کد خبر: 473752
تاریخ انتشار :

ماجرای استفاده از موتور پورشه 911 بر روی هواپیماهای ایرباس

ماجرای استفاده از موتور پورشه 911 بر روی هواپیماهای ایرباس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، البته در این میان از یک گیربکس کاهنده دور موتور نیز برای افزایش گشتاور استفاده شده است.

مجله انگلیسی اتوکار قدیمی ترین نشریه ی حوزه ی خودروست که از سال 1895 چاپ شده است و رکورد دار چاپ بیشترین آگهی های خودرویی در سراسر دنیاست، خوشبختانه بعضی از این آگهی ها در یک اکانت توییتری اختصاصی قابل دسترسی هستند.

یکی از این موارد مربوط به آگهی جالب و ارزشمندی است که در آن توضیح داده شده چگونه پورشه در طراحی سکان پرواز هواپیمای A310 با ایرباس همکاری کرده است.

پورشه در این آگهی توضیح می دهد که چگونه مهندسان و طراحان این خودروساز توانسته اند کمپانی ایرباس را تحت تاثیر طراحی های خاص خود 911 قرار دهند.

ایرباس به دنبال طراحی سکان پرواز و اتاق خلبانی بود که باعث ایجاد کمترین استرس برای خلبان و خدمه ی پرواز شود.

این خودروساز آلمانی توانست با کمک مجموعه داشبورد و اتاقک پورشه 911 ایرباس را متقاعد کند که این مسئولیت را به آن ها بسپارد.

طراحان پورشه 911 کارایی و سادگی را به بهترین شکل تلفیق کرده و دید به جلو و خوانایی نشانگر های داشبورد را در بهترین حالت ممکن طراحی کرده اند.

بدین ترتیب مهندسان و طراحان خبره پورشه با بدست آوردن تایید ایرباس، این وظیفه را به نحو احسن برای این کمپانی انجام دادند.

پورشه در ادامه آگهی می افزاید که اولین اختراع فردیناند پورشه (موسس پورشه) یک موتور تخت 6 سیلندر هوا خنک مخصوص هواپیما بوده و تز دکترای او نیز درمورد تحقیقاتی است که وی در علوم هوانوردی و آیرودینامیک هواپیما ها انجام داده است.

آگهی دیگری که قصد داریم در ادامه آن را توضیح دهیم مربوط به سال 1980 است.

در این آگهی توضیح داده می شود که پورشه موتور ۶ سیلندر تخت هوا خنک PFM 3200 را برای هواپیما معرفی کرده است.

این موتور جذاب در تعداد اندکی بین سالهای 1985 تا 1991 تولید شده است.

در طی سالهای 1981 تا 1985 کمپانی های پورشه و فلاگموتورن موتور PFM 3200 را بر اساس موتور 3.2 لیتری پورشه 911 کررا توسعه دادند.

موتور هواپیمایی پورشه در هنگام عرضه دارای امکانات پیشرفته زیادی مانند واحد کنترل قدرت تک اهرمی، پمپ روغن و سوخت طراحی شده برای مانور های هوایی، سیستم پاشش سوخت انژکتوری به همراه سیستم تطبیق ارتفاع خودکار و یک توربوشارژر بود.

سیستم توربوشارژر بصورت آپشنال در اختیار مشتری هایی قرار می گرفت که تمایل به داشتن آن را مطرح می کردند.

بیشترین قدرت این موتور که 217 اسب بخار بود در سرعت دورانی 5300 دور در دقیقه بدست می آمد. لازم به ذکر است که مدل توربوشارژر قدرتی معادل 241 اسب بخار داشت.

با اینکه پورشه بدلیل کمبود بودجه خیلی زود عرصه تولید موتور هواپیما را ترک کرد ولی این موتور روی هواپیما های کوچک محبوبی چون M20L Mooney نصب شد.

متاسفانه از آنجایی که پورشه در سال 2007 پشتیبانی از این موتور را متوقف کرد، قوای محرکه بیشتر هواپیما هایی که این موتور را داشتند، تعویض شده و مدل های دیگری از موتورهای هواپیما جایگزین شد.

این موتورها به نحوی انتخاب شدند که قطعات یدکی آنها در بازار یافت شده و قابل تعمیر باشند.

به نظر می رسد در حال حاضر تنها وسایل نقلیه ای که توانایی استفاده از این موتورهای خاص را دارند پورشه 911 هایی هستند که در مسابقات رالی شرکت می کنند.

منبع : دیجیاتو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها