کد خبر: 697028
تاریخ انتشار :

عطوان: هدف از هرگونه صحبت درباره راهکار «دو دولتی» نجات اسرائیل است/ مقاومت تنها نماینده فلسطینی‌هاست

یک تحلیلگر برجسته عرب با اشاره به اینکه هرگونه صحبت از برگزاری کنفرانس‌های تکراری و بحث درباره راهکار «دو دولتی» یک توطئه جدید علیه مردم فلسطین است تاکید کرد مقاومتی که آرمان فلسطین را به کانون توجهات برگرداند تنها نماینده ملت این سرزمین است.

عطوان: هدف از هرگونه صحبت درباره راهکار «دو دولتی» نجات اسرائیل است/ مقاومت تنها نماینده فلسطینی‌هاست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم و تحلیلگر برجسته فلسطینی در یادداشت جدید خود درباره جنگ غزه به توطئه جدیدی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی علیه مردم فلسطین طراحی کرده‌اند اشاره کرده ونوشت، این روزها شاهد بحث‌های زیادی در بیانیه‌های سیاسی و اکثر سیمنارها و کنفرانس‌ها در اروپا و کشورهای عربی درباره راهکار «دو دولتی» برای حل مسئله فلسطین هستیم؛ انگار این راهکار تازه کشف شده و پیش از این وجود نداشته است!

صحبت درباره راهکار دو دولتی با هدف نجات اسرائیل و یک توطئه جدید علیه مردم فلسطین است

عطوان افزود، صحبت درباره راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین این روزها در چارچوب تلاش برای خارج کردن رژیم صهیونیستی از وضعیت فروپاشی است که در آن به سر می‌برد و همچنین در چارچوب محافظت از منافع آمریکا و غرب در منطقه و شاید جهان است. این روزها همچنین درخواست‌های زیادی برای برگزاری کنفرانس‌های موسوم به «صلح» مطرح شده تا در آن کشورهای مختلف راهکار دو دولتی را برای فلسطین مجددا بررسی کنند. فارغ از اینکه راه حل دو دولتی برای مسئله فلسطین از دهه‌ها قبل به بن‌بست رسیده، اما نکته قابل توجه این است که آنچه موجب شده تا مسئله فلسطین بعد از 30 سال بی‌توجهی مجددا در کانون توجهات جهانی قرار بگیرد، عملکرد مقاومت بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده است، مقاومت فلسطین طرفی است که این تغییر بزرگ را در معادلات سیاسی ایجاد کرد و بار دیگر فلسطین را به کانون توجهات جهانی برگرداند اما با این وجود از مقاومت برای حضور در کنفرانس‌ها و نشست‌هایی که به آن اشاره کردیم دعوت نشده است. ما دراینجا درباره جنبش حماس صحبت می‌کنیم که دعوتی از آن برای حضور در این کنفرانس‌ها به عمل نیامده است. این مسئله نشان می‌دهد توطئه جدیدی علیه مردم فلسطین در راه است که هدف آن ربودن پیروزی بزرگی است که نشانه‌های آن در میان ویرانه‌های غزه دیده می‌شود؛ همانند ربودن پیروزی مردم فلسطین در انتفاضه‌های اول و دوم.

اختلاف نمایشی بایدن و نتانیاهو بخشی از توطئه بزرگ علیه فلسطین است

عبدالباری عطوان در ادامه به اخبار موجود درباره اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ادامه جنگ غزه اشاره و تاکید کرد، این اختلاف نمایشی که بین «جو بایدن» رئیس جمهورِ صهیونیستِ ایالات متحده و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر می‌بینیم، درواقع بخش بزرگی از این توطئه ضد مردم فلسطین و ستون فقرات این توطئه است. درواقع آمریکا می‌خواهد وانمود کند که تغییراتی در موضع خود ایجاد کرده و درد و رنج ملت فلسطین را درک می‌کند. بایدن که دولت وی یک پل هوایی برای تجهیز ارتش اسرائیل به جدیدترین سلاح‌ها و موشک‌ها ایجاد کرده، شریک اصلی در نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه توسط رژیم صهیونیستی است که از 69 روز قبل آغاز شده ؛ جایی که تا امروز 20 هزار غیرنظامی بی‌گناه فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که نصف آنها کودک هستند و 50 هزار تن نیز زخمی و دست کم 2 میلیون نفر آواره شده‌اند.

بر اساس این مقاله، بایدن که می‌خواهد خودش را به عنوان «پیام‌آور جدید صلح» معرفی کند، کسی است که چند روز قبل از حق وتوی آمریکا در شورای امنیت برای جلوگیری از آتش‌بس در نوار غزه استفاده کرد و پیش از هرگونه مداخله بین‌المللی برای توقف جنگ، 4 هفته بیشتر به رژیم صهیونیستی فرصت داد تا جنایات خود را در نوار غزه تکمیل کند. همه این موارد کافی است تا ثابت شود نمی‌توان به بایدن و صحبت‌های او درباره هرگونه راهکار مسالمت‌آمیز برای حل بحران اعتماد کرد.

مقاومت مسئله فلسطین را به راس اولویت‌های جهانی برگرداند

این تحلیلگر فلسطینی در ادامه به شرایط میدانی جنگ غزه اشاره و تصریح کرد، گروه‌های مقاومت که شجاعانه در این نبرد بزرگ ضد دشمن حضور دارند، مهارت‌های تاکتیکی و راهبردی فوق‌العاده خود را به نمایش گذاشته و دوست و دشمن را غافلگیر کرده و پیروزی‌های بزرگی در برابر متجاوزان رقم زدند؛ جایی که طی روزهای گذشته ده‌ها تن از افسران ارشد و نیروهای ویژه ارتش صهیونیستی از تیپ گولانی کشته و زخمی شدند و تانک‌ها و خودروهای زرهی این ارتش منهدم گشته است. این رزمندگان مقاومت مردانی هستند که هرگز قبول نمی‌کنند در کنفرانسی که درباره آینده مقاومت و مردم فلسطین بحث می‌شود، حضور نداشته باشند. آنها همچنین هیچ راهکاری را نمی‌پذیرند؛ جز راهکارهایی که مطالبات مشروع ملت فلسطین در بازپس‌گیری همه اراضی این سرزمین از خشکی تا دریا را محقق کند.

در ادامه این مقاله تاکید شده است، گروه‌های پیروز مقاومت و مردم فلسطین به همان اندازه‌ای که به آمریکا و غرب اعتماد ندارند، به اغلب کشورها و میانجی‌های عربی به ویژه رژیم‌های سازشکار که یا در خفا یا آشکارا با اشغالگران در ارتباط هستند نیز اعتمادی ندارند؛ زیرا این کشورهای عربی نیز همان دستورات واشنگتن و تل‌آویو را اجرا می‌کنند و حتی نمی‌توانند ناراحتی خود از ناتوانی رژیم اشغالگر در نابودی جنبش‌های مقاومت و ناکامی این رژیم در سیطره بر نوار غزه را پنهان کنند.

بیشتر بخوانید

عطوان: ارتش اسرائیل با شکستی سنگین‌تر از شکست آمریکا در افغانستان غزه را ترک می‌کند

عطوان: حاکمان عربی در دفاع از مردم فلسطین باید از ایران الگو می‌گرفتند

عطوان: امروز زمان اوج‌گیری مقاومت است/السنوار و الضیف صهیونیست‌ها را سردرگم کرده‌اند

به نوشته عطوان، رهبری جنبش حماس فلسطین که نبرد طوفان الاقصی را با شایستگی مدیریت می‌کند و ارتش اسرائیل را شکست داد و بار دیگر آرمان فلسطین را به راس اولویت‌های جهانی برگرداند، به ندرت و تنها در مواقع لزوم غزه را ترک کرده است و هیچ اعتمادی به هیچ یک از کشورهای عربی ندارد و هیچ کمکی از آنها نمی‌خواهد. رزمندگان مقاومت فلسطین در تونل‌ها زیر زمین زندگی می‌کنند و از همان غذایی می‌خورند که همه مردم فقیر غزه استفاده می‌کنند. «یحیی السنوار» رئیس حماس در نوار غزه هرگز سوار هواپیما نشده است و هرگز غزه را ترک نکرده، مگر دوبار برای سفر به قاهره.

مقاومت تنها نماینده ملت فلسطین است

وی ادامه داد، آمریکا و متحدان اروپایی و عرب آن مانع موفقیت انتفاضه مسلحانه سال 2000 مردم فلسطین شدند و از ساده لوحی رهبری تشکیلات خودگردان و در راس آن «محمود عباس» رئیس این تشکیلات سوءاستفاده کردند و بحث راهکار دو دولتی را پیش کشیدند. آنها یک کمیته چهارجانبه تشکیل دادند و نقشه راه رسیدن به این هدف را در آن ترسیم کرده و وعده تشکیل دولت فلسطین طی یک سال را دادند. اما بعد از آرام شدن انتفاضه، همه این وعده‌ها نابود شد و تشکیلات خودگردان دوباره خود را در مذاکرات بیهوده غرق کرد و تبدیل به یگان حفاظتی شهرک‌نشینان صهیونیست و نیز تبدیل به سرویس جاسوسی اسرائیل جهت سرکوب هرگونه انتفاضه جدید شد.

سردبیر رای‌الیوم اظهار داشت، ما که چندین بار با نیش مارهای سمی آمریکا به بهانه صلح گزیده شده‌ایم، امروز به شدت درباره توطئه جدید علیه مردم فلسطین تحت عنوان بازگشت به کنفرانس‌های تکراری وصحبت دوباره از راهکار بیهوده دو دولتی که هدف آن نجات رژیم اشغالگر از وضعیت آشفته کنونی است هشدار می‌دهیم. ما بار دیگر تاکید می‌کنیم تشکیلات خودگردان در رام‌الله و رئیس آن به هیچ وجه نماینده ملت فلسطین نیستند؛ بلکه نماینده مردم فلسطین کسانی هستند که شجاعانه در نبرد با دشمن شرکت کردند و متجاوزان اسرائیلی را شکست داده و نوار غزه را از شر اشغالگری صهیونیست‌ها آزاد کردند.

در پایان این یادداشت آمده است، زمانی که اکثریت قریب به اتفاق کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر حمایت از مردم فلسطین و لزوم توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید می‌کنند و به قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه رای مثبت می‌دهند ، به معنای آن است که ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که درواقع مرحله نابودی سیطره آمریکا بر جهان و فروپاشی رژیم صهیونیستی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها