کد خبر: 682050
تاریخ انتشار :

عربستان: حج امسال با موفقیت و بدون هرگونه بیماری همه‌گیری پایان یافت

عربستان سعودی اعلام کرد که حج امسال با موفقیت و بدون هرگونه بیماری همه گیری پایان یافت.

عربستان: حج امسال با موفقیت و بدون هرگونه بیماری همه‌گیری پایان یافت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی عصر جمعه اعلام کرد که برنامه‌های بهداشتی موسم حج  امسال با موفقیت  انجام شد و حج  1402 عاری از هر گونه بیماری همه‌گیر بود.

«فهد بن عبدالرحمن الجلاجل» وزیر بهداشت و  درمان عربستان سعودی به دنبال اتمام مناسک حج  از  موفقیت حج در زمینه بهداشتی خبر داد.

وزیر بهداشت عربستان سعودی تاکید کرد که برنامه‌های بهداشتی موسم حج امسال 1444 هجری شمسی (1402) با موفقیت انجام شد و عاری از هرگونه شیوع  بیماری و تهدید سلامت عمومی بود.

پیش از این نیز  «محمد العبد العالی» سخنگوی وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که وضعیت سلامتی زائران خانه خدا  اطمینان بخش  است و هیچ گونه بیماری که سلامت عمومی آنها را تهدید کند، ثبت نشده است.

وزارت بهداشت عربستان سعودی در ایام حج اعلام کرد که تعداد کادرهای بهداشتی واجد شرایط خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا به بیش از 32 هزار نفر رسید.

این وزار‌تخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقدمات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج در 14 گذرگاه هوایی، زمینی و دریایی فراهم شده است.

از سوی دیگر رهبران و مسئولان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به مناسبت موفقیت موسم حج امسال به «سلمان بن عبدالعزیز » پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پیام تبریک ارسال کردند.

«نواف الاحمد الصباح» امیر  کویت  به مناسبت موفقیت موسم حج به پادشاه عربستان سعودی پیام تبریکی فرستاد و از تداوم  کار توسعه مسجدالحرام در مکه در طول سال‌ها و استفاده از خدمات و فناوری‌های هوشمند مدرن در سراسر اماکن مقدس برای پاسخگویی به نیازهای زائران و تسهیل امور و ادای مناسک حج، تمجید کرد.

«مشعل الاحمد» ولیعهد کویت نیز به مناسبت موفقیت موسم حج، پیام تبریکی به پادشاه عربستان فرستاد.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین نیز به مناسبت «موفقیت بزرگ و سازماندهی دقیق و برجسته» موسم حج امسال به همتای سعودی خود تبریک گفت و  اعلام کرد که عربستان سعودی بیشترین تلاش و توان خود را برای سازماندهی مناسک حج، خدمت به زائران  خانه خدا  و  تامین رفاه آن‌ها  به کار گرفت  که باعث سهولت در انجام مناسک حج آنها شد.

«محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و  « محمد بن زاید» رئیس امارات نیز به مناسبت موفقیت ریاض در  اجرای موسم حج امسال به پادشاه عربستان سعودی پیام تبریکی ارسال کردند.

«جاسم محمد البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز از تلاش‌های فراوان دولت عربستان برای خدمت رسانی به زائران خانه خدا  قدردانی کرد و گفت: این تلاش‌ها به ایجاد فضایی سرشار از آرامش، ایمان، امنیت و آسایش کمک کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس  در بیانیه‌ای اعلام کرد که  عربستان سعودی با تلاشی خستگی ناپذیر مطابق با اهداف شرع و توجه به میهمانان خدا، نیازهای حجاج را برآورده کرد و مراقبت لازم را از آنها انجام داد.

«حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی  موفقیت عربستان در اجرای حج امسال را به ملک سلمان  تبریک گفت و از سطح خدمات و مهمان‌نوازی که این کشور هر ساله «با فداکاری تمام» به زائران ارائه می‌کند، قدردانی کرد.

بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان  روز جمعه در سرزمین منا پایان یافت.  زائران خانه خدا پس از سه روز بیتوته درمنا، از ظهر  جمعه خروج از این سرزمین را آغاز کرده و راهی مکه‌مکرمه شدند.

وزارت امور اسلامی عربستان در آستانه پایان‌ یافتن ایام حج و بازگشت زائران خانه خدا  به کشورهای خود اقدام به توزیع 2 میلیون قرآن در میان آن‌ها کرد.

پس از آنکه عربستان سعودی اجازه داد مسلمانان امسال بدون محدودیت در تعداد و سن حج را به جای آورند، هزاران زائر از همه ملیت‌ها وارد سرزمین وحی شدند.

«توفیق الربیعه» وزیر حج و عمره سعودی سه‌شنبه 6 تیر اعلام کرد که تعداد حجاج از بیش از 150 کشور به یک میلیون و 845 هزار و 45 نفر رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد که یک میلیون و 660 هزار و 915 زائر از خارج از کشور از طریق بنادر مختلف وارد شده‌اند.تعداد زائران مرد از مجموع زائران داخلی و خارجی به 969 هزار و 694 زائر و زائران زن در همین مقایسه 875 هزار و 351 زائر بوده است.

تعداد زائرانی که از کشورهای عربی آمده اند 346214 نفر معادل 21 درصد رسیده است.در مورد زائران کشورهای آسیایی، به استثنای کشورهای عربی، تعداد زائران به 156317 نفر معادل 63.5 درصد رسیده است.

در حالی که تعداد زائران از اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر کشورهای طبقه بندی نشده به 36521 زائر یا 2.1 درصد رسیده است.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف شدند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها