کد خبر: 688757
تاریخ انتشار :

رویترز مدعی گفت‌وگوی قطر با ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای و پهپادی شد

رسانه‌ی انگلیسی در گزارشی مدعی شد که درباره موضوع هسته‌ای و پهپادی با ایران و آمریکا گفتگوهای جداگانه‌ای را داشته است.

رویترز مدعی گفت‌وگوی قطر با ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای و پهپادی شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "رویترز" در گزارشی به نقل از دو منبع آگاه مدعی شد که قطر این هفته نشست‌های دوجانبه جداگانه‌ای با ایالات متحده و ایران برگزار کرد که در آن‌ها برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های آمریکا در مورد انتقال پهپادهای ایران به روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

این منابع گفتند که این دیدارها شامل نوعی دیپلماسی رفت‌و‌آمدی که قطر در دوحه در سال جاری انجام داد و در آن دیپلمات‌های قطری بین دو طرف رفت و آمد کردند و در نهایت به مبادله زندانیان ایران و آمریکا منجر شد، نبود.

یکی از این منابع آگاه به رویترز گفته است که دیدارهایی در روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد برگزار شده است.

علاوه بر این یکی دیگر از منابع اعلام کرد که مذاکرات دوجانبه دیگری در این هفته انجام خواهد شد، اما جزئیاتی ارائه نکرد. 

این منابع آگاه دیدارهای نیویورک را «مذاکرات برای گفتگو» توصیف کردند و گفتند: «ایده این بود که زمینه را برای گفتگوهای غیرمستقیم آینده برای دستیابی به تفاهم در مورد موضوع هسته‌ای ایران فراهم کند.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود از احتمال گفتگوها در نیویورک خبر داده بود.

وی در خصوص مذاکرات تیم ایرانی در حاشیه سازمان ملل متحد گفت: فرصت بسیار خوبی است برای دیدارها و گفتگوهای مختلف. رئیس جمهور دیدارهای دوجانبه‌ای خواهد داشت. ایران در ارتباط با استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی پایبند است و از فرصت‌ها استفاده خواهد کرد و از انجام مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده نداریم. امکان انجام مذاکرات با واسطه‌ها وجود دارد، اما باید تأکید کرد که تلاش ایران برای رفع تحریم‌ها محدود به مسیر مذاکرات برجامی نخواهد بود.

علاوه بر این علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در نیویورک با نمایندگان 3 کشور اروپایی دیدار و گفتگو کرد.

وی در صفحه خود در شبکه مجازی ایکس نوشت: ‌در ادامه نشست‌های قبلی، با مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و انگلیس در نیویورک دیدار نمودم. ما طیفی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها را مورد بحث قرار دادیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها