کد خبر: 678237
تاریخ انتشار :

اعلام حمایت حزب وطن از اردوغان در دور دوم انتخابات ترکیه

دوغ و پر ین چک رهبر حزب وطن اعلام کرد که حزب متبوع وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور حمایت خواهد کرد.

اعلام حمایت حزب وطن از اردوغان در دور دوم انتخابات ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، مردم ترکیه روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برای انتخاب رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند که به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم راه یافتند.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آرا و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده پنج سال پیش و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش از برگزاری انتخابات کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد و سینان اوغان نامزد دیگر این رقابت نیز توانست ۵.۱۷ درصد آرای مردمی را کسب کند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه که در دور گذشته انتخابات نیز بدون قرار گرفتن در ائتلاف حامیان اردوغان(ائتلاف جمهور) از رئیس جمهور کنونی ترکیه حمایت کرده بود، امروز بار دیگر اعلام کرد که حزب وی در نشست شورای مرکزی بار دیگر برای حمایت از اردوغان تصمیم گرفته است.

وی پرینچک حفظ استقلال در برابر امپریالیسم و تحقق انقلاب در بخش تولید را از جمله خواسته های خود از اردوغان در دوره جدید ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: امروز اقتصاد، امنیت و مقاومت فرهنگی ترکیه در معرض تهدید امپریالیست‌های غربی است.

رهبر حزب وطن ترکیه کمال قلیچداراوغلو دیگر نامزد حاضر در دور دوم رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را ابزاری در دست آمریکا و اسرائیل برای هدف قرار دادن ترکیه خواند و اضافه کرد: گروه های تروریستی و جدایی طلب مثل پ.ک.ک و گولن آشکارا از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می شوند و و حزب جمهوری خواه خلق و قلیچداراوغلو نیز با آنها همراه شده است.

وی قلیچداراوغلو را نامزد پروژه انحلال دولت ملی و ارتش ترکیه، به بردگی کشاندن ترکیه در دست مراکز مالی جهانی، زوال فرهنگی ترکیه و انتقام گیرنده کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ دانست و اضافه کرد: در این پروژه های امپریالیستسی تنها اردوغان در برابر آنها ایستاده است.

پرینچک بی طرف ماندن در برابر دو گزینه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را خدمت به طرح امپریالیستی عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی اردوغان بهترین گزینه برای رای دادن است و حزب وطن برای حفظ یکپارچگی کشور، رونق اقتصاد و تولید و حمایت از نوسازی در عرصه سیاسی و فرهنگی از او حمایت می کند.

وی برنامه قلیچداراوغلو برای بازگرداندن اجباری پناهجویان سوری به کشور خود در وضعیت ناامنی را اقدامی ناسیونالیستی و شرم آور خواند و بیان کرد: این گونه رفتار و گفتار برازنده مردم ترکیه نیست.

به گزارش ایرنا، در جریان انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری روز یکشنبه ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ترکیه که منجر به راهیابی دو نامزد ریاست جمهوری به دور دوم شد، ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور برگزیده شدند.

بر اساس آرای مردمی، ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) با کسب ۴۹.۳۱ درصد آرا توانست ۳۲۱ کرسی مجلس این کشور و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

همچنین بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانست با کسب ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی در این انتخابات، ۲۱۳ کرسی مجلس ترکیه در اختیار بگیرد.

ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) نیز در این رقابت ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی مجلس ملی ترکیه را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس شمارش آرای صندوق‌ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی، حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافتند.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸.۸۴ درصد واجدان شرایط و نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی نیز بیش از ۸۷ درصد بوده است.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها