کد خبر: 692995
تاریخ انتشار :

او چا: بر اثر انفجار مین در افغانستان هر ماه ۶۰ نفر کشته یا مجروح می‌شوند

صد آنلاین | دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (او چا) افغانستان را یکی از آلوده‌ترین کشورها به مین و تجهیزات انفجاری دانست و اذعان داشت بر اثر انفجار مین در این کشور هر ماه ۶۰ نفر کشته و مجروح می‌شوند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) افغانستان را یکی از آلوده‌ترین کشورها به مین و تجهیزات انفجاری خنثی نشده دانست و اذعان داشت بر اثر انفجار مین‌ در این کشور هر ماه 60 نفر کشته و مجروح می‌شوند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش اوچا دو سوم از 401 منطقه در افغانستان آلوده به تجهیزات و مهمات انفجاری خنثی نشده است؛ همچنین حدود سه میلیون نفر در شعاع یک کیلومتری مین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و بقایای مواد منفجره‌ به‌جامانده از جنگ زندگی می‌کنند.

گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌افزاید: ولایت‌های ارزگان، قندوز، هلمند، قندهار، کنر، بادغیس، فاریاب، ننگرهار، غزنی، فراه، میدان‌وردک و سمنگان به شدت تحت تأثیر مین‌ها و مواد منفجره باقی مانده قبل از جنگ 2001 و پس از آن قرار دارند.

اوچا تصریح کرد بسیاری از زیرساخت‌ها، از جمله مدارس، به مواد منفجره عمل نکرده آلوده هستند.

گزارش اذعان داشت: خانواده‌های وابسته به معیشت مبتنی بر کشاورزی، از جمله کشاورزان، چوپانان و دامداران، بیشتر در معرض خطر ناشی از مواد انفجاری هستند، اما منابع لازم و کافی برای جلوگیری از خطرات انفجار این مین‌ها وجود ندارد و

در حال حاضر مبارزه با خطرات مین به‌شدت با کمبود بودجه مواجه است.

به‌گفته‌ی این دفتر، در دو سال گذشته، بودجه برای مین‌زدایی به نصف کاهش یافته است که منجر به کاهش 40 درصدی نیروی کار مین‌زدایی شده است و تعداد پرسنل مین‌زدایی از 15 هزار نفر به 3 هزار نفر رسیده است.

همچنین جمعیت‌های عودت‌کننده نیز آسیب‌پذیر هستند، زیرا آنان از مناطقی که به آن باز می‌گردند آگاهی ندارند.

در گزارش اوچا آمده است که با عمیق‌تر‌شدن سطح فقر در افغانستان، کودکان و بزرگ‌سالان بیشتری به جمع‌آوری گلوله‌های توپخانه‌ای عمل‌نکرده و خمپاره برای جمع‌آوری فلز به‌خاطر امرار معاش سوق داده می‌شوند و با عواقب غم‌انگیزی مواجه می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها