کد خبر: 688370
تاریخ انتشار :

بلاروس: قادر به استفاده از تسلیحات هسته‌ای روسیه هستیم

"پاول مو را وی کو" معاون اول شورای امنیت ملی بلاروس گفت که کارشناسان این کشور از مهارت کافی برای استفاده از تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای روسیه برخوردارند.

بلاروس: قادر به استفاده از تسلیحات هسته‌ای روسیه هستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، وی یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اس.تی.وی اظهار کرد: "اگر آنها (مخالفان مینسک) فکر می‌کنند که ما قادر به استفاده از این تسلیحات نیستیم باید به آنها هشدار بدهم که با این افکار بی‌مهابا سعی نکنید توان بلاروسی‌ها در استفاده از چنین تسلیحاتی را بیازمایید؟"

موراویکو این اظهارات را در پاسخ به "کیریل بودانوف" رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین بیان کرد که گفته بود نیروهای بلاروس قادر به استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیستند.

موراویکو گفت: تاکید می‌کنم که کارشناسان ما پس از دریافت تسلیحات هسته‌ای از روسیه دوره کامل آموزشی (استفاده از این تسلیحات) را گذراندند.

وی افزود: بلاروسی‌ها اگر لازم به دفاع از وطن باشند اراده و آمادگی استفاده از هر نوع ابزارها ممکن را دارند.

ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری روسیه و بلاروس چند ماه پیش اعلام کردند که مسکو برخی از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس منتقل می‌کند.

تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده و کوتاه‌برد هستند. روسیه گفت که بر تسلیحاتی که به بلاروس می‌فرستد کنترل دارد.

مقام‌های روس و بلاروس گفته‌اند که این کلاهک‌ها هسته‌ای ممکن است بر موشک‌های کوتاه برد اسکندر یا جنگنده‌های سو-۲۵ بلاروس سوار شوند.

لوکاشنکو اعلام کرد که هدف از میزبانی تسلیحات تاکتیکی روسیه جلوگیری از تهاجم احتمالی لهستان است.

بودانوف اخیرا گفت: بر اساس اطلاعات ما در مورد سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس، اولین کلاهک هسته‌ای درست چند روز قبل تحویل مینسک داده شد.

رئیس اداره اطلاعات ارتش اوکراین خاطرنشان کرد: قبل از تحویل این کلاهک هسته‌ای، آموزش‌های گسترده‌ای برای نیروهای بلاروس با استفاده از شبیه‌سازهای هسته‌ای تدارک دیده شده بود.

بودانف با طرح این ادعا که اسناد اصلی در مورد نتیجه آن آموزش‌ها را در اختیار دارد، اظهار کرد: بر اساس این اسناد، اداره دوازدهم روسیه که مسئولیت این تسلیحات هسته‌ای را برعهده دارد، در گزارش خود نوشته است که آموزش شبیه‌‎سازهای هسته‌ای سامانه اسکندر که به تعداد کم در بلاروس مستقر هستند نشان داد که نیروهای این کشور هنوز فاقد آمادگی لازم برای استفاده از این سامانه‌های هسته‌ای هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها