شرایطی را برای بازگشت دانشجویان تصویب کرد و هم اکنون امور مربوط به این موضوع توسط دانشگاه های روسیه انجام می می شود.

به گفته وی، همه گیری همه جانبه دانشجویان خارجی را بسیار تحت تاثیر قرار داد و در فعالیت تحصیلی آنها به خاطر عدم وجود اینترنت پایدار، نبود زیرساخت های دیجیتالی لازم و موارد دیگر، مشکلاتی را به وجود آورد.

 والکوف اظهار داشت: امسال ما بسیار امیدواریم که گامی که روسیه برای امکان ورود دانشجویان خارجی برداشته شده است اجازه دهد تا با آموزش و تحصیل بهتر سازگار شوند.

توصیه رایزن علمی ایران به دانشجویان ایرانی

رایزن علمی ایران در مسکو نیز در اطلاعیه ای در خصوص بازگشایی مرزها نوشت: طبق گفته نماینده وزارت آموزش عالی به دانشجویان خارجی تحت شرایطی اجازه ورود داده شده است.

 

بر اساس این اطلاعیه مقررات ورود که توسط وزارت علوم روسیه پیشنهاد شده بود مورد تایید قرار گرفته و از این رو دانشجویان می توانند برای دریافت دعوتنامه با بخش های بین الملل یا بخش های روادید دانشگاه خود برای ارسال دعوتنامه مکاتبه نمایند. 

در این اطلاعیه آمده است  که دانشگاه علاوه بر ارسال مدارک به وزارت آموزش عالی برای صدور دعوتنامه ملزم به ثبت اطلاعات دانشجو در سایت گوس اسلوگی(госуслуги) نیز میباشد و دانشجویان قبل از ورود به روسیه حتما از ثبت اطلاعات خود در سایت مذکور توسط دانشگاه اطمینان حاصل نمایند. 

            

علاوه بر این با توجه به تعداد بسیار بالای تقاضای دعوتنامه از طرف دانشگاه ها به نظر میرسد فرآیند صدور دعوتنامه کمتر از ۳۰ روز نخواهد بود و توصیه شده است که دانشجویان با دانشگاه های خود در ارتباط بوده و منتظر اطلاعات تکمیلی از طرف دانشگاه بمانند.

بر اساس  آمارهای اعلام شده بیش از چهار هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای روسیه و عموما در رشته های پزشکی مشغول به تحصیلند که بسیاری از آنها به خاطر شیوع کرونا به کشور رفته و به خاطر بسته شدن مرزها هنوز نتوانسته بودند به روسیه بازگردند.

 

 کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی وزارت علوم روسیه از ستاد کرونای این کشور درخواست کرده است که مرزها به روی دانشجویان همه کشورها  باز شود تصریح کرده بود که بنا بر این هست که در هفته جاری  در این مورد تصمیم گرفته شود و امیدواریم این تصمیم به خیر و صلاح باشد.  

بر اساس خبر سفیر ایران درروسیه والری والکوف وزیرآموزش عالی روسیه اعلام کرده است که به همراه وزارت خارجه از ستاد مبارزه با کرونا در مسکو درخواست کرده اند که دانشجویان خارجی از همه کشورها صرف نظر از وضعیت ویروس کرونا بتوانند برای تحصیل به این کشور بازگردند 

سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده ایم در هفته جاری قرار است مقامات و نهادهای متولی در باره درخواست آموزش عالی  در مورد باز شدن مرزها به روی دانشجویان همه کشورها تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه تلاشهای سفارت در همه ابعاد انجام شده است و با توجه به شیوع کرونا همه کشورها رعایت همه جوانب را می کنند اظهار امیدواری کرد که در جلسه ستاد کرونای روسیه گزارش ها به شکل واقعی بررسی شود و با توجه به تلاش های مسوولان ایران و اینکه می توان با رعایت پروتکل ها به شکل صحیح از سرایت کرونا جلوگیری کرد مسیر باز شود و دانشجویان بتوانند وارد روسیه شوند و این عقب ماندگی ناشی از کرونا را بتوانند جبران کنند.

طبق اعلام وزارت آموزش و علوم روسیه، حدود ۳۰۰ هزار دانشجو از خارج از کشور در روسیه تحصیل می کنند. در عین حال، اکثر خارجی ها در دانشگاه دوستی مسکو، دانشگاه فازال کازان (منطقه ولگا)، دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ (SPbPU) ثبت نام کرده اند. طبق آمار وزارت آموش عالی روسیه که در سال ۲۰۱۹میلادی منتشر شد، اکثر دانش آموزان از قزاقستان، چین و ازبکستان به فدراسیون روسیه می آیند.

در پایان سال ۲۰۱۹، بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تعطیلات به خانه رفتند. پس از بسته شدن مرزها به دلیل ویروس کرونا، آنها دیگر نتوانستند برای تحصیل به روسیه بازگردند. در نتیجه، آنها مجبور بودند به صورت از راه دور مطالعه کنند، که بارها از طرف آنها مورد شکایت قرار گرفت و خواستار باز شدن مرزهای روسیه شدند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها