کد خبر: 626349
تاریخ انتشار :

آیا صادرات نفت ایران به چین کاهش می یابد؟ واکنش بازار ارز چیست؟

طرح آمریکا برای تحریم خرید نفت ایران توسط چین باعث زنجیره ای از اتفاقات در اقتصاد ایران خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرگزاری رویترز اعلام کرد آمریکا در نظر دارد فروش نفت ایران به چین را محدود کند حتی با وجود اینکه ممکن است باعث خروج تهران از مذاکرات اتمی و اتخاذ یک رویه سخت‌تر توسط ایران شود. درحالیکه در اوایل سال جاری میلادی به پکن اعلام کرده بود هدف آن احیای قرارداد اتمی برجام است و نیازی به مجازات شرکت‌های چینی به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا و خرید نفت ایران نیست.

ظاهرا آمریکا قصد دارد برای خود در وضعیتی که تحریم های حداکثری نتیجه ای نداشته و فروش نفت ایران افزایش یافته است، کارت بازی بسازد و ایران را وادار به ادامه مذاکره با روش دولت حسن روحانی کند. به همنی دلیل یکی از مقامات آمریکا گفت: اگر ما به قرارداد اتمی برجام بازگردیم هیچ دلیلی برای تحریم شرکت های وارد کننده نفت ایران وجود ندارد. ولی اگر بازگشت به این قرارداد ممکن نشود آن وقت موضع ما هم تغییر می‌کند.

 وال‌استریت‌ژورنال نیز اولین بار با اشاره به چین گزارش داد که واشنگتن در فکر سخت‌تر کردن تحریم های ایران است و پالایشگاه های چین بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران هستند. به طوریکه چین در سال جاری به طور متوسط بین 400 تا 650 هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده است. شرکت نفت کنکورد چین یکی از اصلی‌ترین واسطه‌های عرضه نفت تحریم شده ایران و ونزوئلاست.

اذعان یکی از رسانه های آمریکایی به اینکه اگر قرار باشد مذاکرات مدتها طول بکشد، آن وقت آمریکا باید نگاه تازه‌ای به اجرای تحریم ها مخصوصاً تحریم شرکت های چینی وارد کننده نفت ایران داشته باشد، نشان داد که طرف غربی دریافته است گذشت زمان به زیان آنها است و به دنبال تعریف جدید از عرصه به جای عقب نشینی در قبال ایران در مساله کاهش تحریم ها هستند.

حال اگر سید ابراهیم رئیسی به جای تمرکز بر مذاکرات وین به سرعت به سراغ عملیاتی کردن قرارداد راهبردی 25 ساله با چین باشد، در آنصورت فروش نفت ایران به 2 میلیون بشکه رسیده و آمریکا گزینه ای برای تحریم دولت چین نخواهد داشت و اساسا ادامه مذاکرات وین هم بی معنی می شود.

عدم استفاده دولت روحانی از ظرفیت های متعدد اقتصادی کشور باعث شد تا آمریکایی ها به برآورد غلطی از وضعیت ایران برسند و با دولت روحانی توافقی که قابل دفاع در داخل ایران باشد انجام ندهند. بی توجهی دولت رئیسی به موضوع وین باعث شده است تا آمریکا به سراغ ساختن کارتی نیم بند به نام "تحریم چین به خاطر خرید نفت از ایران" باشد که روی کاغذ هم شانس چندانی ندارد. اگر دولت چین رفتارهای توهین آمیز حسن روحانی را تحمل کرده و ایران را در بدترین دوره تحریم رها نکرده است، دلیلی ندارد با دولت رئیسی که نگاه مثبتی به شرق دارد نتواند کار کند.

در فضای اقتصادی ایران، این طرح آمریکا با تحریک بازار ارز همراه شده و قیمت را اندکی افزایشی کرده است، اما بازار ایران میل چندانی به خرید دلار گران از خود نشان نداده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها