کد خبر: 689534
تاریخ انتشار :

سنگال: دخالت نظامی در نیجر بعید نیست

با وجود کم رنگ شدن دخالت نظامی در نیجر، رئیس جمهور سنگال دخالت نظامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا « اکواس» در این کشور را بعید ندانست.

سنگال: دخالت نظامی در نیجر بعید نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دو ماه قبل که نظامیان « محمد بازوم » را از ریاست جمهوری نیجر برکنار کردند، جامعه اقتصادی  کشورهای غرب آفریقا این اقدام را محکوم و تهدید کرد در صورتی که بازوم به قدرت بازنگردد از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد اما این تهدید به دلایل مختلف از جمله عدم همراهی برخی کشورهای عضو « اکواس» و منطقه تاکنون اجرایی نشده‌ است.

« ماکی سال» رئیس جمهور سنگال گفت: در صورتی که اقدامات دیپلماتیکی و سیاسی برای پایان دادن به بحران نیجر با شکست روبرو شود استفاده از گزینه «دخالت نظامی» در این کشور بعید نیست.

وی از ارتش نیجر خواست به منظور جلوگیری از اجرای سناریوی دخالت نظامی در این کشور، از قدرت کناره گیری کند.

رئیس جمهور سنگال در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره تصریح کرد: تمام درگیری‌هایی که در  کشورهای آفریقایی شاهد آن هستیم با نقش آفرینی بیگانگان و کمک‌های مالی  تسلیحاتی آنها صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: دخالت‌ بیگانگان در روند حل و فصل بحران‌های قاره سیاه توسط اتحادیه آفریقا و «اکواس» مانع تراشی می‌کند.

بیشتر بخوانید

افزایش نفرت مردم نیجر از حضور نظامیان فرانسوی/ حمله انتحاری به مقر پلیس در سومالی

ماکی با اشاره به انتقادهایی که از حضور فرانسه در آفریقا می‌شود از پاریس خواست از اشتباهات و مواضع قبلی خود درس عبرت بگیرد، خود را بهتر نشان دهد و روابط فرانسه با کشورهای آفریقایی را از نو تنظیم کند.

اکواس بارها نیجر را به دخالت نظامی تهدید کرده اما ارتش این کشور با محکوم کردن چنین تهدیداتی آمادگی خود را برای دفاع از  نیجر اعلام کرده‌است.

چندی قبل «علی الامین زین» نخست وزیر انتصابی شورای نظامی حاکم بر نیجر گفت: ظرف چند روز آینده به یک توافق با اکواس دست پیدا خواهیم کرد.

وی امکان دخالت نظامی در کشورش را بعید ندانست و اظهار داشت: انتظار داریم هر لحظه به نیجر حمله شود لذا تمام اقدامات لازم را برای دفاع از خود انجام داده‌ایم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها