کد خبر: 640347
تاریخ انتشار :

ژاپن هیات دولتی به المپیک پکن اعزام نمی‌کند

ژاپن اعلام کرد که هیات دولتی به بازی‌های المپیک پکن اعزام نخواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 ژاپن امروز جمعه اعلام کرد که نمایندگان دولتش در بازی های پکن حضور نمی‌یابند اما سه مقام المپیک در این بازی‌ها حضور خواهد داشت؛ اقدامی که پاسخی به یک حرکت به رهبری ایالات متحده برای تحریم بازی های المپیک چین در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در این کشور است.

هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: ما هیچ برنامه ای برای ارسال یک هیئت دولتی نداریم اما رئیس کمیته سازماندهی المپیک توکیو، رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس کمیته پارالمپیک ژاپن، در این بازی‌ها شرکت خواهد کردnکه این سه مقام به دعوت کمیته های بین المللی المپیک و پارالمپیک و به نمایندگی از کمیته المپیک ژاپن و کمیته بین المللی پارالمپیک حضور می‌یابند.

او در پاسخ به این که آیا این تحریم دیپلماتیک است یا خیر، گفت: ما از یک اصطلاح خاص برای توصیف نحوه حضورمان استفاده نمی کنیم.

او گفت: ژاپن امیدوار است که المپیک پکن به عنوان جشنواره صلح در روح المپیک و پارالمپیک باشد.

تصمیم ژاپن برای عدم اعزام یک هیئت دولتی به دنبال حرکت ایالات متحده و چند کشور دیگر از جمله استرالیا، بریتانیا و کانادا است که به نقض حقوق بشر در چین اشاره دارند.

ژاپن، به عنوان یکی از متحدان آمریکا و با ملاحظه اینکه چین بزرگترین شریک تجاری‌اش است، در موقعیت دشواری قرار دارد و رویکرد نرم‌تری از شرکای غربی خود را در مورد شرایط حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین و هنگ کنگ اتخاذ کرده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، حقوق بشر را بخشی از دیپلماسی خود قرار داده و یک پست مشاوره ویژه برای این موضوع ایجاد کرده و گفته است که امیدوار است روابط سازنده ای با چین ایجاد کند.

در هفته‌های اخیر بارها از نخست وزیر ژاپن در مورد بازی های المپیک پکن سوال شده که چه کاری انجام می‌دهد، اما او تنها گفت تصمیم گرفته به طور جامع برای منافع ملی ژاپن تصمیم بگیرد.

نخست وزیر ژاپن گفت: ژاپن معتقد است که بسیار مهم است که چین ارزش های جهانی آزادی، احترام به حقوق بشر اولیه و حاکمیت قانون، که ارزش های جهانی در جامعه بین المللی است، را تضمین کند. او افزود که ژاپن این نکات را در نظر گرفته است تا تصمیم خود را اتخاذ کند.

چین از ایالات متحده و سایر کشورها به خاطر نقض بی طرفی سیاسی مورد نیاز در روح منشور المپیک انتقاد کرده است.

ورزشکاران ژاپنی در بازی‌های برنامه‌ریزی شده ۴ فوریه شرکت خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها