کد خبر: 678748
تاریخ انتشار :

حمایت اوکراین از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی

وزیر امور خارجه اوکراین از حمایت این کشور از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی و طرح رباط برای خودمختاری این صحرا خبر داد.

حمایت اوکراین از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین که به رباط رفته‌ است با همتای مغربی خود درباره تقویت مناسبات دوجانبه به ویژه در زمینه امنیتی و اقتصادی به گفت‌وگو نشست.

پس از این دیدار وزیران امور خارجه اوکراین و مغرب در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند، در این نشست « دیمیتری کولبا» گفت: اوکراین و مغرب اهمیت حفظ وحدت ارضی و حاکمیت ملی را برای دو کشور به خوبی درک می‌کنند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه مناقشه صحرای غربی به سال 1976 باز می‌گردد و از قدیمی ترین مناقشات آفریقا محسوب می‌شود، اظهار داشت: اوکراین از طرح مغرب برای خودمختاری این صحرا حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید

حمایت تل آویو از مغرب در مناقشه صحرای غربی/ لغو حالت فوق العاده در سودان

در این نشست خبری وزیر امور خارجه مغرب درباره محور مذاکراتش با همتای اوکراینی خود گفت: در این دیدار توافق شد دو طرف همکاری‌های خود را در زمینه امنیتی، جرایم سازمان یافته و بعد اقتصادی به ویژه در زمینه کشاورزی ادامه دهند.

« ناصر بوریطه» با تاکید بر اینکه مغرب در جنگ اوکراین طرفدار هیچ یک از طرف های درگیر نیست،  تصریح کرد: این جنگ ثبات و امنیت منطقه را برهم زده و پیامدهای منفی بر اقتصاد ( جهانی به ویژه کشورهای واردکننده مواد غذایی از اوکراین ) دارد.

وی با بیان اینکه مغرب روابط خوبی با روسیه و اوکراین دارد ، اظهار داشت: رباط از هر طرحی که به صلح و پایان دادن به این جنگ منجر شود، حمایت می‌کند.

صحرای غربی منطقه‌ای است که در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب قرار دارد. سرنوشت این صحرای مورد مناقشه جبهه پولسیاریو و مغرب است. این جبهه بر استقلال صحرای غربی تاکید دارد اما مغرب آن را بخشی از خاک خود می‌داند و تنها با خودمختاری صحرای غربی آنهم تحت حاکمیت دولت رباط موافقت کرده و این در حالی است که برخی کشورهای غربی - عربی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت درباره تعیین سرنوشت این صحرا توسط ساکنان آن، از طرح مختاری صحرای غربی حمایت و کنسولگری خود را در مهم ترین شهر این صحرا افتتاح کرده‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به آمریکا، امارات، مصر و.... اشاره کرد.

 آمریکا در قبال امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی حاکمیت دولت رباط بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت و تل آویو هم پس از امضای توافقنامه مزبور حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را مورد تاکید قرار داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها