کد خبر: 625778
تاریخ انتشار :

چه زمانی می توانیم سهام عدالت خود را بفروشیم؟+جزئیات بیشتر

توقف فروش سهام عدالت در آستانه یک ساله شدن است، در بیش از ۱۱ ماه گذشته مسئولان بارها وعده نقد شدن این سهام را دادند. آیا در روزهای باقی مانده دولت روحانی راهی برای آغاز فروش سهام عدالت وجود دارد؟

چه زمانی می توانیم  سهام عدالت خود را بفروشیم؟+جزئیات بیشتر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. هدف از عرضه سهام عدالت گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران است.در سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در اردیبهشت سال 1399 با دستور رهبری در یک اقدام فوری سهام عدالت آزاد شد.اخبار مرتبط با سهام عدالت را با ما بخوانید 

توقف فروش سهام عدالت در آستانه یک ساله شدن است. در روزهای ۱۹ و ۲۰ مرداد سال گذشته شاخص کل بورس در قله بیش از دو میلیون واحدی ایستاد و دوامی نیاورد که با سرعت بالایی افت کرد.

افتی که در بیش از ۱۱ ماه گذشته جبران نشده و در روزهای اخیر شاخص کل برای حفظ تعادل تلاش کرده است. حالا شاخص کل کمی بالاتر از آخرین سطح سال گذشته روی رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی قرار گرفته.

پارسال همین روزها بود که فروش سهام عدالت نسبت به گذشته کمی جان گرفت و روند فروش سرعت گرفت. اما با شروع افت بورس از روز ۲۱ مرداد ماه اولین متهم افت فروش سهام عدالت شناسایی شد. در اولین اقدام مسئولان تصمیم به توقف فروش سهام عدالت گرفتند.

ممنوعیت فروش اگرچه چند ماه بعد برداشته شد و حتی مسئولان به تغییر روش به بلوکی اصرار داشتند، اما نتوانست دردی را ۵۰ میلیون دارنده سهام عدالت دوا کند.

سهام عدالتدر حال حاضر همه‌ی پرسش‌های سهامداران درباره زمان شروع فروش سهام عدالت به این جمله مسئولان ختم می‌شود که «باید بورس رونق بگیرد تا فروش سهام عدالت شروع شود».

حالا اما به گفته کارشناسان در دوران بی‌دولتی به سر می‌بریم، دولت روحانی کمتر سه هفته وقت دارد که برای فروش سهام عدالت کاری کند. به توجه به این که عملا دولت فعلی نمی‌تواند تصمیمی برای آینده اقتصاد بگیرد به احتمال زیاد امید برای فروش سهام عدالت نیز در زمان باقی مانده بی‌فایده به نظر می‌رسد.

دولت روحانی چند سال دنبال آزادسازی سهام عدالت بود، بالاخره در اردیبهشت پارسال با دستور رهبری در یک اقدام فوری سهام عدالت را آزاد کرد که در یک سال پایانی دولتش برای معیشت گروهی از مردم به بزرگی ۵۰ میلیون سهامدار کمک کند. اما نه تنها این نتیجه حاصل نشد بلکه سهامداران ناامیدتر از قبل شدند.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، امیدی به شروع فروش سهام عدالت در ۱۸ روز باقی مانده از دولت روحانی وجود ندارد. به احتمال زیاد سهامداران باید از نیمه دوم مرداد منتظر تصمیم رئیس‌جمهور جدید درباره بورس باشند.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها