کد خبر: 671595
تاریخ انتشار :

چین چه می‌خواهد، ما چه می‌خواهیم

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: از منظر چینی ها اگر ایران اراده اجرای توافق همکاری 25 ساله را دارد باید سریعتر وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود.

چین چه می‌خواهد، ما چه می‌خواهیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه به دعوت همتای چینی خود، از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه در پکن خواهد بود.

رحمان قهرمان‌پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره ابعاد و نتایج احتمالی این سفر گفت: سفر رئیس جمهور چین به عربستان و امضای بیانیه مشترک با ریاض موجب نارضایتی ایران شد و تهران این نارضایتی را اعلام کرد. معتقدم این مسئله برای چینی ها مهم بود چون به وضوح احساس می کنند ایران ناراحت شده است بنابراین می خواهند از تهران دلجویی کنند.

وی با اشاره به سفر 2 روزه رئیس جمهور به پکن افزود: اینکه چین از این سفر چه می خواهد و ما چه می خواهیم مسئله مهمی است. چین روابط قدیمی، تمدنی و فرهنگی با ایران دارد و نمی خواهد ایران را در منطقه از خود ناراضی کند بنابراین می خواهد ایران را هم در کنار خودش داشته باشد.

وی افزود: البته چین برای خرید نفت از خلیج فارس و توسعه همکاری با کشورهای این منطقه برنامه بلندمدت دارد و می داند نقش ایران در این رابطه مهم است چون می داند اگر ایران بخواهد در این موضوع سنگ اندازی کند، کار برای چین سخت تر خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت تحولات بین المللی برای چین بعد از جنگ اوکراین اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ایران به روسیه، طبیعتا چینی ها نیز دوست دارند از این قافله عقب نمانند و به نوعی ایران را در کنار خود داشته باشند.

وی ادامه داد: از منظر ایران اگر نگاه کنیم این سفر نشان خواهد داد ارزیابی ایران از سفر شی‌جی‌پینگ رئیس جمهور چین به عربستان و بیانیه مشترک با آنها در مورد ایران چه هست؟ آیا ایران همچنان قصد دارد روابط خود را با چین در سطح استراتژیک ارتقا دهد یا خیر. آیا ایران علاقه مند به اجرای توافق 25 ساله هست یا خیر؟ معتقدم این سفر به بخشی از این سئوالات پاسخ خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره میزان گشایش احتمالی در اجرای توافق 25 ساله با چین بعد از سفر رئیسی به پکن گفت: روس ها پول ندارند بنابراین در سیاست خارجی خودشان انبوهی از قراردادها را با کشورها منعقد می کنند ولی حداکثر 20 تا 30 درصد آن قراردادها را به اجرا در می آورند، در نقطه مقابل چینی ها چون پول دارند قرارداد کمتری می بندند ولی تقریبا 90 درصد آن قراردادها را اجرا می کنند. این یک تفاوت مهم در رفتار سیاست خارجی و اقتصادی چین و روسیه است.

وی افزود: در واقع از منظر چینی ها اگر ایران اراده اجرای توافق همکاری 25 ساله را دارد باید سریعتر وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود چون آنها معتقدند زمان به سرعت در حال سپری شدن است و آمریکا هر روز فشارش را بر چین افزایش می دهد بنابراین باید هرچه سریعتر قراردادهای خود را برای تکمیل راه ابریشم عملیاتی کنند تا در رقابت آمریکا بتوانند هماوردی موثری را از خود به نمایش بگذارند.

قهرمانپور گفت: پکن بعد از جنگ اوکراین وارد یک رقابت سنگین و سریع و گسترده با آمریکا شده است و آمریکا نیز دارد این رقابت را تشدید می کند بنابراین مسئله برای چین زمان است و سریع می خواهد ببینند در رقابت با آمریکا روی چه بازیگر، چه میزان می تواند حساب کند بنابراین چین نمی تواند 2 تا 5 سال برای اجرای یک توافق صبر کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها