کد خبر: 678316
تاریخ انتشار :

اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه نتایج رسمی دور اول را اعلام کرده و از آغاز رای‌گیری‌های دور دوم در خارج از این کشور خبر داد.

اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از فارس، کمیسیون عالی انتخابات ترکیه شب گذشته (جمعه، ۱۹می) نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را که در تاریخ ۱۴می در این کشور برگزار شد، اعلام کرد؛ روزنامه رسمی کشور هم نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را امروز منتشر کرد.

براساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «رجب طیب اردوغان»، کاندید ائتلاف «مردم»، و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه، ۴۹.۵۲ درصد، «کمال قلیچداراوغلو» کاندید ائتلاف «ملت»، ۴۴.۸۸ درصد و سنان اوغان نامزد ائتلاف «آتا» هم، ۵.۱۷ آرا را در دور اول انتخابات از آن خود کرده‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به ۸۷.۰۴ درصد بوده است؛ آرای باطله دور اول هم یک میلیون و ۳۷ هزار و ۱۰۴ رای بوده‌اند.

روز پنجشنبه شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج از این کشور هم به پای صندوق‌های رای رفتند تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در نمایندگی‌ها و مراکز دیپلماتیک کشورشان آغاز کنند.

طبق اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، تعداد واجدین شرایط رای‌دهی در خارج از این کشور، ۳ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۷۵۹ نفر است. متولدین قبل از ۲۹ می ۲۰۰۵ (که پس از دور اول ۱۸ ساله شدند) می‌توانند در دور دوم رای دهند.

روند اخذ رای شهروندان ترکیه‌ای ساکن خارج از کشور تا ساعت ۱۷ روز ۲۴ می، در ۷۳ کشور و ۱۵۱ نمایندگی این کشور ادامه خواهد داشت؛ دور دوم انتخابات سراسری ترکیه نیز ۲۸می برگزار خواهد شد.

کمیسیون عالی انتخابات روز دوشنبه (۱۵ می) رسماً اعلام کرد که دور اول انتخابات ریاست جمهوری در حالی پایان یافت که هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکرده و بنابراین رقابت‌ها بین اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم منتقل می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها