کد خبر: 678086
تاریخ انتشار :

سفر فرمانده نیروی دریایی روسیه به ایران؛ تهران و مسکو با پکن ائتلاف دریایی ایجاد می‌کنند؟

اکو ایران: تلاش تهران برای ایجاد ائتلاف دریایی با روسیه در بحبوحه انتقادات جدید از سوی دشمن سرسختش، ایالات متحده، به دلیل رفتار بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در مسیرهای دریایی صورت می‌گیرد.

سفر فرمانده نیروی دریایی روسیه به ایران؛ تهران و مسکو با پکن ائتلاف دریایی ایجاد می‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، دریادار نیکلای یومنوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه روز سه شنبه به تهران سفر کرد و با همتای خود، شهرام ایرانی در مورد تقویت همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد.

المانیتور به نقل از خبرگزاری ایرنا نوشت، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواستار تشکیل کمیته مشترکی برای «تعامل بیشتر در زمینه‌های آموزشی و فنی» شد.ایرانی گفت: «دشمن برای برهم زدن مثلث ایران، چین و روسیه و جلوگیری از همکاری‌های سه‌جانبه تلاش می‌کند.» 

این دیدار کم‌تر از دو ماه پس از برگزاری  مانور دریایی مشترک چهار روزه ایران، روسیه و چین در خلیج عمان انجام شد، که در آن ناوچه کلاس موج جماران ایران با ناو جنگی نانینگ، از ناوگان دریای چین جنوبی و ناوچه روسی دریاسالار گورشکوف همراه شد.

بنا بر گزارش‌ها، در این دیدار در تهران، دو دریاسالار بر توافقات نظامی جدید و اجرای سریع آن‌ها تاکید کردند. گزارش ایرنا جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما به نقل از فرمانده نیروی دریایی روسیه گفت: «ما مطمئن هستیم که در مسیر درستی هستیم.»

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، جمهوری اسلامی با اتهامات فزاینده‌ای مبنی بر کمک به مسکو در درگیری مواجه بوده، که بحث برانگیزترین آنها ادعای ارسال پهپادهایی است که ایران ارسال چنین محموله‌هایی را در طول جنگ رد کرده است، اما به همکاری نظامی با متحد منزوی خود اذعان کرده است.

تلاش تهران برای ایجاد ائتلاف دریایی با روسیه نیز در بحبوحه انتقادات جدید از سوی دشمن سرسختش، ایالات متحده، به دلیل رفتار بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در مسیرهای دریایی صورت می‌گیرد.

هفته گذشته، پنتاگون با ادعای افزایش «آزار و اذیت» نیروهای ایرانی در آب های استراتژیک، برنامه‌های خود را برای ارسال نیروهای کمکی به خلیج فارس اعلام کرد.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در یک سخنرانی بر سوابق ایران در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا، وزارت امور خارجه ایران در واکنش، این اظهارات را «اتهامات قدیمی و بی‌اساس» خواند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران را «کارآمدترین کشور در تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی» عنوان کرد که «همواره ترانزیت امن کشتی‌ها از تنگه هرمز را تضمین کرده است.»

در بازه زمانی کمتر از یک هفته بین اواخر آوریل و اوایل ماه می، نیروهای دریایی ایران تایید کردند که دو نفتکش را توقیف کرده اند: «ادونتج سوئیت» با پرچم جزیره مارشال و «نیووی» با پرچم پاناما. این دو کشتی همچنان در بنادر ایران که نامشان اعلام نشده در توقیف هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها