کد خبر: 626353
تاریخ انتشار :

سایپا امسال چه خودرویی را جایگزین محصولات مونتاژی می‌کند؟

بررسی صورت های مالی خودروسازی سایپا نشان می دهد این خودروساز طی سال 1400 هیچ برنامه ای برای محصولات مونتاژی که پیش تر توسط این خودروساز عرضه می شد، ندارد. بنابراین امسال سراتو، چانگان و آریو در سبد عرضه نارنجی های جاده مخصوص جایی ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در شرایطی صورت های مالی این خودروساز خبر از خروج محصولات مونتاژی از سبد عرضه طی سال جاری می دهد که شاهد هستیم سایپایی ها طی امسال به نسبت سال گذشته یک رشد حدود 14 درصدی را برای خود در بخش فروش پیش بینی کرده اند.

خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج سال گذشته در مجموع حدود 297 هزار و 800 دستگاه از محصولات خود را به بازار عرضه کرد.

از این میزان عرضه سهم محصولات مونتاژی حول و حوش 10 درصد بود.

نارنجی های جاده مخصوص سال گذشته 187 دستگاه آریو، 80 دستگاه سراتو و 19 دستگاه چنگان را برای فروش به بازار عرضه کردند.

اما با کم شدن سهم 10 درصدی محصولات مونتاژی  پیشین و پیش بینی رشد حدود 14 درصدی فروش، برنامه این خودروساز برای پر کردن جای خالی محصولات مونتاژیش چیست؟

صورت های مالی سایپایی ها نشان می دهد این خودروساز تمرکز عرضه خود را روی محصولاتی قرار داده که عنوان داخلی را یدک می کشند.

عرضه تیبا و پراید 151 که پیش تر نیز در دستور کار این خودروساز بود کما فی السابق در سال جاری نیز ادامه دارد.

در حالی که عرضه خانواده تیبا 17 درصد رشد را در بازه زمانی یاد شده به خود می بیند اما استراتژی غول نارنجی جاده مخصوص برای پر کردن جای خالی محصولات مونتاژی عرضه گسترده شاهین است.

بر اساس برنامه ریزی سایپا این محصول نوبرانه که اواخر سال گذشته به بازار عرضه شد و شاهد حرکت آن به صورت محدود در خیابان ها بودیم طی سال جاری به تعداد 65 هزار دستگاه فروخته خواهند شد.

چنانچه سایپایی ها بتوانند این تعداد شاهین را به بازار عرضه کنند توانسته اند عرضه این خودروی تمام ایرانی را به نسبت سال گذشته حول و حوش 14 هزار درصد رشد دهند. البته این میزان رشد به دلیل پایه کم عرضه آن در سال 99 است. نارنجی های جاده مخصوص سال گذشته تنها 462 دستگاه شاهین را به بازار عرضه کردند.

آنطور که جواد سلیمانی مدیرعامل خودروسازی سایپا چند روز پیش خبر داد این خودروساز برنامه دارد طی سال جاری 20 هزار دستگاه آریا (محصول کراس اووری که روی پلت فرم شاهین طراحی شده) نیز تولید کند. به نظر می رسد بخشی از پیش بینی این خودروساز برای فروش 65 هزار دستگاهی شاهین به آریا اختصاص داشته باشد.

همچنین قرار است از شهریورماه تولید شاهین با گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار سایپا قرار گیرد و از نیمه دوم امسال شاهد عرضه آن باشیم.

بنابراین استراتژی سایپا برای سال جاری توقف عرضه محصولات مونتاژی و جایگزینی آن با محصولاتی است که روی پلت فرم SP100 تولید می کند.    

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها