کد خبر: 680567
تاریخ انتشار :

مخالفت سناتور ارشد آمریکا با فروش سلاح به مجارستان

سناتور ارشد جمهوریخواه به علت مخالفت مجارستان با پیوستن سوئد به ناتو، جلوی فروش تسلیحات آمریکایی به بوداپست را گرفت.

مخالفت سناتور ارشد آمریکا با فروش سلاح به مجارستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جیم ریش عضو کمیته روابط خارجی سنا امروز چهارشنبه گفت که وی به علت مخالفت مجارستان با پیوستن سوئد به ناتو، جلوی طرح فروش تسلیحات 735  میلیون دلاری به مجارستان را گرفته است.

جیم ریش سناتور جمهوریخواه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به وعده‌هایی که به من و دیگران در سال گذشته داده شد که این رای (مجارستان برای عضویت سوئد) داده می‌شود، و این حقیقت که الان در ماه ژوئن به سر می‌بریم و هنوز انجام نشده است، تصمیم گرفتم که فروش تجهیزات جدید نظامی آمریکا به مجارستان تعلیق شود.

وی تهدید کرد که مجارستان باید به زودی اقدامات لازم را برای عضویت سوئد در ناتو انجام دهد.

بیشتر بخوانید

موافقت پارلمان مجارستان با الحاق فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو

طبق قانون آمریکا، توافق‌های بزرگ تسلیحاتی از سوی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان ارشد در کیمته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اینطور گفته می‌شود که آنها معمولا سوالات یا نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت حقوق بشر و مسائل دیپلماتیک مطرح می‌کنند که می‌تواند فروش تسلیحات را به تاخیر بیاندازد.

این توافق فروش تسلیحاتی مجارستان شامل 24 سامانه موشکی هیمارس و بیش از 100 راکت همراه با قطعات مرتبط با این سامانه می‌شود. 

وزارت دفاع مجارستان در بیانیه‌ای که از طریق خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شده، اعلام کرده قصد خرید سامانه‌های هیمارس را ندارد.

در این بیانیه آمده است: در دولت قبلی، کمیسیونر مسئول خرید درخواست اطلاعاتی را درباره سامانه موشکی هیمارس از طریق یک نامه با ضرب الاجل مارس 2022 داده بود. هیچ پاسخی از طرف آمریکایی دریافت نشد، در نتیجه وزارت دفاع قضیه را مختومه در نظر گرفت.

سوئد سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را داده بود اما اعتراض‌های ترکیه و مجارستان این اقدام را به تاخیر انداخته بود و اکنون استکهلم امیدوار است تا در نشست ماه بعد ناتو در لیتوانی به این ائلاف نظامی بپیوندد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها