کد خبر: 676356
تاریخ انتشار :

پیامدهای امنیتی سازی انتخابات در ترکیه

سخنان اردوغان و رسانه‌های تحت امر حزب او، اتهامات سنگینی را علیه جبهه مخالفین مطرح کرده و می‌تواند منجر به تحریک هواداران و دامن زدن به دوقطبی اجتماعی شود.

پیامدهای امنیتی سازی انتخابات در ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تنها دو هفته به برگزاری انتخابات ترکیه مانده و احزاب سیاسی این کشور، مداوماً در حال فعالیت و رقابت هستند. البته این رقابت ها، ابعاد تنش آمیز نیز دارد و شواهد نشان می دهد که جدال بین احزاب، می تواند بر امنیت انتخابات نیز اثر بگذارد.

6 حزب مخالف اردوغان که جبهه مشترک و گسترده موسوم به «ائتلاف ملت» را تشکیل داده اند، شب و روز در مورد بی کفایتی ها، ناتوانی ها و فساد مالی دولت اردوغان حرف می زنند و از مردم ترکیه می خواهند با آرای خود، اردوغان و شریک او باغچلی را به خانه بفرستند.

در طرف مقابل، رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و نامزد «ائتلاف جمهور» در سخنرانی های آتشین خود، اتهاماتی علیه احزاب مخالف مطرح می کند که اثبات صحت و سقم هر کدام از این اتهامات، می تواند منجر به زندانی شدن مقامات چندین حزب سیاسی شود!

البته این مساله، فقط ابعاد حقوقی ندارد و سویه امنیتی و اجتماعی آن نیز مهم است. مرور اخبار و مشاهده سخنرانی ها و میتینگ ها، نشان می دهد که سخنان اردوغان و رسانه های تحت امر حزب او، اتهامات سنگینی را علیه جبهه مخالفین مطرح کرده و می تواند منجر به تحریک هواداران و دامن زدن به دوقطبی اجتماعی شود.

اردوغان در حضور الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، یک بار دیگر به مخالفین خود تاخت و اعلام کرد که آنان، پیشرفت ترکیه در حوزه خودکفایی صنایع دفاعی را برنمی تابند.

کشور ترکیه , 

بسیاری از روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، صبح امروز با تیترهای تند، به رقیب اردوغان حمله کردند. ینی شفق، ینی آکیت، صبح، دیریلیش پستا، ترکیه، تقویم و چندین روزنامه دیگر، به نقل از اردوغان، کمال کلیچدار اوغلو را به خیانت، همدستی با تروریست های تجزیه طلب و پیروی از آمریکا متهم کردند. 

بارها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، هواداران دو آتشه حزب حاکم ترکیه، کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق را تهدید کرده اند و با انتشار تصویر کلت، گلوله و خنجر، حزب جمهوری خلق را تهدید کرده اند. در همین حال، ده ها انجمن مخفی و نیمه مخفی وابسته به گروه های ملی گرا و حزب حرکت ملی، تجارب فراوانی از حملات مسلحانه و دعواهای خیابانی دارند و در صورت تحریک این گروه ها و انجمن ها، تنش های خطرناکی در ترکیه پدید می آید.

اردوغان و سویلو، رقبا را آمریکایی می دانند!

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه، پس از یک بیماری چند روزه، دوباره در میادین حاضر شد و باز هم با طرح اتهامات سنگین امنیتی، به رقیب اصلی اش تاخت. اردوغان در نخستین سخنرانی، کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت را، به خیانت، پیروزی از خواسته های آمریکا و امپریالیسم و همدستی با تروریست ها متهم کرد.

اردوغان ادعا کرد که کلیچدار اوغلو، به طور پنهانی با اعضای شورای رهبری گروه تروریستی پ.ک.ک تماس گرفته و با آنها توافق مهمی انجام داده است. به گفته اردوغان، کلیچدار اوغلو از سران پ.ک.ک قول رای و حمایت گرفته و به همین خاطر حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ) به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک، به طور رسمی، حمایت خود از کلیچدار اوغلو را بیان کرده است.

کمال کلیچدار اوغلو نیز دیروز در سخنرانی عمومی خود، ادعاهای اردوغان را تکذیب و اعلام کرد که نه با پ.ک.ک و نه با حزب دموکراتیک خلق ها، هیچ توافقی ندارد.

آیا اردوغان حاضر است شکست را بپذیرد؟

یکی از موضوعات مهمی که در چند روز گذشته توجه تحلیلگران سیاسی ترکیه را به سوی خود جلب کرده، مواضع تندخویانه و نگرانی سلیمان سویلو است. سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه، همواره پر حاشیه ترین وزیر کابینه اردوغان بوده و مواضع او، با ملی گرایان افراطی همسو است.

سویلو در نگرش سیاسی و امنیتی اش، معتقد به اهمیت مشت آهنین است و آشکارا اعلام کرده که در صورت کنار رفتن اردوغان، به طور جدی وارد صحنه سیاست خواهد شد. این هدفگذاری و ارتباط سویلو با ملی گرایان و برخی چهره های مافیایی، او را به وزیری تبدیل کرده که مواضع سیاسی اش، موجب نگرانی فعالان سیاسی می شود.

او جدیداً در یک پیام توییتری، انتخابات پیش روی ترکیه را به عنوان کودتا قلمداد کرده است. سویلو ادعا کرده که انتخابات آتی، یک کودتای مهندسی شده توسط تیم جو بایدن است و هدف از این کودتا، به قدرت رساندن کمال کلیچدار اوغلو است.

کشور ترکیه , 

سویلو بدون هیچ سند و مدرکی، کلیچدار اوغلو و رفقای او را با عبارت «آهای شما بچه آمریکایی ها»، مورد خطاب قرار داده است.

مراد یتکین از مشهورترین تحلیلگران سیاسی ترکیه، اظهارات سویلو را نگران کننده دانسته و معتقد است که این سخن سویلو، می تواند نشانه ای از یک عملیات خاص برای امنیتی سازی فردای انتخابات باشد و پیروزی را به کام مخالفین اردوغان، تلخ کند.

یتکین همچنین به این موضوع اشاره کرده که بر اساس قانون، کل نیروی پلیس و همچنین نیروی ژاندارمری ترکیه، بلاواسطه از وزیر کشور دستور می گیرد و سویلو می تواند انتخابات آتی را ناامن کند. البته تحلیل رایج دیگری که در مورد سلیمان سویلو وجود دارد، این است که گفته می شود وزیر کشور کابینه اردوغان، اصطلاحاً دست پیش را می گیرد تا پس نیفتد. چرا که روابط او با برخی چهره های مافیایی محرز شده و به احتمال قوی، پس از شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه، او در دادگاه محاکمه و زندانی خواهد شد.

دیگر تحلیلگران ترکیه نیز به سخنان وزیر کشور و وزیر دادگستری اشاره کرده و هر دو را خطرناک تلقی کرده اند. اظهارات بکیر بوزداغ وزیر دادگستری کابینه اردوغان که انتخابات پیش رو را همچون یک دوقطبی آشکار و رقابت «گروه سجاده نماز به دست ها و گروه بطری شامپاین به دست ها» توصیف کرده بود، برای فضای سیاسی ترکیه خطرناک می دانند.

در پایان باید گفت، با توجه به رویدادها و تجارب چند دهه گذشته، کنترل فضای امنیتی و سیاسی ترکیه کار آسانی نیست. چرا که تعدد کنشگران مسلح و گروه های مخفی ملی گرا، می تواند ترکیه را با مشکلات بزرگی روبرو کند و تنها فردی که می تواند انتخابات ترکیه را از بروز ناامنی و درگیری های مسلحانه دور نگه دارد، خود اردوغان است. او تا اینجای کار، هواداران حزب خود را به خونسردی و ضرورت پرهیز از جدل و تنش دعوت نکرده و باید دید در روزهای آتی، کمپین های انتخاباتی ترکیه، آبستن حوادث نگران کننده خواهد بود یا نه.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها