کد خبر: 691072
تاریخ انتشار :

درخواست اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه

رهبران دو حزب سیاسی ترکیه، پیشنهاد اخراج سفیر رژیم صهیونیستی اسرائیل را مطرح کردند.

درخواست اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و به ویژه پس از بمباران بیمارستان و شهادت صدها غیرنظامی فلسطینی، واکنش به این جنایات در ترکیه نیز فزونی یافت.

رهبران دو حزب سیاسی ترکیه، پیشنهاد اخراج سفیر رژیم صهیونیستی را مطرح کردند و معتقدند که آنکارا باید هر چه زودتر رابطه با این رژیم را متوقف کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی، سطح هشدار امنیتی برای شهروندان خود در ترکیه را بر اساس درجه 4 یعنی بالاترین سطح تهدید امنیتی تعریف کرده و از آنان خواسته است هر چه زودتر خاک ترکیه را ترک کنند.

پس از برگزاری چندین راهپیمایی در استان های مختلف ترکیه و اعتراض مردم مسلمان این کشور به جنایات رژیم صهیونیستی، کارشناسان امنیتی این رژیم به این جمع بندی رسیدند که ماندن اسرائیلی ها در ترکیه به صلاح نیست و هر چه زودتر باید از این کشور بیرون بروند.

شب گذشته جمعی از نمایندگان اسلامگرای دو حزب سعادت و آینده، با اجتماع در برابر اقامتگاه سفیر اسراییل در آنکارا، شعار سر داده و از دولت اردوغان خواستند، او را به عنوان عنصر نامطلوب معرفی و اخراج کند. 

رهبر حزب سعادت: به جای لفاظی، در عمل از فلسطین حمایت کنیم

دیروز تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت و احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، در پارلمان ترکیه و در جمع نمایندگان این دو حزب، علیه اسراییل سخنرانی کردند. این دو سیاستمدار ترکیه از دولت اردوغان خواستند، برای دفاع از مردم مظلوم غزه، اقدامات ملموس انجام دهد.

تمل کارا ملا اوغلو به عنوان رهبر حزب سعادت و یکی از شاگردان قدیمی مرحوم نجم الدین اربکان نخست وزیر اسراییل ستیز ترکیه گفت:«ما در روزهای تلخ و دردناکی هستیم. اتفاقی که دیشب افتاد به شدت همه ما را تحت تاثیر قرار داد. در واقع، من انتظار چنین جنایت و وحشیگری بزرگی را نداشتم. اما متأسفانه هیچ معیار و حد و مرزی برای جنایات صهیونیست ها وجود ندارد. جای تاسف دارد، آنهایی که خودشان را به عنوان مظلومین اردوگاه نازی نشان می دادند، حالا خودشان جنایتکار شده و به جان مردم غزه افتاده اند. آنها یکی از وحشیانه ترین کشتارهای تاریخ را مرتکب شدند که شامل کشتار کودکان، زنان، مردان، پیر و جوان می شود. کسانی که دیروز از تبعید و ظلم و کشتار گله می کردند، امروز در پیش چشمان مردم دنیا، بدون هیچ شرم و ابایی، جنایت می کنند».

رهبر حزب سعادت، به تندی به سیاست های آمریکا نیز انتقاد و اعلام کرد: «سفر جو بایدن به سرزمین های اشغالی، نه تلاشی برای اعمال آتش بس و صلح، بلکه اقدامی در راستای تایید و تشویق اسراییل است. گویی رئیس جمهور آمریکا می آید تا این ظلم را تایید کند و لذت این ظلم و بی رحمی را با آنها تجربه کند. واقعاً هیچ حس شرمی در آنها وجود ندارد. آمریکا به این کار عادت کرده است. وقتی جنگ جهانی دوم تمام شد، با وجود اینکه قبلاً بمب اتم را در جاهای خالی آزمایش کرده بودند، از زدن بمب اتم به دو شهر ژاپن خودداری نکردند. آنان هنوز هم همان خوی جنایت و ستمگری را دارند و با این ویژگی ها از اسراییل حمایت می کنند».

رهبر حزب اسلامگرای سعادت در ادامه افزود: «ناو هواپیمابر آمریکایی در مدیترانه چه می کند؟ گویی یکی کافی نبود، دومی هم به راه افتاد. اکنون انگلیسی ها با قدرت بیشتری شروع به ساخت و ساز در شرق مدیترانه کرده اند. اما متاسفانه کسی علیه آنها موضع نگرفت و برعکس، کشورهای اسلامی برای پذیرش موجودیت اسرائیل صف کشیدند. متأسفانه ترکیه جزو اولین کشورهایی است که اسرائیل را به رسمیت شناخت. البته سایر کشورهای اسلامی این تصمیم را تایید نکردند».

رهبر حزب سعادت، به تندی از سیاست های اردوغان در مورد فلسطین و اسراییل انتقاد و اعلام کرده که لفاظی و سخنرانی فایده ای ندارد و ترکیه باید سیاست روشنی داشته باشد و در همکاری با کشورهای اسلامی، سفت و سخت علیه اسراییل موضع بگیرد. دولت ما، باید این واقعیت را بفهمد که اسراییل فقط زبان زور و قدرت را می فهمد. اسراییل، ابایی از جنایت و بمباران بیمارستان ندارد و نباید تصور کنید که زبان سیاست و دیپلماسی را حالی می شوند. باید بدانید که امنیت بیت المقدس و امنیت جمهوری ترک قبرس شمالی به هم مربوط است و اگر در برابر اسراییل موضع نگیریم، نمی توانیم قلمرو دریایی خود را نیز حفاظت کنیم. هفت قدرت جهانی دوباره گردهم آمدند. ما باید در مقابل این بایستیم. اگر رئیس جمهور آمریکا با وجود سن و سالش از آمریکا برای حمایت از اسرائیل به منطقه می آید و اگر نخست وزیر انگلیس با وجود ظلم و ستم می تواند بیاید، چرا ما نباید برای اعتلای کشورهای اسلامی اطراف خود تلاش کنیم؟

داود اوغلو: سفیر اسراییل را بیرون بیندازید

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده نیز اعلام کرد: «دقیقاً 17 سال است که محاصره غزه ادامه دارد. 17 سال است که مردم غزه شاهد قطع ارتباط با دنیا، پذیرای انواع فشارها و انواع حملات هوایی هستند. کسانی که قهرمانان محاصره استالینگراد را گرامی می‌دارند و کسانی که قلبشان در بوسنی علیه نازی ها و هیتلر با هم می تپد، در مورد غزه سکوت می کنند؟ در غزه، خشونت و وحشت وجود دارد و شهری است که مانند استالینگراد و سارایوو مقاومت می کند. لذا ما خواهان همدلی و همراهی با مردم غزه هستیم. هم اکنون، نیروی دریایی آمریکا در شرق دریای مدیترانه صف آرایی کرده و دو ناو هواپیمابر برای 2.5 میلیون نفر مردم مظلومی به منطقه آمده که در یک راهرو کوچک، تحت فشار قرار گرفته است».

داود اوغلو در ادامه افزود:«در غرب نسبت به یهودیان احساس گناه پنهانی وجود دارد. زیرا بارها آنها را قتل عام کردند و بارها در گتوها زندانی کردند. برای آنها آسان نیست که علیه اسرائیل صحبت کنند. اما ما هرگز چنین احساس گناهی نداریم. هیچ گتوی یهودی در هیچ شهر اسلامی وجود ندارد. در هیچ کجای تاریخ اسلام، قتل عام یهودیان صورت نگرفته است. حقوق بین الملل می گوید بر اساس قطعنامه 1947 سازمان ملل، فلسطینیان حق تعیین سرنوشت دارند. این یکی از اولین قطعنامه های سازمان ملل است. آیا به مردم غزه حق تعیین سرنوشت داده شده است؟ به فلسطینی ها داده شد؟ خیر وقتی از غزه صحبت می کنیم، در مورد مردم شجاعی صحبت می کنیم که 75 سال برای سرنوشت خود می جنگند. در سال 1993، پس از مقاومت مسلحانه سازمان آزادیبخش خلق فلسطین در سراسر جهان، یاسر عرفات روند صلح اسلو را پذیرفت. راه حل دو کشوری با صدای بلند اعلام شد. اما 30 سال گذشته و به وعده ای که به مردم فلسطین دادند، عمل نکرده اند. آیا در این 30 سال، با محمود عباس مانند یک رئیس دولت رفتار شده است؟ آیا او می تواند بدون اجازه اسرائیل از کاخ نخست وزیری که در آن مستقر است از رام الله به نابلوس برود؟ آیا می تواند به بیت المقدس شرقی برود و نماز جمعه را در مسجد الاقصی بخواند؟ دولت فلسطین کجاست؟ من از این تریبون، آقای اردوغان را صدا می زنم. فوراً عزای عمومی اعلام کنید. متاسفانه وزارت کشور ما، در تجمع حامیان فلسطین در چند استان ترکیه، گاز فلفل به صورت مردم ما پاشید. حتماً باید در آخرت پاسخگو باشید. ترکیه باید فوراً افتتاح یک کریدور کمک های بشردوستانه را رهبری کند. باید فوراً با مصر مذاکره کرد و علاوه بر این، لازم است هر چه زودتر سفیر اسرائیل از ترکیه اخراج شود».

داود اوغلو همچنین خواستار آن شد که اعضای سازمان همکاری اسلامی، در گردهمایی خود، بودجه ای به بازسازی غزه اختصاص دهند.

در پایان باید گفت، در شرایطی که بسیاری از احزاب و سیاستمداران ترکیه به جنایات رژیم صهیونیستی معترض هستند، دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، امیدوار است تا خود را به عنوان میانجی و مذاکره کننده به رژیم مزبور نزدیک تر کند و در مدار روابط عادی بماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها