کد خبر: 641032
تاریخ انتشار :

الکاظمی: تعدادی از نیروهای ائتلاف آمریکایی به عراق وارد شدند

نخست‌وزیر عراق از ورود تعدادی از نیروهای ائتلاف آمریکایی به آن کشور به بهانه مشاوره و آموزش خبر داد.

الکاظمی: تعدادی از نیروهای ائتلاف آمریکایی به عراق وارد شدند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) در جلسه کابینه خود ضمن بیان دستاوردهای دولتش و بررسی شرایط فعلی عراق، از ورود تعدادی از نظامیان ائتلاف آمریکایی به عراق به بهانه مشاوره و آموزش خبر داد.

به نوشته وبگاه المسله، او مدعی شد که این نیروها برای پشتیبانی و حمایت از نیروهای نظامی عراق وارد این کشور شده‌اند.

مصطفی الکاظمی مدعی شد که نقش عملیاتی نیروهای ائتلاف آمریکایی پایان یافته و در عمل این نیروها از عراق خارج شده‌اند و امروزه هیچ نیروی خارجی که برای نبرد در عراق باشد، حضور ندارد.

نخست‌وزیر عراق که در روزهای پایانی عمر دولتش به سر می‌برد، ضمن تبریک سال نو میلادی گفت در یک سال و نیم گذشته دولت عراق با تهدیدات بزرگی مواجه بوده و توانسته با موفقیت بر آن‌ها فائق آید و برخی مشکلات نیاز به زمان بیشتری دارد.

مصطفی الکاظمی مدعی شد که با وجود کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا و در حالیکه نظامی سیاسی و اجتماعی در آستانه فروپاشی قرار داشت، اما دولت او توانست ۱۲ میلیارد دلار به ذخایر بانک مرکزی بیافزاید و رتبه اعتباری عراق را در سطح جهان بالا ببرد.

او همچنین گفت که چیزی نمانده بود تا عراق به عنوان «کشوری سرکش» در جهان شناخته شود، اما دولت او توانست روابط خارجی عراق را بهبود بخشیده و نقش منطقه‌ای، جهانی و عربی این کشور را توسعه دهد.

مصطفی الکاظمی در ادامه بیان دستاوردهای دولتش ادعا کرد که روابط فعلی بغداد و اربیل از سال ۲۰۰۳ تاکنون بدین خوبی نبوده و دو طرف توانسته‌اند به خوبی میان خود اعتمادسازی کنند.

نخست‌وزیر عراق در خصوص وعده خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق نیز مدعی شد که در عمل تمامی نیروهای رزمی و عملیاتی آمریکا خارج شده‌اند و امروزه هیچ نیرویی که برای کار عملیاتی در عراق حضور داشته باشد، وجود ندارد.

او همچنین از ورود گروه جدیدی از نیروهای ائتلاف آمریکایی به عراق به بهانه مشاوره و آموزش به نیروهای نظامی عراق برای مبارزه با داعش خبر داد. این مسأله در حالی است که بسیاری از گروهها و احزاب عراقی ادامه حضور نیروهای آمریکایی تحت هر عنوانی را رد کرده و آن را اشغالگری می‌دانند.

نخست‌وزیر عراق در بخش پایانی سخنان خود از نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از جمله الحشد الشعبی، ارتش، پیشمرگه، پلیس فدرال و نیروهای مبارزه با تروریسم تقدیر کرد و گفت که در مدت اخیر بسیاری از سران تروریست‌های داعش کشته یا دستگیر شده‌اند و دهها عملیات پاکسازی در استان‌های مختلف عراق انجام شده است.

جلسه امروز هیأت دولت عراق در حالی است که قرار است پارلمان عراق اولین جلسه خود را ۱۰ روز دیگر برگزار کند و وارد روند انتخاب نخست‌وزیر جدید شود و گروههای عراقی امیدوارند که پارلمان و دولت جدید بتواند برای اجرای مصوبه خروج نیروهای خارجی از عراق اقدام جدی‌تری از خود نشان دهد.

ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به بهانه مشاوره و آموزش در حالی است که پس از شهادت سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی را تصویب کرد و در این مصوبه اشاره‌ای به اینکه نیروهای مستشاری می‌توانند در عراق باقی بمانند نشده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها