کد خبر: 676633
تاریخ انتشار :

راکت باران اسرائیل از سوی غره؛ نبرد ادامه دارد

اکو ایران: در پی درگذشت یک رهبر فلسطینی در اثر اعتصاب غذای بلندمدت در زندان اسرائیل، موشک‌هایی از غزه سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفت.

 راکت باران اسرائیل از سوی غره؛ نبرد ادامه دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، در پی درگذشت یک رهبر فلسطینی در اثر اعتصاب غذای بلندمدت در زندان اسرائیل، موشک‌هایی از غزه سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی مستقر در غزه روز سه‌شنبه در مرگ خضر عدنان، از رهبران جهاد اسلامی، که در زندان اسرائیل به مدت 87 روز اعتصاب غذا کرده بود، جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله راکت‌های خود قرار دادند.

اسرائیل مدعی شده که خضر عدنان، که در انتظار منتظر محاکمه بود، پس از آن‌که بیهوش در سلول خود دیده شده، به بیمارستان منتقل ولی علی‌رغم برای احیای او، درگذشته است. این اولین نمونه طی سه دهه اخیر بوده است.

صدها نفر در غزه برای حمایت از عدنان و سوگواری درگذشت او به خیابان‌ها آمدند و دو رگبار راکتی جداگانه علیه اسرائیل شلیک شد که گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که حداقل سه موشک در ساعات پس از کشته شدن عدنان از سوی غزه شلیک شده و 22 موشک دیگر بعد از ظهر پرتاب شد. ادعا شده چهار مورد از آن‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل رهگیری و بقیه در زمین آزاد سقوط کردند.

از سال 2011، عدنان دست‌کم سه اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشت‌ بدون اتهام خود توسط اسرائیل انجام داده بود. این تاکتیک توسط اسرای دیگر فلسطینی، گاهی به صورت دسته جمعی، استفاده شده، اما از سال 1992 هیچ یک از موارد منجر به درگذرشت آن‌ها نشده بود.

جمیل الخطیب، وکیل عدنان و یک پزشک با یک گروه حقوق بشری که اخیراً با او ملاقات و مقامات اسرائیلی را به خودداری از مراقبت‌های پزشکی متهم کردند. الخطیب به رویترز گفت: «ما خواستار انتقال او به یک بیمارستان غیرنظامی شدیم که در آنجا به درستی به وضعیت او رسیدگی شود».

عدنان 45 ساله اهل جنین در کرانه باختری اشغالی بود. منابع جهاد اسلامی گفته‌اند که او یکی از رهبران سیاسی ایم گروه بوده است. این گروه حضور محدودی در کرانه باختری دارد، اما دومین گروه مسلح قدرتمند در غزه تحت حاکمیت حماس است.

لینا قاسم حسن از پزشکان حقوق بشر در سرزمین های اشغالی گفت که او عدنان را در 23 آوریل دیده که در آن زمان 40 کیلوگرم وزن کم کرده بود و مشکل تنفسی داشت اما هوشیار بود. قاسم حسن به رویترز گفت: «جلوگیری از مرگ او امکان‌پذیر بود».

موشک‌باران امروز تقریباً یک ماه پس از تبادل آتش بین اسرائیل و غزه که به دنبال یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان انجام شد، رخ داد. جهاد اسلامی که نابودی اسرائیل را هدف خود می‌داند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نبرد ما ادامه دارد و دشمن بار دیگر متوجه خواهد شد که جنایاتش بدون پاسخ نخواهد ماند».

در همین شرایط اسرائیل اعلام کرده که رزمایش نظامی برنامه‌ریزی شده در نزدیکی مرز غزه «بر اساس ارزیابی شرایط» لغو شده و پرسنل زندان‌های امنیتی در حالت آماده‌باش شدید قرار دارند. در کرانه باختری، مقامات اسرائیلی گفته‌اند یک مرد در تیراندازی در نزدیکی یک شهرک یهودی زخمی شده است.

به گفته انجمن اسرای فلسطینی، عدنان 12 بار توسط اسرائیل بازداشت و حدود هشت سال را در زندان سپری کرده بود که عمدتاً تحت عنوان «بازداشت قانونی» یا بازداشت بدون اتهام انجام می‌شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها