کد خبر: 677737
تاریخ انتشار :

رسانه‌های رژیم صهیونیستی انتخابات ترکیه را پوشش چگونه می دهند؟

وقتی رسانه ها و روزنامه های رژیم صهیونیستی را مرور می کنیم، انتخابات ترکیه کمترین بازتاب و دغدغه را برای صهیونیست ها دارد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی انتخابات ترکیه را پوشش چگونه می دهند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، یک روز تا برگزاری مهم ترین انتخابات ۱۰۰ سال اخیر ترکیه باقی ماند و تنور رقابت میان اردوغان و رقیبش کمال قلیچدار اوغلو هر روز داغ تر و داغ تر می شود. انتظار می رود ترکیه برای اسرائیلی ها و رسانه هایش مهم، جذاب و سرنوشت ساز باشد. اما وقتی رسانه ها و روزنامه های رژیم صهیونیستی را مرور می کنیم، انتخابات ترکیه کمترین بازتاب ودغدغه را برای صهیونیست ها دارد. دلیل این را می توان به صورت خلاصه عدم جذابیت خاص برای صهیونیست ها در میان دو نامزد مطرح، ۱۸ هفته درگیری و تظاهرات حول قانون اصلاح قضائی در کنار تنش و ناآرامی های اخیر با غزه دانست.

در ادامه به مروری مختصر از اخبار و یادداشت های کار شده در رسانه های اسرائیلی حول انتخابات ۱۴ می ترکیه می پردازیم:

یک مشکل وجود دارد

هاآرتص روزنامه نخست جریان چپ و سکولار در هفته گذشته کمتر از انگشتان دست به اخبار ترکیه و انتخابات پرداخته است. رویکرد این اخبار هم بیشتر ضد اردوغان بوده است. این روزنامه در یک مطلب به بررسی نظرسنجی ها پرداخته و نوشته است: اگر چه مخالفان می توانند پیروز شوند اما یک مشکل وجود دارد و منظورش از آن مشکل هم اقدامات و تخلفات انتخاباتی مانند خرید آرا از سوی اردوغان و هوادارانش است. هم چنین این روزنامه در مطلب دیگر به این مسئله پرداخته است که پیروز انتخابات هرکسی باشد برای اقتصاد در حال سقوط ترکیه تفاوت چندانی ندارد.

دخالت روس ها و حمله اردوغان به همجنس بازی

اسرائیل تایمز یکی از وبسایت ها و رسانه های فعال چند زبانه اسرائیلی است که اخبار آن بازتاب و توجهات زیادی در خارج از سرزمین های اشغالی هم دارد. این رسانه در مطلبی سعی کرده روس ها را به دخالت در انتخابات متهم کند. در مطلب های اندک دیگری از اسرائیل تایمز موضوعاتی چون سخنان اردوغان علیه غرب، همجنس گرایی یا سخنان قلیچدار اوغلو حول وضعیت اقتصادی و تنش های اردوغان با همسایگان از جمله مواردی است که بازتاب پیدا کرده است.

باخت اردوغان، پیروزی اسرائیل نیست

یکی از مطالب مهم منتشر شده در رسانه های رژیم صهیونیستی یادداشتی حول انتخاب میان اردوغان و قلیچدار اوغلو برای تل آویو است. دکتر کوهن مسئول میز ترکیه در دانشگاه اروشلیم در روزنامه یدیعوت آحارونوت می گوید: اگرچه خصومت اردوغان با اسرائیل کاهش یافته و روابط رو به بهبودی است، اما دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم جانشین او بهتر خواهد بود. یک دولت جدید حتی ممکن است آشتی ضعیف با تل آویو را به عقب براند. ممکن است شما فکر کنید سقوط بالقوه اردوغان برای اسرائیل خوب است. اما ائتلاف ملی شامل چهره هایی مانند احمد داوود اوغلو، نخست وزیر و وزیرخارجه سابق و کمال قیلیچدار اوغلو رهبر جریان ضد اسلام گرایی است و زودهنگام است که بگوییم خروج رئیس جمهور کنونی باعث بهبود روابط بین تل آویو و آنکارا خواهد شد. داود اوغلو به شدت با عادی سازی با اسرائیل مخالف بوده و کمال قیلیچدار اوغلو می خواهد روابط دوجانبه را به کلی قطع کند. در هر صورت، رهبری جدید ترکیه در کوتاه مدت عصر طلایی برای روابط ترکیه و اسرائیل ایجاد نخواهد کرد. در واقع، ممکن است برعکس باشد: قلیچداراوغلو می‌تواند تلاش کند تا ائتلاف شکننده خود را با برجسته کردن اعتبار ضد اسرائیلی خود جمع کند. نشانه هایی وجود دارد که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است. اسرائیل باید در برخورد با بازیگران سیاسی غیرقابل پیش بینی جدید-قدیم دقت بیشتری داشته باشد.

اردوغان تقلب نخواهد کرد، هر دو برای اسرائیل منفی است

مرکز مطالعاتی بگین سادات در یادداشتی سعی کرده با توضیح شرایط انتخابات ترکیه به پاسخ سوال اسرائیلی ها از انتخابات ۱۴ می یعنی «چه کسی به سود ماست» پاسخ مفصلی بدهد. این موسسه در یادداشتی آورده است: مسئله اصلی در این انتخابات خود رهبران هستند. سوالی که مطرح است این است که آیا پس از دو دهه قدرت، حکومت اردوغان ادامه خواهد یافت یا فصل جدیدی شروع می شود. نقطه قوت قلیچدراوغلو ۷۴ ساله، یک کارمند بازنشسته دولتی که بسیاری او را "بازنده زنجیره ای" می نامند، این است که او نه اردوغان دیگری است و نه ضد اردوغان. او استعداد سخنوری ندارد و اصلاً کاریزماتیک نیست، اما تحصیلکرده بسیار خوبی است. او یک سیاستمدار صادق به حساب می آید و او را بردبار می دانند.

ترک ها عمدتاً انتخابات را آزاد اما ناعادلانه می دانند، زیرا روند منتهی به انتخابات عادلانه نیست. دولت حزب عدالت و توسعه تقریباً کنترل کاملی بر رسانه ها دارد که به آن برتری بزرگی نسبت به مخالفان می دهد و دولت از همه امکانات کشور برای افزایش شانس پیروزی استفاده می کند. خود انتخابات آزاد است و اگر مخالفان به درستی بر آن نظارت کنند، جعل نتایج دشوار خواهد بود. ظاهراً دولت حزب عدالت و توسعه علاقه ای به جعل انتخابات ندارد، زیرا برای تامین نیازهای اقتصادی کشور به سرمایه گذاری بین المللی نیاز دارد و پدیده تقلب در انتخابات، ترکیه را در گذشته از بازارهای غربی دور کرده است. اگر دوباره تکرار شود، منجر به کاهش همکاری با کشورهای غربی خواهد شد و حتی می تواند آخرین تلاش ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا را خراب کند. با این حال، بسیاری از مصاحبه شوندگان در رسانه های ترکیه از تقلب در انتخابات ابراز نگرانی می کنند. چنین سناریویی می تواند از طریق بازماندگان زلزله رخ دهد. حزب عدالت و توسعه مسکن موقت جدیدی را برای بازماندگان، عمدتاً در غرب ترکیه، در هتل ها و خوابگاه ها ترتیب داد. بازماندگان می توانند در آن مکان های جدید یا محل اصلی زندگی خود رای دهند. هیچ تضمینی وجود ندارد که هیچ کس دو بار رای ندهد.

برای اسرائیل، هر دو سناریو(فرد) می تواند منفی باشد. اگر اردوغان پیروز شود، احتمالاً به نزدیکی آنکارا با بازیگران منطقه از جمله اسرائیل ادامه خواهد داد. آنکارا که پس از زلزله تلاش‌های عادی‌سازی را با عربستان سعودی، اسرائیل، مصر، سوریه و حتی یونان آغاز کرده است، ممکن است حتی پس از انتخاب اردوغان نیز به تلاش‌های خود برای نزدیک‌شدن ادامه دهد تا اوضاع اقتصادی ترکیه را بهبود ببخشد. اگر قلیچدراوغلو پیروز شود، ممکن است ترکیه باثبات‌تری را شاهد باشیم، اما این بدان معنا نیست که روابط با غرب یا اسرائیل آرام‌تر خواهد بود، اگرچه احتمالاً آرام‌تر و لفاظی‌ها آرام‌تر خواهند بود. مشکلی که ممکن است در صورت به قدرت رسیدن قلیچدراوغلو ظاهر شود، مخالفت او، همانطور که او در ژوئن ۲۰۲۲ فاش کرد، با سیاست نزدیکی( با اسرائیل) اردوغان است. قلیچدراوغلو وعده داد که اسرائیل، عربستان سعودی و یونان را ملزم خواهد کرد که مسئولیت اقداماتی را که در سال های اخیر علیه ترکیه انجام شده است، بر عهده بگیرند. به گفته قلیچدراوغلو، «شهید شدن شهروندان ما در آب های بین المللی بهایی دارد».

رسانه های رژیم صهیونیستی انتخابات ترکیه را پوشش چگونه می دهند؟

نارضایتی کردها از اردوغان

اورشلیم پست روزنامه تندرو و راست گرای اسرائیل هم در معدود یادداشت هایش برای انتخابات ترکیه به بحث کردها و نارضایتی آنها از اردوغان پرداخته است. این روزنامه سعی کرده مشکلات اقتصادی، زلزله و حملات ارتش ترکیه به گروه های کردی در دوران اردوغان را برجسته کند.

رسانه های رژیم صهیونیستی انتخابات ترکیه را پوشش چگونه می دهند؟

جمع بندی

انتخابات ترکیه برای رسانه های اسرائیلی تا کنون رقابتی نشده است و این رسانه ها تنها فرصتی می دانند در نقد و تخریب اردوغان یا بررسی روابط میان دو طرف که اخیرا در حال عادی سازی است. این در حالی است که مسئله فلسطین از موضوعات پرتکرار فضای انتخاباتی ترکیه و نامزدهاست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها