کد خبر: 630346
تاریخ انتشار :

آنچه باید درباره انواع رک شبکه و متعلقات آن بدانید.

آنچه باید درباره انواع رک شبکه و متعلقات آن بدانید.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رک شبکه یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه است که وجود آن در راه‌اندازی یک شبکه ضروری است چراکه از سخت‌افزارها و تجهیزات شبکه و سرور محافظت کرده و باعث منظم‌تر شدن آن‌ها می‌شود. رک شبکه انواع مختلفی دارد و به خریداران حق انتخاب بیشتری می‌دهد. در ادامه مشخصات و مزایای انواع رک شبکه را بررسی می‌کنیم و به سوال رک شبکه چیست پاسخ می‌دهیم.

رک شبکه چیست ؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که رک چیست ؟ رک محفظه‌ی فلزی بزرگی است که با استانداردهای خاصی طراحی شده ‌است. بر اساس این استانداردها شما می‌توانید انواع تجهیزات شبکه را چه پسیو چه اکتیو داخل رک شبکه قرار دهید.

مثلا ارتفاع رک را با واحدی به نام یونیت اندازه‌گیری می‌کنند، هر یک از تجهیزات شبکه اندازه‌ای بر اساس یونیت دارند که با یونیت رک هم‌خوانی دارد. این محفظه از متریال محکمی ساخته شده است و انواع مختلفی دارد. مثلا رک سرور اندازه‌ای بزرگ و تهویه‌ای قوی‌تر دارد. در مقابل، رک شبکه کوچک‌تر است و می‌توان انواع سوییچ یا پچ پنل را درون آن جای داد.

مزایای استفاده از رک شبکه

استفاده از تجهیزات پسیو مثل رک شبکه مزایایی دارد و کار با شبکه را برای شما آسان‌تر می‌کند. بعضی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • محافظت از تجهیزات شبکه و سخت‌افزارها
  • افزایش امنیت
  • مدیریت تجهیزات شبکه
  • تعمیر و نگهداری آسان

در ادامه این مزایا را بررسی می‌کنیم.

محافظت از تجهیزات شبکه و سخت‌افزارها

تجهیزات شبکه به مراقبت خاصی نیاز دارند چون با ارزش‌اند و اطلاعات مهمی را ذخیره و هدایت می‌کنند. سخت‌افزارهای شبکه معمولا در معرض عوامل محیطی و مخرب قرار دارند و صدمه دیدن این تجهیزات، موجب اختلال در عملکرد یک کسب‌وکار می‌شود. انواع رک شبکه از این تجهیزات به نحو احسن در برابر تهدیدات محیطی محافظت می‌کند.

افزایش امنیت

از آنجایی که سرورها گران‌قیمت هستند، شاید افراد سودجو به فکر دزدیدن آن باشند. رک همه‌ی تجهیزات شبکه و سرور را داخل خود جای می‌دهد. به‌علاوه، بسیارمحکم و سنگین است و اگر به یک قفل رک مجهز شود، امنیت وسایل داخل رک تا حد‌زیادی افزایش می‌یابد.

مدیریت سرور و تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه و سرور با چینش خاصی داخل رک شبکه قرار می‌گیرند و رک آن‌ها را منظم می‌کند. این نظم دسترسی و مدیریت سخت‌افزارهای داخل رک را آسان‌تر می‌کند و سرعت کار را افزایش می‌دهد. همچنین در صورت اضافه شدن کلاینت جدید، با استفاده از رک سیم‌کشی زمان کمتری می‌برد.

تعمیر و نگهداری آسان

با استفاده از رک، راه‌اندازی سرور و شبکه در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. به دلیل دسترسی آسان به سخت‌افزارهای داخل رک، راحت‌تر می‌توان مشکل را تشخیص داد و پروسه‌ی تعمیر با سرعت بیشتری انجام می‌شود. نگهداری و رسیدگی به سرور نیز آسان‌تر است.

بررسی انواع رک شبکه

به‌طور کلی، رک‌های شبکه به دو دسته‌ی رک دیواری و رک ایستاده تقسیم‌ می‌شوند. این تقسیم‌بندی به جهت بهبود قدرت انتخاب شماست و هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند، مثلا رک دیواری اندازه‌ی کوچکی دارد و جای کمتری هم اشغال می‌کند. رک ایستاده نیز در شبکه‌های بزرگ کاربرد دارد.

بعضی از انواع رک، در مقابل عوامل تخریب‌کننده‌ی محیطی مقاوم‌تر هستند و می‌توان از آن‌ها در محیط‌های سر باز استفاده کرد. به این نوع رک، Outdoor می‌گویند.

14

مشخصات رک دیواری

رک دیواری انداز‌ه‌ی نسبتا کوچکی دارد و برای شبکه‌های محلی و کوچک استفاده می‌شود. عمق این نوع رک می‌تواند چیزی بین 35 الی 60 سانتی‌متر باشد. اغلب در پنل زیرین رک‌های دیواری، کشویی طراحی می‌شود تا عبور کابل‌های شبکه آسان‌تر شود. در صورت سنگین بودن اجزای داخل رک دیواری، می‌توان از پایه برای نگهداری آن استفاده کرد.

انواع رک ایستاده

رک ایستاده در نگهداری از سرورهای بزرگ و شبکه‌های وسیع کاربرد دارند. این نوع رک به دلیل وزن و حجم زیاد، به فضای زیادی نیاز دارد. رک‌های ایستاده در دو نوع تولید می‌شوند: رک ایستاده سرور و رک ایستاده شبکه. انواع رک سرور بزرگ‌تر هستند.

متعلقات رک شبکه و کاربرد آن‌ها

رک های شبکه می‌توانند به متعلقات رک شبکه مجهز شوند و عملکرد شبکه و سرور را تا حد زیادی بالا ببرند. بعضی از این متعلقات عبارت‌اند از:

پچ پنل: پچ پنل پورت‌های زیادی در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا ارتباط با رک آسان‌تر شود.

مانیتور رک: برای اطلاع از وضعیت سخت‌افزارهای رک از مانیتور رک استفاده می‌شود.

لایت پنل: نور و روشنایی فضای داخل رک را تامین می‌کند.

16

فن رک: برای خنک‌کنندگی و تهویه‌ی بیشتر استفاده می‌شود.

بلانک پنل: فضاهای خالی بین تجهیزات داخل رک را پر می‌کند.

چرخ رک: وزن زیاد رک را تحمل کرده و جابه‌جایی آن را آسان می‌کند.

قفل رک: برای امنیت بیشتر می‌توان از قفل‌های ریتال یا کشویی استفاده کرد.

سینی رک: در دو نوع متحرک و ثابت تولید و برای نگهداری تجهیزات رک استفاده می‌شود.

پاور ماژول: تعداد زیادی پریز برای برق‌رسانی به سخت‌افزارهای داخل رک ایجاد می‌کند.

برندهای سازنده انواع رک

برندهای زیادی رک‌های باکیفیت تولید می‌کنند و هرکدام مشخصات و متعلقات خاصی دارند. بهترین برندهای سازنده‌ی رک اچ پی آی، اچ پی آسیا، آماد سیستم و پایا سیستم هستند.

رک اچ پی آی HPI

این برند ایرانی در تولید رک‌های ایستاده، دیواری و Outdoor معروف است و کیفیت بالایی دارد. رک های HPI ازلحاظ اندازه متنوع هستند و رک با عمق 107 سانتی‌متری هم دارند. رک‌های ایستاده‌ی برند HPI قابلیت نصب چرخ، پایه و فن تا حداکثر 4 عدد را دارند. رک‌های دیواری این برند نیز ارتفاع 9 و 12 یونیتی دارند و می‌توان در آن‌ها فن یا آداپتورهای عمودی نصب کرد.

رک اچ پی آسیا HPA

برند HPA از برندهای برتر در تولید رک‌های ایستاده است. رک ایستاده‌ این برند در سایزهای بین 12 تا 47 یونیت تولید می‌شود. رک ایستاده HPA در پنل بالا و پایین دریچه‌هایی مخصوص ورود کابل دارند تا کار را راحت‌تر کنند. پایه‌های این رک ها قابل تنظیم بوده و حداکثر 4 فن می‌توان روی آن نصب کرد. رک HPA روی درب جلویی، قفل سوئیچی دارد.

17

رک پایا سیستم

برند پایا سیستم درزمینه‌ی تجهیزات شبکه از قدیمی‌ها محسوب می‌شود. رک های ایستاده پایا سیستم 42 یونیتی در عمق‌های 80، 107 و 110 سانتی‌متری تولید می‌شوند. این رک دارای فن، پایه ثابت، پاور ماژول، درب شیشه‌ای فریم‌دار است.

می‌توان روی رک پایا سیستم چرخ و حداکثر 4 فن نصب کرد. از محصولات این شرکت می‌توان به رک DVR دیواری اشاره کرد که در اندازه‌ای بین 4 تا 9 یونیت و عمق 35 و 45 تولید می‌شود. این رک پاور ماژول 3 پورته است و قفل سوئیچی نیز دارد.

رک آماد سیستم

رک های ایستاده برند آماد سیستم در اندازه‌ی 16 یونیتی تا 42 یونیتی تولید می‌شوند. رک ایستاده برند آماد سیستم سقف متحرک دارد و به درب شیشه‌ای سکوریت فریم‌دار مجهز شده‌ است. رک دیواری این برند نیز در اندازه‌های 4، 5، 6، 7، 9 و 12 یونیت تولید می‌شوند. این رک‌ها لولای فلزی دارند تا درب از بدنه راحت‌تر جدا شود. همچنین می‌توان در سقف آن‌ها فن نصب کرد.

حرف آخر

رک شبکه چیست ؟ در این مقاله به پاسخ این سوال پرداختیم و رک های مختلف را بررسی کردیم و به برندهای سازنده رک نگاهی انداختیم. رک شبکه کاربردهای فراوانی دارد و کار با شبکه را تا حد زیادی آسان می‌کند. همچنین وظیفه‌ی محافظت از سخت‌افزارها و تجهیزات مهم و سرورها را بر عهده دارد.

ممنون که این مقاله را مطالعه کردید. اگر سوالی راجع به رک شبکه دارید از ما بپرسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها