کد خبر: 641027
تاریخ انتشار :

پیشرفت در حوزه رفع تحریم‌ها/ تنفس سه روزه گفت‌وگوهای وین

مذاکرات دیپلماتیک وین در حالی روز پنجشنبه به مدت سه روز متوقف شد که گزارش‌ها حکایت از پیشرفت در حوزه رفع تحریم‌ها دارد.

پیشرفت در حوزه رفع تحریم‌ها/ تنفس سه روزه گفت‌وگوهای وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 ادامه مذاکرات وین در دور هشتم در حالی به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی به حالت تعلیق درآمد که به گفته مقامات کشورمان، فضای مذاکرات تاکنون مثبت ارزیابی می‌شود.

روز چهارشنبه، جلساتی با تمرکز بر محوریت رفع تحریم‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی به صورت دو و چندجانبه در سطح روسای هیئت‌ها و همچنین کارگروه مرتبط با موضوعات هسته‌ای برگزار شد و روز پنج‌شنبه نیز این جلسات با همین محوریت ادامه پیدا کرد.

هشتمین دور از مذاکرات وین دوشنبه گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها در هتل کوبورگ آغاز شده بود. همه هیئت‌های مذاکره‌کننده بر لزوم تداوم گفت‌وگوها تا دست‌یابی به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تاکید دارند.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون حضور ایران) و ایالات متحده عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردند. وی افزود که همه شرکت کنندگان در جلسه امشب، «با خوشنودی روند مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد توجه قرار دادند.»

پیشرفت در حوزه رفع تحریم‌ها/ تنفس سه روزه گفت‌وگوهای وین

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده خود، صبح پنج‌شنبه با مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی و همچنین انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش از این نشست، علی باقری با انریکه مورا دیداری دو جانبه داشت که هم‌زمان با این نشست‌ها، جلسات کارشناسی به صورت دو جانبه و چند جانبه نیز در جریان بود.

پیشرفت در حوزه رفع تحریم‌ها/ تنفس سه روزه گفت‌وگوهای وین

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، در آستانه تنفس چند روزه مذاکرات به دلیل سال نوی میلادی، به خبرنگاران گفت که در نتیجه گفت‌وگوی روزهای اخیر در وین پیشرفت‌های خوبی در حوزه رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف‌های مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی برگزار شد. هم هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و هم با طرف اروپایی، همینطور در موضوع راستی‌آزمایی هم جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، جلسه جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی برگزار شد.

باقری ادامه داد: در عرصه لغو تحریم‌ها هم به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از تنفس چند روزه به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی کار جدی تری در موضوع لغو تحریم ها توسط طرف‌های مختلف پیگیری شود.  

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه و چین ایران را متقاعد کردند که برخی مطالباتش را در مذاکرات کنار بگذارد گفت: من این ادبیات را دوست ندارم. ما با هم تعامل داریم به یکدیگر گوش می‌کنیم و مواضع خود را بر اساس استدلال‌هایی که می‌شنویم اصلاح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای روسیه و چین با ایران در حد توصیه است، افزود: اگر طرف ایرانی به پیشنهادات ما توجه کند از فهم و درک آن‌ها قدردان خواهیم بود.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پس از دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا راهی فرودگاه شد.  وی پیش از عزیمت به تهران به خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات گفت که دوشنبه برای ادامه گفت‌وگوها باز می‌گردد.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست وین، پیشتر در همین خصوص گفته بود که دوشنبه دوباره به وین برمی‌گردیم.

همچنین وزارت امور خارجه آلمان با انتشار پیامی در حساب توییتری خود از دیدار وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با وزیر امور خارجه آمریکا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین، خبر داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، الیزابت تراس، وزیر امور خارجه انگلیس و آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای در تداوم تکرار هراس غرب از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد، بلینکن و همتایانش نگرانی‌های مشترک خود را در مورد سرعت پیشرفت های برنامه هسته‌ای ایران در حالی که زمان برای بازگشت تهران به برجام کوتاه است، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

علی باقری، پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و به خبرنگاران گفته بود که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

 مذاکره کننده ارشد روسیه هم گفته بود که فاکتورها و پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت مذاکرات وجود دارد و شانس دست یابی به توافق زیاد است.

همچنین ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی اعلام کرد: برخی ادعاها که ایران روند مذاکرات وین برای احیای برجام را متوقف می کند، نادرست است و ما چنین شواهدی در اختیار نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از اقدامات ضدبرجامی دولت آمریکا اظهار داشت: همواره احیا کردن دشوارتر از تخریب و از بین بردن است. 

وی افزود از شرکای غربی دعوت می کنیم به این واقعیت توجه کنند که آمریکا که خود تنظیم کننده برجام و معامله هسته ای بود از آن خارج شد و طرف آمریکایی همینک از این کرده خود پشیمان است.

زاخارووا با انتقاد از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ما می دانیم که سیاست فشار حداکثری آمریکا چه پیامدهایی داشت و تحریم های آمریکایی چه نتایجی به بار آورد.

وی ادامه داد: امیدواریم که این اشتباه طرف آمریکایی، در جاها و موارد دیگر ازسوی شرکای ما تکرار نشود. 

دور هشتم مذاکرات وین به دلیل فرا رسیدن سال نوی میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ برای یک تنفس سه روزه، از ظهر پنجشنبه به طور موقت متوقف شد تا دوباره از دوشنبه آینده ۱۳ دی برابر با ۳ ژانویه، از سر گرفته شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها