کد خبر: 681429
تاریخ انتشار :

نشست اعضای دایمی شورای امنیت درباره سلاح‌های هسته‌ای

آمریکا در ماه جاری نشستی را با حضور کارشناسانی از کشورهای چین، فرانسه، روسیه و انگلیس برای گفتگو درباره موضوعات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای برگزار کرده است.

نشست اعضای دایمی شورای امنیت درباره سلاح‌های هسته‌ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن در ماه جاری نشستی را با حضور کارشناسانی از کشورهای چین، فرانسه، روسیه و انگلیس برای گفتگو درباره موضوعات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای از جمله کاهش خطرات استراتژیک این سلاح ها، برگزار کرده است.  

جان کربی سخنگوی شواری امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: این گفتگوها بخشی از یک گفتگوی معمولی و ادامه دار بوده است.

در این بیانیه آمده است این نشست در تاریخ‌های 13 و 14 ژوئن به میزبانی واشنگتن در شهر قاهره و میان 5 کشور دارای سلاح‌های هسته‌ای برگزار شد، و در واقع تبادل مداوم این کشورها در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بود.

براساس این بیانیه کارشناسان وزاری امور خارجه و دفاع کشورها حضور داشته و آنها درباره کاهش خطرات استراتژیک و نیز سیاست و دکترین هسته‌ای گفتگو کردند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد این کارشناسان پیشتر در ماه فوریه نیز در جریان بخشی از گفتگوهای مربوط به NPT به ریاست آمریکا با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال 1970 با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تضمین حق اعضای آن برای گسترش انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز بین کشورهای آمریکا، چین، فرانسه، روسیه و انگلیس (اعضای دائمی شورای امنیت) به امضا رسید.

این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته‌ای) و غیربرخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای) تقسیم می‌کند. طبق این معاهده کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیر برخوردار در راه تحصیل این سلاح کمک کنند و کشورهای غیربرخوردار متعهد می‌شوند تا در این راه تلاش نکنند، هر چند به موجب ماده 4 برخوردارها متعهد شده‌اند که فناوری صلح آمیز هسته‌ای را در اختیار غیر برخوردارها قرار دهند.  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها