کد خبر: 676298
تاریخ انتشار :

انتقام سخت کی‌یف در کریمه/ تحرکات مشکوک برای مکانیسم ماشه/ در آستانه جنگ جدید نفت کش‌ها؟

اکو ایران: تلاش‌های پکن برای ایجاد یک پایگاه نظامی در امارات، بخشی از کارزار جاه‌طلبانه ارتش چین برای ایجاد یک شبکه نظامی جهانی است که شامل حداقل پنج پایگاه خارجی و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال ۲۰۳۰ میلادی می‌شود که عمدتا در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و سراسر آفریقا هستند.

 انتقام سخت کی‌یف در کریمه/ تحرکات مشکوک برای مکانیسم ماشه/ در آستانه جنگ جدید  نفت کش‌ها؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، «از سرگیری ساخت پایگاه نظامی چین در امارات»، «ابراز نگرانی سیاست‌مداران آلمان از به قدرت رسیدن ترامپ در واشنگتن»، «انتقاد رکیک خواهر رهبر کره شمالی به بایدن»، «هواداری اسد از نقش‌آفرینی بین‌المللی چین»، «هشدار وزیر دفاع هند درباره تروریسم پاکستان»، «ایران به دنبال گرفتن خسارت از آمریکا»، «ادعای تحلیلگر اسرائیلی درباره «منطقه جدید امنیت دریایی» ایران» در میان مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند.

از سرگیری ساخت پایگاه نظامی چین در امارات

بر اساس اسناد فوق سری اطلاعاتی که به دست روزنامه آمریکایی واشنگتن پست رسیده، سرویس‌های جاسوسی آمریکا در ماه دسامبر گذشته متوجه از سرگیری ساخت و ساز‌ها در یک تأسیسات نظامی مشکوک چینی در امارات عربی متحده شده اند.س اخت و ساز‌ها یک سال پس از آن از سر گرفته شده که امارات، متحد منطقه‌ای ایالات متحده، اعلام کرده بود که این پروژه را به دلیل نگرانی‌های آمریکا متوقف می‌کند.

در یکی از این اسناد ادعا شده که تلاش‌های پکن در امارات متحده عربی، بخشی از کارزار جاه‌طلبانه ارتش چین برای ایجاد یک شبکه نظامی جهانی است که شامل حداقل پنج پایگاه خارجی و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال ۲۰۳۰ میلادی می‌شود که عمدتا نیز در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و سراسر آفریقا هستند.

حمله مهیب به کریمه

یک مقام اطلاعاتی اوکراین گفته که چهل هزار تن محصولات نفتی در اثر آتش‌سوزی در شبه جزیره کریمه تحت کنترل روسیه از بین رفته است. این آتش‌سوزی در شهر بندری سواستوپل، در حاشیه دریای سیاه و محل استقرار ناوگان روسیه رخ داده است. یک مقام محلی روسیه گفت که به نظر می‌رسد این اتفاق در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین رخ داده باشد که موجب آتش‌سوزی گسترده دریک انبار نفت شد. اوکراین معمولاً مسئولیت حملات پشت خطوط روسیه را بر عهده نمی‌گیرد.

با این حال، یک مقام اطلاعاتی اوکراین گفت که این «جزای الهی» در ازای حمله موشکی روسیه در روز جمعه است. تصاویر ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی اوایل روز شنبه شعله‌های آتش را در سواستوپل، شهر اصلی کریمه نشان می‌داد.

ابراز نگرانی سیاست‌مداران آلمان از به قدرت رسیدن ترامپ در واشنگتن

در حالی که بیش از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، برخی از سیاستمداران حزب‌های دولت ائتلافی جمهوری فدرال آلمان نسبت به پیروزی احتمالی دونالد ترامپ و بازگشت دوباره او به کاخ سفید، هشدار دادند.

میشائیل لینک، سیاستمدار حزب FDP و هماهنگ کننده امور فراآتلانتیک دولت آلمان به نشریه اشپیگل گفت: «ترامپ در صورت دومین حضور خود در سمت ریاست جمهوری آمریکا، احتمالا چالش‌های گسترده‌تری برای آلمان، اروپا و جهان در مقایسه با نخستین دوره، ایجاد خواهد کرد.»

انتقاد رکیک خواهر رهبر کره شمالی به بایدن

دیدار یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در هفته اخیر در واشنگتن و توافق طرفین مبنی بر گسترش همکاری دو کشور در امور هسته‌ای، واکنش تند کره شمالی را برانگیخته است.

کیم یو جونگ، خواهر دیکتاتور کره شمالی کیم جونگ اون، در واکنش به این توافق و با استفاده از الفاظی رکیک، بایدن و یون سوک یول را شدیدا مورد انتقاد قرار داده است. او هشدار داد که کشورش «بازدارندگی هسته‌ای» خود را ارتقاء خواهد داد. کیم یو جونگ مدیر وزارت تبلیغات کره شمالی و یکی از چهره‌های برجسته سیاسی این کشور است.

هواداری اسد از نقش‌آفرینی بین‌المللی چین

بشار اسد در دیدار با فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه، رهایی از محدودیت معامله با دلار آمریکا را یک امر ضروری خواند و گفت که کشورهای عضو بریکس علاوه بر امکان استفاده از یوان چین در معاملات تجاری بین کشورها، می‌توانند نقش پیشرو در این زمینه ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، «بشار اسد» و «جایئ جون» فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه امروز ضمن دیدار با یکدیگر، روابط دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. اسد گفت: مهمترین تغییر مثبتی که در جهان رخ داد، نقش چین بود که در حالتی آرام و متعادل در حال افزایش است و این نقش در حال ارائه الگوی جدیدی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ است به ویژه که بر اساس اصل دستیابی به ثبات، صلح و سود برای همه است.

هشدار وزیر دفاع هند درباره تروریسم پاکستان

نشست وزرای دفاع اعضای سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند برگزار شد و وزیر دفاع هند توصیه‌هایی را در زمینه مبارزه با تروریسم مطرح کرد. به نوشته روزنامه "نیکی"،  راجنات سینگ، وزیر دفاع هند با سخنرانی در این اجلاس از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواست همکاری مشترک در راستای از بین بردن تروریسم در تمامی اشکال آن داشته باشند و کسانی که به تروریسم کمک کرده و آن را پشتیبانی می‌کنند پاسخگو شوند.

بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر دفاع هند در این اجلاس به عنوان کنایه به پاکستان، عضو دیگر سازمان همکای شانگهای و رقیب هند  تلقی شد. هند پاکستان را به پشتیبانی از تروریسم در منطقه کشمیر متهم می‌کند که از مدتها قبل محل مناقشه بین این دو همسایه مسلح به سلاح هسته‌ای بوده است.

پیشنهاد مذاکرات حقوقی بین ایران و آمریکا

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌ جمهوری ایران گفت: بهترین راه برای تعیین خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام، مذاکرات حقوقی بین ایران و آمریکا است.دهقان افزود: در موضوع خسارات وارده به ایران، طبق رای دیوان بین‌المللی دادگستری باید در طول دو سال مذاکرات، میزان خسارات تعیین شود.

معاون حقوقی رئیس‌ جمهوری ایران همچنین گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات حقوقی در دیوان رسیدگی به اختلافات ایران و آمریکا که از 40 سال پیش در دیوان بین ‌المللی دادگستری تشکیل شده است، دنبال شود. به گفته دهقان، در این سال ‌ها هم مذاکراتی بین طرفین در موضوعاتی از جمله موضوعات حقوقی، دعاوی و خسارات انجام شده است.

ادعای تحلیلگر اسرائیلی درباره «منطقه جدید امنیت دریایی» ایران

ست فرنتزمن، تحلیلگر اسرائیلی، در مقاله‌ای به صحبت‌های اخیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، در حاشیه نشست «سازمان همکاری شانگهای» در هند واکنش نشان داد و گفت این صحبت‌ها خبر از خواست ایران برای برپایی «منطقه جدید امنیت دریایی برای ارعاب غرب» می‌دهند. فرنتزمن در این مقاله که در روزنامه «اورشلیم پست» منتشر شد گفت ایران می‌خواهد از «سازمان همکاری شانگهای» استفاده کند تا بر همکاری پدافندی و نظامی با کشورهای عضو این سازمان بیفزاید؛ حتی هندوستان که روابط نزدیکی با اسرائیل دارد.

آشتیانی در صحبت‌های روز جمعه خود در دهلی نو به برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه اشاره کرده و گفته بود:‌ «این موضوع نشان داد هر سه کشور مخالف نگاه سلطه‌جویانه غرب و آمریکا هستند و آمادگی داریم که آزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک در زمینه‌های دریایی، زمینی و پدافند هوایی را از لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم».

در آستانه جنگ جدید نفتکش‌ها؟ 

رای الیوم نوشت: قایق های ایرانی دو روز گذشته در پاسخ به ربایش یک نفتکش ایرانی توسط آمریکا، یک نفتکش این کشور را در خلیج عمان توقیف و وادار به حرکت به سمت یکی از بنادر ایرانی کردند. به گزارش شفقنا، عبدالباری عطوان با اشاره به این موضوع نوشته است: این همان جنگ کشتی ها و نفتکش ها بین آمریکا و ایران است که با قدرت در حال بازگشت به آب های دریای عرب است و احتمال رویارویی دریایی یا حتی هوایی بین دو کشور را بالا می برد.

ایران هیچ گونه تلاش آمریکا  و اسرائیل را برای تهدید کشتی ها و نفتکش هایش در هیچ کجا علی الخصوص در نزدیکی مرزهایش برنمی تابد . مثال های زیادی وجود دارد که این حقیقت را تایید می کند که مهمترین آنها در سال ۲۰۱۹ میلادی رخ داد؛ جایی که ایران در واکنش به رهگیری نفتکش خود در مسیر سوریه توسط یک نفتکش انگلیسی در تنگه جبل الطارق، دو نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد و تنها پس از آزادی توفتکش بازداشت شده خود، آنها را رها کرد. علاوه بر این سال ۲۰۲۲ نیز ایران در پاسخ به توقیف یک نفتکش خود توسط نیروی دریایی یونان که با چراغ سبز آمریکا رخ داده بود، دو کشتی یونانی را فورا توقیف کرد و تا زمانی که نفتکش ایرانی آزاد نشد، دو کشتی یونانی را هم آزاد نکرد.

آمریکا این دزدی دریایی را علیه نفتکش ها و کشتی های ایرانی تحت بهانه اجرای تحریم های تحمیلی خود علیه ایران اعمال می کند در حالی که دولتش فراموش می کند که این آنها بودند که از توافق هسته ای با ایران خارج شدند

 احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه و مرگ برجام

علی واعظ عضو گروه بین‌المللی بحران در صفحه توییتر خود نوشت: «هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ده عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل در‌صورت عبور‌ ایران از خطوط قرمز هسته ای قرار دادند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها