کد خبر: 679079
تاریخ انتشار :

فضای انتخاباتی کم‌رمق در ترکیه؛ مخالفان اردوغان قافیه را باخته‌اند؟

اکو ایران: برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سا بان چی استانبول گفت: «این واقعاً برای رای دهندگان مخالف ناامیدکننده است که اردوغان همچنان می‌تواند در نظر رای دهندگان چنین محبوبیت عظیمی کسب کند. البته این هم درست است که هم رهبری اپوزیسیون و هم آژانس‌های نظرسنجی انتظارات رای دهندگان مخالف را بیش از حد بالا برده بودند.»

فضای انتخاباتی کم‌رمق در ترکیه؛ مخالفان اردوغان قافیه را باخته‌اند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش اکوایران، طی دو هفته بین دور اول و دوم انتخابات ترکیه، با ورود این کشور به قلمرو ناشناخته دور دوم رای‌گیری ریاست‌جمهوری، شاهد تغییر محسوسی در شدت مبارزات انتخاباتی بوده‌ایم.

به گفته خبرگزاری الجزیره، یکشنبه اولین باری خواهد بود که رای دهندگان ترکیه مجبور می‌شوند برای بار دوم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود به پای صندوق های رای بروند - و به نظر می‌رسد که بسیاری برای احیای شور و اشتیاق دور اول با دشواری مواجه‌اند.

سونر اوغورلو، 49 ساله، در حالی که با دوستانش در محله «توپخانه» استانبول چای می‌خورد، گفت: «حس عجیبی است. من احساس می‌کنم که انتخابات تمام شده است، اما می‌دانم که روز یکشنبه یک انتخابات دیگر وجود دارد.»

او گفت: «البته من دوباره رای خواهم داد، اما عجیب به نظر می‌رسد زیرا همه چیز نسبت به دو هفته پیش بسیار آرام‌تر است.»

بسیاری از رای دهندگان، رجب طیب اردوغان را برنده احتمالی می‌دانند؛ در حالی که او می‌خواهد 20 سال قدرت خود را برای پنج سال دیگر تمدید کند، و این حس را بیشتر می کند که رای‌گیری دوم برای طرفداران تغییر، نتیجه‌ای ناامیدکننده باشد.

در 14 مه، زمانی که اردوغان از دو رقیب خود جلوتر بود و از آستانه 50 درصد برای برنده شدن در رقابت در دور اول عبور کرد، رأی‌دهندگان و مفسران را قافلگیر کرد.

او اکنون با نامزد دوم، رهبر اپوزیسیون کمال قلیچداراوغلو روبرو است که بر اساس آخرین آمار، حدود 45 درصد از آرا را در مقابل 49.2 درصد اردوغان به دست آورده است. این سومین باری است که ترک‌ها مستقیماً به رئیس جمهور فعلی خود رای می‌دهند. اردوغان در انتخابات 2014 و 2018 در دور اول پیروز شد.

اکثر نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که قلیچداراوغلو در رای‌گیری اولیه پیشتاز باشد و حتی برخی از آنها پیروز شدن مطلق او را نشان می‌دادند، و پیام‌های مطمئن مخالفان منعکس‌کننده این نتیجه پیش‌بینی‌شده بود.

بسیاری از حامیان اپوزیسیون اکنون پس از از بین رفتن امیدهایشان برای برکناری اردوغان از قدرت، احساس ضعف می‌کنند. در حالی که ترک‌ها با بحران اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی دست به گریبان‌اند و بسیاری از مردم از واکنش اولیه آهسته دولت به زلزله‌های ویرانگر در ماه فوریه شاکی هستند، اردوغان بیش از هر زمانی در گذشته آسیب‌پذیر به نظر می‌رسید.

اولچای، که یک فروشگاه لباس در جیهانگیر، یک منطقه شیک استانبول، را اداره می کند، گفت: «قبل از 14 می بسیار امیدوار بودم، زیرا به نظر می‌رسید بالاخره از شر او خلاص می‌شویم، اما اکنون به نظر می‌رسد که او شکست‌ناپذیر است.»

این زن 34 ساله که از ذکر نام خانوادگی خود خودداری کرد، گفت: «همه از این مبارزه خسته شده‌اند. سخت است که شور و شوق رای‌گیری اولیه را برگردانیم، زیرا به نظر کار تمام شده است، اما مطمئناً رای خواهم داد زیرا این وظیفه من است.»

برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، گفت که تضعیف روحیه مخالفان قابل انتظار بود.

وی گفت: «با وجود بحران اقتصادی مداوم و بی‌توجهی دولت در جریان زلزله و وقایع پس از آن، اردوغان همچنان نزدیک به 50 درصد به دست آورد.»

او گفت: «این واقعاً برای رای‌دهندگان مخالف ناامیدکننده است که اردوغان همچنان می‌تواند در نظر رأی‌دهندگان چنین محبوبیت عظیمی کسب کند. البته این هم درست است که هم رهبری اپوزیسیون و هم آژانس‌های نظرسنجی انتظارات رای دهندگان مخالف را بیش از حد بالا برده بودند.»

کمپین‌های انتخاباتی دو نامزد باقی مانده نیز از اولین دور رای گیری کمرنگ‌تر بوده است.

اردوغان و قلیچداراوغلو به جای تجمعات گسترده در فضای باز با حضور ده‌ها یا صدها هزار هوادار با پرچم، حضورهای عمومی خود را به تجمعات کوچک‌تر محدود کرده‌اند و در عین حال به پخش کردن مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها  از طریق رسانه‌های اجتماعی ادامه داده‌اند.

با این حال مفسران همچنان انتظار دارند که رای‌گیری روز یکشنبه مشارکت بالایی داشته باشد، اگرچه احتمالاً به 89 درصد دور اول نخواهد رسید. اسن گفت: «احتمالاً مشارکت به 84 یا 85 درصد برسد.»

آمارهای رای‌گیری در صندوق‌های رای خارج از کشور در 73 کشور و در ایستگاه‌های مرزی انتخابات تا عصر سه شنبه، افزایش جزئی مشارکت را نسبت به دور اول نشان داد، در حالی که مراکز رای‌گیری در مرزها تا پایان انتخابات در داخل در روز یکشنبه باز خواهند ماند.

با این حال، مشارکت خارج از کشور در دور اول بسیار کمتر از مشارکت در داخل ترکیه بود و رقم 54 درصد را نشان می‌داد.

رای‌گیری روز یکشنبه ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و ساعت 5 بعد از ظهر پایان خواهد یافت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها