کد خبر: 701617
تاریخ انتشار :

واکنش اتیوپی به تنش این کشور با سومالی

به دنبال تنش ایجاد شده میان سومالی و اتیوپی نخست وزیر این کشور در اولین واکنش خود به تنش‌ها گفت: اتیوپی تمایلی به دشمنی با دولت و ملت سومالی ندارد.

واکنش اتیوپی به تنش این کشور با سومالی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نزدیک به یک ماه می‌شود که در روابط سومالی با اتیوپی تنش به وجود آمده است و  دلیل این تیرگی روابط این است که دولت آدیس آبابا با مقامات منطقه سومالی لند توافقنامه‌ای امضاء کرد که بر اساس آن اتیوپی در قبال به رسمیت شناختن این منطقه اجازه یابد گذرگاهی در سومالی لند ایجاد کند تا به دریای سرخ دسترسی پیدا کرده و در آنجا یک پایگاه نظامی تاسیس کند.

دولت موگادیشو این توافقنامه را نقض آشکار حاکمیت ملی خود خواند و اعلام کرد: در صورت اجرایی شدن آن با اتیوپی می‌جنگد. این در حالی است که بسیاری از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه کشورهای جهان اتیوپی را تحت فشار قرار داده‌اند که این  توافقنامه را اجرایی نکند و به حاکمیت ملی سومالی احترام بگذارد.

سومالی لند منطقه‌ای در شمال سومالی است که قبائل ساکن در آن  سال 1991 اعلام استقلال کردند اما هیچ کشوری سومالی لند را به رسمیت نشاخته است.

« آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی در نشست کمیته مرکزی حزب حاکم این کشور گفت: اتیوپی تمایلی به دشمنی با دولت و ملت سومالی ندارد.

این اولین واکنش نخست وزیر اتیوپی به تنش ایجاد شده میان این کشور و سومالی محسوب می‌شود.

وی درباره انگیزه اتیوپی برای امضاء کردن توافقنامه با مقامات سومالی لند اظهار داشت: هدف اتیوپی استفاده از دریاست و این حقی است که آدیس آبابا به دنبال آن است.

بیشتر بخوانید

گوترش: سومالی و اتیوپی با گفت‌وگو اختلافات خود را حل کنند

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آبی احمد سومالی را کشور دوست و همسایه اتیوپی خواند و گفت: هیچ کشور در حال توسعه‌ای در جهان، بهایی که اتیوپی برای ایجاد صلح و ثبات در سومالی پرداخته،  پرداخت کرده‌ است.

وی افزود: دولت کنونی اتیوپی برای اولین بار تلاش کرد تا سومالیایی‌ها را نه در گفتار بلکه در عمل متحد کند.

نخست وزیر اتیوپی گفت: فکر نمی‌کنم بین دولت‌های اتیوپی و سومالی مشکلی به وجود آید.

وی تاکید کرد: اتیوپی تمایل دارد اختلاف به وجود آمده میان این کشور و سومالی از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود تا هیچ دلخوری و شکافی میان دو ملت ایجاد نشود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها