کد خبر: 694822
تاریخ انتشار :

ناآرامی های گسترده در ایرلند بعد از حمله با چاقو به کودکان

پس از حمله یک مرد با چاقو به تعدادی از کودکان در پایتخت ایرلند اعتراضات و ناآرامی های گسترده، خشونت آمیز و بی سابقه‌ای در این کشور رخ داد که مقامات را شوکه کرد.

 ناآرامی های گسترده در ایرلند بعد از حمله با چاقو به کودکان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو"، پس از یک حمله با چاقو در دوبلین، پایتخت ایرلند که در آن چهار نفر و خود فرد مظنون مجروح شدند که حال برخی از آنها وخیم است، در پایتخت ایرلند شورش های شدیدی رخ داد.

شبکه تلویزیونی ایرلندی RTÉ گزارش داد، مردی با یک چاقو به گروهی از کودکان حمله کرده بود که در اثر این حمله سه کودک مجروح شدند. دو کودک جراحات جزئی و یک دختر پنج ساله به شدت مجروح شده است. یک زن نیز آسیب جدی دید. بر اساس گزارش ها، گفته می شود که زن مجروح مراقب کودکان بوده است.

به گزارش RTÉ ، رهگذران توانستند بر مهاجم غلبه کنند و او را تا رسیدن پلیس نگه دارند. خود فرد مهاجم هم در این حمله مجروح شد.

بعد از این حمله تروریستی در شب شورش‌های شدیدی در دوبلین رخ داد که در جریان آن دو اتوبوس و یک ماشین پلیس به آتش کشیده شدند. به گزارش خبرنگار شبکه خبری اسکای نیوز بریتانیا، گفته می شود که صدها نفر که برخی از آنها نقاب پوش بودند در این ناآرامی ها شرکت داشتند.

رسانه‌های اجتماعی معترضان را نشان می‌داد که درگیر زد و خوردهای خیابانی با پلیس بودند. بنا به گزارش ها، بطری ها و وسایل آتش بازی به سمت ماموران پرتاب شد، فروشگاه ها غارت شد و شیشه های بسیاری از مغازه ها در جریان این نا آرامی ها شکسته شد. گفته می شود یک تراموا نیز آسیب دیده است. در این اغتشاشات شعارهای بیگانه هراسی سر داده می شد.

"هلن مک انتی"، وزیر دادگستری ایرلند از جنایتکارانی که از این حمله هولناک برای ایجاد تفرقه و ایجاد هرج و مرج استفاده می کنند" صحبت کرده و اعلام کرد: این عمل تحمل نخواهد شد.

درو هریس، رئیس پلیس ایرلند، هولیگان های افراطی راستگرا را مسئول این ناآرامی ها دانست. وی در سخنانی گفت: ما در حال آوردن نیروهای کمکی برای مقابله با این شرایط هستیم. شایعاتی مبنی بر کمک ارتش از سوی نیروهای مسلح تکذیب شد.

جو شبکه های اجتماعی نیز ظاهرا به تشدید اوضاع کمک کرده است. به گفته هریس، "مقدار زیادی" گمانه زنی های آنلاین در مورد ملیت مهاجم وجود دارد. او از مردم خواست که "اطلاعات نادرست و شایعات منتشر شده در رسانه های اجتماعی" را نادیده بگیرند. به گفته وی حقایق هنوز باید روشن شود.

رئیس پلیس هریس به خبرنگاران تاکید کرد که انگیزه حمله با چاقو هنوز مشخص نیست. هیچ چیز را نمی توان رد کرد.

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند گفت که از این حادثه "شوکه شده است. وی ضمن ابراز همدردی با خانواده های مجروحان این حادثه در عین حال از نیروی انتظامی و اورژانس تشکر کرد.

در جریان ناآرامی های خشونت بار در ایرلند در پی این حمله با چاقو 34 نفر دستگیر شدند. درو هریس، رئیس پلیس ایرلند روز جمعه گفت: "آنچه که ما در جریان این ناآرامی ها دیدیم، یک شیوع فوق العاده خشونت بود." اینها صحنه هایی است که در دهه های گذشته ندیده‌ایم.»

صحنه خشونت در میدان پارنل شرقی، منطقه‌ای عمدتا مهاجر نشین در شمال دوبلین بود. برخی از اغتشاشگران تابلوهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «زندگی ایرلندی مهم است».

تظاهرکنندگان با وسایل آتش زا به نیروهای امنیتی حمله کردند یا صندلی و چهارپایه را به کافه ها و رستوران های اطراف پرتاب کردند. پلیس ساختمان پارلمان را محاصره کرد تا از گسترش اعتراضات خشونت آمیز جلوگیری کند.

به گفته رئیس پلیس ایرلند 13 مغازه به شدت تخریب و غارت شد. علاوه بر این، چند افسر پلیس در طول شب مجروح شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

هریس با هشدار نسبت به خشونت های جدید گفت که با پیشرفت تحقیقات، دستگیری های "بسیاری دیگر" صورت خواهد گرفت. رئیس پلیس هریس گفت که انگیزه حمله با چاقو "در همه جهات" در حال بررسی است.

نخست وزیر ایرلند آشوبگران را "جنایتکار" توصیف کرد. وارادکار تاکید کرد: کسانی که در این امر دخیل بودند، "شرم دوبلین، شرم بر ایرلند و شرم بر خانواده ها و خودشان آورده اند." وارادکار گفت که آشوبگران از روی "هر گونه میهن پرستی" یا "برای محافظت از مردم ایرلند" عمل نکردند، بلکه "آنها این کار را انجام دادند زیرا آنها سرشار از نفرت هستند". آنها عاشق خشونت هستند. آنها عاشق هرج و مرج هستند و دوست دارند برای دیگران درد ایجاد کنند.

وی گفت: دولت تمامی گزینه های قانونی را برای مجازات دست اندرکاران این حوادث غم انگیز انجام می دهد.. علاوه بر این، در هفته های آینده قوانین جدیدی به تصویب خواهد رسید تا پلیس بتواند از دوربین های مداربسته بهتر استفاده کند. ایرلند همچنین قوانین نفرت و تحریک را "مدرن" خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها