کد خبر: 685929
تاریخ انتشار :

کاظمی قمی: پایبندی طرف افغان به بخشی از معاهده ۱۳۵۱ نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت پایبندی طرف افغان به بخشی از مفاد معاهده سال ۱۳۵۱ نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتمادسازی و حسن همجواری است.

کاظمی قمی: پایبندی طرف افغان به بخشی از معاهده ۱۳۵۱ نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در رشته توئیتی درباره بازدید اخیر هیئت فنی از ایستگاه آبسنجی دهراود نوشت: پایبندی طرف افغان و عمل به بخشی از مفاد معاهده سال 1351 ه.ش رودخانه هیرمند میان دولت دو کشور که منجر به بازدید تیم فنی ج.ا.ایران از ایستگاه آبسنجی دهراود که مبنای سنجش سال آبی نرمال است، نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتمادسازی و حسن همجواری می‌باشد.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان اعزامی که جریان آب در ایستگاه آبسنجی دهراود را مشاهده و اندازه‌گیری نموده‌اند، (میزان جریان آب در حال عبور در مرداد ماه 1402) کمتر از میزان ماهانه یک سال آبی نرمال گزارش شده است.

کاظمی قمی ادامه داد: انتظار می‌رود با استمرار در ارسال منظم ماهانه، اطلاعات و شاخص‌های آبسنجی، بازدیدهای به‌هنگام از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم آبی و تر سالی هر سال، مقدار حقابه ایران از رودخانه هیرمند به درستی و با عدالت اندازه‌گیری و مطابق بند ب ماده 3 معاهده به طرف ایرانی تحویل شود.

پیش از این نیز «محرابیان»، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: بازدید اخیر کارشناسان ایرانی از ایستگاه آبسنجی دهراود نشان داد که خشکسالی در افغانستان نیز جدی است، اما به نسبت میزان بارشی که در کشور افغانستان شده در منطقه حوضه آبریز هیرمند ایران دارای سهم بوده و این سهم حق قانونی ماست که مطالبه می‌کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها