کد خبر: 677861
تاریخ انتشار :

رصد انتخابات ترکیه توسط رسانه‌های غربی با تمرکز بر سرنوشت اردوغان

رسانه‌های غربی انتخابات ترکیه را با تمرکز بر چگونگی سرنوشت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور، مورد رصد قرار دادند.

رصد انتخابات ترکیه توسط رسانه‌های غربی با تمرکز بر سرنوشت اردوغان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز یکشنبه در سراسر این کشور برگزار شد. پیش‌بینی‌ها از میزان مشارکت بالا در این دور از انتخابات حکایت دارد.

حساسیت و اهمیت این انتخابات به سبب نزدیکی آرای نامزدها در نظرسنجی‌ها و مشکلات اقتصادی و مالی و سیاسی جاری در ترکیه بسیار بالا است. به علت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی که ترکیه در زمان اردوغان پیدا کرده، سرنوشت وی در این انتخابات مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

وال استریت ژورنال: اردوغان در خانه با یک انتخابات پرمخاطره مواجه است

«مردم ترکیه امروز یکشنبه در یکی از مهم ترین انتخابات تاریخ این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. این رای گیری می تواند به سلطه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پایان دهد و پیامدهای ژئوپلیتیکی گسترده‌ای برای خاورمیانه، اوکراین و ناتو داشته باشد.

اردوغان به مدت دو دهه با افزایش کنترل خود بر این کشور و از بین بردن نهادهای دموکراتیک، بر سیاست ترکیه سلطه داشته، در عین حال وجهه این کشور را در صحنه بین المللی بالا برده است.»

واشنگتن پست: سرنوشت اردوغان نامعلوم است

این روزنامه آمریکایی نیز این انتخابات را یک رقابت مهم بین اردوغان و کمال کلیچداراوغلو توصیف کرد و نوشت: «اردوغان موفق ترین سیاست مدار برای چندین نسل است که ترکیه را به مدت دو دهه رهبری کرده است. اما وی مقصر بحران اقتصادی که خانواده‌های ترکیه را تحت فشار قرار داده، شناخته شده است. ترک‌ها همچنان در حال بازیابی از زمین لرزه فاجعه‌ای هستند که در ماه فوریه بیش از 50 هزار کشته داشت و ناکارآمدی‌های دولت در اجرای اقدامات عملیات نجات را به نمایش گذاشت.

این رقابت انتخاباتی در سراسر جهان به دقت رصد می‌شود. کلیچداراوغلو وعده داده تا با احیا کردن دموکراسی پس از چندین سال سرکوب دولت و نوسازی روابط با متحدان آنکارا در غرب، ترکیه را به عنوان یک عضو ناتو به دوره جدیدی وارد کند. به نوبه خود، اردوغان تلاش کرده تا گام‌هایی که ترکیه در زمان وی برداشته را برجسته نماید. ترکیه به عنوان یک کشوری است که با پروژه‌های بزرگ مانند پل سازی و ساخت فرودگاه به کشوری مدرن تبدیل شده و به عنوان یک قدرت جهانی تسلیحات نظامی که دولت‌های غربی به دنبال آن هستند، تولید کرده است.»

بیشتر بخوانید

گزارش تسنیم از انتخابات ترکیه-15/نزدیکی رقابت و تأکید رقبا در روز انتخابات بر شعارهای خود

نیویورک تایمز: اردوغان با مبارزه انتخاباتی سختی روبرو است

«اردوغان یک شخصیت بارز در ترکیه که متحدان غربی را آزرده کرده، با سخت ترین چالش خود در طول 20 سال گذشته روبرو است. وی با مهمترین چالش سیاسی در دوران خود مواجه شده در حالیکه میلیون‌ها رای در روز یکشنبه می‌تواند سیاست‌های داخلی و خارجی کشور را تغییر دهد.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه پس از گذشت سه ماه از زلزله فاجعه بار که 50 هزار کشته در پی داشت، برگزار شده و به نوعی یک رفراندوم برای دو دهه سلطه اردوغان در ترکیه است. اردوغان با انتخابات به شدت سختی روبرو است، به این علت که عصبانیت عمومی از اقتصاد و نگرانی در میان بسیاری از رای دهندگان از وضعیت اقتصادی وجود دارد.»

رویترز: اردوغان با خطر شکست روبرو است

خبرگزاری رویترز انتخابات امروز یکشنبه ترکیه را در صد سال اخیر یک رقابتی توصیف می کند که می‌تواند سلطه 20 ساله اردوغان بر ترکیه را پایان دهد و ورای مرزهای این کشور بازتاب پیدا کرده است.

«انتخابات ریاست جمهوری نه تنها سرنوشت شخص هدایت کننده ترکیه را مشخص می‌کند بلکه همچنین نحوه اداره آن، مسیر اقتصاد این کشور در بحبوحه بحران عمیق هزینه‌های زندگی و شکل سیاست خارجی آن را تعیین می‌کند.»

خبرگزاری فرانسه: ترکیه در مورد سرنوشت اردوغان تصمیم می گیرد

«این یکی از سخت ترین رقابت‌ها برای مرد 69 ساله‌ای است که بیش از دو دهه رهبر ترکیه بوده، اردوغانی که طبق نتایج نظرسنجی ممکن است شکست بخورد.

آنکارا به یک وزنه ژئوپلیتیکی و نظامی تبدیل شده که در منازعه‌ها از سوریه تا اوکراین نقش آفرینی می‌کند. رد پای این عضو ناتو در اروپا و خاورمیانه نتایج انتخابات را برای واشنگتن و بروکسل و همچنین روسیه و سوریه مهم می کند.

همچنان در گروه‌های محافظه کار ترکیه که شاهد توسعه اقتصادی در جریان حاکمیت اردوغان بودند، او را قهرمان می‌دانند. رای دهندگان مذهبی تر همچنین از وی قدردان تصمیم‌های او برای رفع محدودیت‌های روسری و ارائه مدارس اسلامی هستند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها