کد خبر: 633344
تاریخ انتشار :

ریاض، کمیته مقابله با شاهزادگان واشنگتن‌نشین تشکیل داد

دیوان سلطنتی عربستان نسبت به اقدامات متقابل برای مقابله با اقدامات شاهزاده‌های سعودی در آمریکا برای محاکمه ولیعهد عربستان اذعان کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از سعودی لیکس، یک منبع در دیوان سلطنتی گفت، یک کمیته پیگیری قانونی با یک شرکت حقوقی عالی رتبه آمریکایی برای رسیدگی به هرگونه اقدام قضایی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تشکیل شده است‌.

وی افزود، بودجه سنگینی برای عقد قرارداد با این شرکت حقوقی اختصاص داده و از این شرکت خواسته شده یک کمپین حقوقی و رسانه‌ای فشرده را با هدف ناکام گذاشتن تحرکات شاهزاده‌ها مدیریت کند.

این منبع گفت، بن سلمان این اقدامات شاهزادگان و پیامدهای آنها بر روابط رو به افول او در محافل تصمیم گیری آمریکایی را خطرناک می‌داند.

منابع مشابه نیز اقدامات شدید شاهزادگان در ایالات متحده را برای محاکمه بن سلمان با هدف افشای سرنوشت شاهزادگان ناپدید شده از خانواده سلطنتی فاش کردند.

شاهزادگان سعودی که از چند ماه پیش اقدام علیه بن سلمان را شروع کرده‌اند، اعمال فشار برای آزادی بازداشتی‌ها در زندان بن سلمان را یکی از اولویت‌های خود می‌دانند.

بستگان گروهی از شاهزاده‌های سعودی که بن سلمان آنها را بازداشت کرده، ماه ژوئیه کمپینی را در آمریکا و اروپا با هدف افشای سرنوشت شاهزاده‌های تحت بازداشت راه اندازی کردند. این شاهزادگان که پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان دستگیر شدند با یک گروه فشار آمریکایی به نام "روابط عمومی مرکوری" قرارداد بسته‌اند. آنها برای آگاهی از سرنوشت تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی از جمله محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان و احمد بن عبدالعزیز دنبال اعمال فشار بر دولت‌های آمریکایی، انگلیسی و اتحادیه اروپا هستند.

محمد بن سلمان در نوامبر ۲۰۱۷ موج عظیمی از بازداشت را در عربستان به راه انداخت و بیش از ۳۸۱ تن از شخصیت‌های ارشد خاندان سلطنتی و شخصیت‌های اقتصادی مشهور را در هتل ریتز کارلتون ریاض بازداشت کرد.

از آن زمان شاهزاده‌های سعودی در تقسیم بندی جدیدی که "خرس سرگردان و بی‌ثبات" لقبی که یکی از مخالفان سعودی به ولیعهد داده، ایجاد کرده، به چهار دسته تقسیم شده‌اند.

دسته اول شاهزادگانی مانند ترکی بن عبدالله، بسمه بن سعود، سلمان بن عبدالعزیز و دیگران هستند که در زندان‌های مخفی و اماکن خصوصی نگهداری می‌شوند.

آمریکا و اروپا میانجیگری‌ها و تلاش‌های بسیاری کردند تا عربستان و ولیعهد را برای آزادی سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان بن محمد آل سعود، همسر یکی از دختران عبدالله، پادشاه فقید و پدرش که از سال ۲۰۱۸ بازداشت هستند، آزاد کنند.

دسته دوم شاهزادگانی مانند احمد بن عبدالعزیز، نایف بن احمد بن عبدالعزیز، محمد بن نایف بن عبدالعزیز هستند که ربوده شده‌اند و  سرنوشت آنها نامعلوم است.

سرنوشت محمد بن نایف در پی انتشار خبرها از سکته قلبی وی در هاله‌ای از ابهام است.

دسته سوم شاهزاده‌هایی مانند مطیب بن عبدالله، سعود بن عبدالرحمان بن عبدالعزیز، ترکی بن ناصر، منصور بن مطیب بن عبدالعزیز و دیگران هستند که در ازای آزادی خود از هتل ریتز کارلتون دهها میلیارد پرداختند.

دیوان سلطنتی عربستان از مصادره بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از اموال شاهزاده‌های سابق و انتقال آنها به بانک مرکزی خبر داد اما این مبلغ در بودجه‌های سال‌های بعد عربستان دیده نشد و همین مساله شک و تردیدها را درباره سرنوشت این پول‌ها برانگیخت‌.

دسته چهارم شاهزادگانی مانند ولید بن طلال، عبدالرحمان بن موسی، فیصل بن فهد و بسیاری دیگر هستند که اطراف ولیعهد جوان می‌چرخند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها