کد خبر: 678718
تاریخ انتشار :

بن سلمان در تماس با نتانیاهو چه شروطی را مطرح کرد؟

اکو ایران: نتانیاهو و ولیعهد سعودی قبل و بعد از نشست هفته گذشته اتحادیه عرب در مورد عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان صحبت کردند. یکی از محورهای گفتگوی ریاض و تل‌آویو، برقراری پروازهای مستقیم مسلمانان اسرائیل برای مراسم حج امسال است.

بن سلمان در تماس با نتانیاهو چه شروطی را مطرح کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، یک منبع دیپلماتیک خارجی ادعا کرده که در هفته‌های اخیر، بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان دو بار تلفنی گفتگو کردند و عبداللطیف بن راشد آل زیانی، وزیر امور خارجه بحرین میانجی این تماس‌ها بود.

به نوشته جروزلم پست، نتانیاهو و بن‌سلمان قبل و بعد از نشست هفته گذشته اتحادیه عرب در مورد امکان عادی‌سازی اسرائیل و عربستان سعودی گفتگو کردند. این منبع گفت که هیچ پیشرفتی در گفتگوها حاصل نشد و بن سلمان درخواست نتانیاهو برای ملاقات را رد کرد.

خوش‌بینی بنی‌اسرائیلی

رهبران اسرائیل درباره امکان پروازهای مستقیم از اسرائیل به عربستان سعودی برای حج سال جاری صحبت نکردند، اما به گفته یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی، تل‌آویو نسبت به ادامه تلاش‌ها خوش‌بین است.

به گزارش سایت خبری اِن۱۲، سعودی‌ها فهرستی از امتیازاتی که اسرائیل باید به فلسطینی‌ها بدهد را ارائه کردند. در این گزارش آمده که این خواسته‌ها شامل تقویت دستگاه امنیتی فلسطین با هزینه ارتش اسرائیل در یهودیه و سامره است. بن سلمان همچنین خواستار کنترل امنیتی فلسطین بر مسجدالاقصی و کلیسای مقبره شد، در حالی که دیوار غربی تحت کنترل کامل اسرائیل باقی خواهد ماند.

وزارت امور خارجه اسرائیل تائید کرده که الی کوهن، وزیر امور خارجه و زیانی تلفنی گفتگو کردند. هفته گذشته، کوهن در مورد عادی‌سازی با عربستان به روزنامه جروزلم پست گفت که این مسئله دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. او گفت که برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و آموس هاخشتاین، هماهنگ‌کننده ویژه ریاست‌جمهوری در امور زیرساخت‌های جهانی و امنیت انرژی در جریان سفر به جده با محمد بن سلمان درباره صلح با اسرائیل صحبت کرده‌اند.

سال عادی‌‌سازی با عربستان

کوهن شنبه‌شب به ان۱۲ گفت که احتمالاً عادی‌سازی با عربستان سعودی ظرف شش ماه تا یک سال آینده انجام شود؛ اگرچه مقامات ارشد سعودی همیشه علناً گفته‌اند که باید پیشرفتی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها اتفاق بیفتد تا ریاض نیز در مسیر عادی‌سازی با اسرائیل گام بردارد.

یک منبع مرتبط با رهبری سعودی گفت که بن سلمان می‌خواهد نشان دهد که کاری برای فلسطینی‌ها انجام داده و همکاری امنیتی ریاض با واشنگتن را در ارتباط با عادی‌سازی تقویت کند.

هفته گذشته و در اجلاس اتحادیه عرب در جده، بن سلمان گفت: «مسئله فلسطین موضوع اصلی کشورهای عربی بوده و خواهد بود و در صدر اولویت‌های پادشاهی قرار دارد». وی گفت: «ما در ارائه کمک به مردم فلسطین برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایشان، احیای حقوق مشروع آن‌ها و ایجاد کشوری مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی تعلل نخواهیم کرد».

اسرائیل امیدوار است در مذاکرات پیش از مراسم حج که قرار است در تاریخ ۲۶ ژوئن تا ۱ ژانویه سال جاری برگزار می‌شود، به موفقیت دست یابد. به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو، تنها مسلمانان ساکن سرزمین‌های اشغالی مجاز به پرواز از فرودگاه‌های بن گوریون و رامون هستند. سال گذشته حدود ۲۷۰۰ از سرزمین‌های اشغالی به مکه سفر کرده و انتظار می‌رود امسال به حدود ۴۵۰۰ برسد. آن‌ها در گذشته بیشتر از طریق اردن سفر می‌کردند.

به گفته یک منبع نزدیک به ریاض، در حالی که زمان کمی برای ایجاد تمهیدات امنیتی برای پرواز فلسطینیان وجود دارد، بن سلمان آن را بخشی از توافق پروازهای مستقیم می‌داند.

سال گذشته، قطر برای جام جهانی به اسرائیل پروازهای مستقیم را اجازه داد و به طور علنی اعلام کرد که این پروازها برای فلسطینی‌ها نیز انجام می‌شود؛ اما هیچ فلسطینی از طریق اسرائیل به قطر سفر نکرد.

اسرائیل از سال ۲۰۱۸ به دنبال برقراری پروازهای مستقیم به جده برای زیارت مکه است. در جولای سال گذشته و در جریان سفر جو بایدن به عربستان، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش زیادی انجام داد تا آن را محقق کند. ریاض در آن زمان به پروازهای تجاری اسرائیل اجازه عبور از حریم هوایی خود را داد، اما به پروازهای جدید این اجازه را نداد. بایدن گفت که از گام‌های جدید برای پروازهای مستقیم اسرائیل به جده برای حج سال آینده استقبال می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها