کد خبر: 678882
تاریخ انتشار :

سلطان عمان یکشنبه به ایران سفر می‌کند/ پای برجام در میان است؟

منابع عمانی اعلام کردند که هیثم بن طارق، سلطان عمان یکشنبه آینده به ایران سفر می‌کند. برخی معتقدند این سفر به مذاکرات پشت پرده برجامی بی‌ارتباط نیست.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش تجارت‌نیوز، دیوان سلطانی عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیثم بن طارق یکشنبه آینده به ایران سفر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: در راستای تقویت دوستی میان سلطان نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحکیم روابط شاخص و حسن همجواری و در راستای پاسخ به دعوت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به یاری خداوند، سلطان سفری دو روزه به ایران خواهد داشت که از روز یکشنبه ۲۸ ماه مه سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

این سفر در راستای تداوم رایزنی و هماهنگی میان طرفین به منظور بررسی تحولات منطقه و اوضاع بین المللی و ارتقای همکاری میان دو کشور در همه زمینه‌ها و راههای توسعه آن به نحوی است که در خدمت روابط دو کشور باشد (مهر)

پای برجام در میان است؟

چندی پیش، شهریار حیدری، عضو کمیسنقش عمان یک نقش مثبت و سازنده در همه مناسبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است و حتما در موضوع برجام نیز عمان در سفر پادشاه این کشور به ایران برای میزبانی برجام اعلام آمادگی می‌کند. عمان همیشه اعلام کرده که میزبان طرفین در برجام باشد و در صورتی‌که سایر طرف‌های برجام بپذیرند ما هم استقبال می‌کنیم. یون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دستور کار ویژه احتمالی سفر سلطان عمان از جمله میانجی‌گری بر سر پرونده هسته‌ای ایران گفت: نقش عمان یک نقش مثبت و سازنده در همه مناسبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است (همشهری آنلاین)

سایت «الف» نیز در مورد هدف از سفر پادشاه عمان به ایران نوشت: در این رابطه به طور خاص به این نکته اشاره می‌شود که هیثم بن طارق حامل پیام‌هایی از غرب و به طور خاص آمریکا برای ایران است و به نوعی سعی دارد گرهِ روند احیای توافق برجام را باز کند. با این همه، توجه به 2 نکته در مورد سفر پادشاه عمان به ایران و رایزنی‌های احتمالی وی با محوریت معادله اتمی ایران، حائز اهمیت است.

اول اینکه سفر شخصِ پادشاه عمان به ایران، به عنوان کشوری که سال هاست به میانجی‌گری در روابط ایران و آمریکا شهره است، به معنای آن است که سلطان عمان به قدری پیام‌ها و چهارچوب‌های این سفر را مهم دیده که به جای سفر وزیر خارجه عمان به تهران، خود به ایران سفر می‌کند. در واقع، اگر بنا بود صرفا یک رد و بدل ساده پیام با میانجی‌گری عمان صورت گیرد، چندان منطقی نبود که پادشاه عمان شخصا برای این کار اقدام کند و بدون تردید کانال‌های دیپلماتیک ساده‌تر دیگری نیز وجود داشت تا این مسأله انجام شود.

دوم اینکه؛ اگرچه تا حد زیادی واضح است که پادشاه عمان حامل پیام هایی در مورد معادله اتمی ایران از سوی غرب است، با این حال، این مسأله که این پیام‌ها دقیقا به دنبال احیای چه نسخه‌ای از توافق برجام هستند، خود یک موضوع مهم است. به بیان ساده‌تر آیا آنها می‌خواهند برجامِ سال 2015 را احیا کنند یا نسخه‌ای از برجام را مد نظر دارند که پیشتر اتحادیه اروپا در قالب طرحی خواستار حصول توافق در مورد آن شده بود یا اساسا طرحی تازه برای احیای برجام در کار است.

هیثم بن طارق، سلطان عمان یکشنبه آینده، در راس هیئتی بلندپایه به ایران سفر می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها