کد خبر: 627343
تاریخ انتشار :

بلاتکلیفی 2249 خودرو در گمرک

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، حدود 2 هزار دستگاه همچنان در گمرکات کشور بلاتکلیف است که قیمت هر یک از این خودروها به طور متوسط حدود 30 هزار دلار است. به عبارتی ارزش این خودروهای بلاتکلیف، جمعا بالغ بر 67 میلیون دلار است.

بلاتکلیفی 2249 خودرو در گمرک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش سایت خانه فوتبال: مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است، دلیل عمده تاخیر در ترخیص به موقع خودروهای وارداتی، کارشکنی‌های بانک مرکزی در صدور تاییدیه انتقال ارز است.

به گفته دادفر در حال حاضر پرونده 1089 خودرو در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و در عین حال، 927 خودرو فاقد ثبت سفارش و اظهار نشده به گمرکات باقی مانده است.

به گزارش روابط ‌عمومی اتاق تهران، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از بلاتکلیفی 2249خودروی وارداتی در گمرکات خبر داد و گفت که ارزش هر یک از این خودروها به طور متوسط حدود 30 هزار دلار است.

ماجرای رسوب خودروهای وارداتی

مهدی دادفر با اعلام این خبر به تشریح ماجرای ممنوعیت و رسوب خودروهای وارداتی در گمرکات پرداخت و گفت: در بهمن سال 1395، ثبت سفارش خودرو به روی شرکت های غیر نمایندگی بسته شد و در سال 1396 نیز ثبت سفارش این کالا برای شرکت‌های نمایندگی ممنوع شد. بسته شدن یک شبه سامانه ثبت سفارش و توقف عملیاتی کسب‌وکارهای مربوط به واردات و تجارت خودرو، منجر به این شد عده ای از افراد که کالاهایشان در حال خرید و حمل بود یا وارد گمرکات شده بود و هنوز در مورد آنها ثبت سفارش صورت نگرفته بود، سراغ خرید ثبت سفارش از راه‌های غیرقانونی بروند که این مساله به غائله ثبت سفارش‌های خریداری شده و تشکیل پرونده برای آن منتهی شد.

او با بیان اینکه«این ممنوعیت یک شبه سبب شد که بالغ بر 18 هزار خودرو در گمرکات رسوب کند»ادامه داد: البته یک سری از این خودروها که پیش از اعمال ممنوعیت ثبت سفارش شده بودند، ترخیص شدند. اما عملا 12 هزار و 261 دستگاه در گمرکات دپو شد. در دی ماه سال 1397 دولت برای حل این مساله، مصوبه ای صادر کرد که به موجب آن، صاحبان این خودروها دو ماه فرصت داشتند با ارائه مدارک، خودروهای خود را ترخیص کنند. اما به دلیل وجود برخی موانع و پایان این مهلت زمانی، 6653 دستگاه خودرو قابلیت ترخیص پیدا نکرد.

دادفر افزود: در آن زمان به دلیل ورود نهادهای نظارتی به پرونده خودروهای وارداتی،‌ تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو و تعدادی از کارمندان وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت دستگیر شدند. پس از آن، دولت با پیگیری‌های مجدد ما در 29 بهمن ماه سال 1398 ، بار دیگر مصوبه‌ای برای ترخیص خودروها صادر کرد که برابر آن، 2859 دستگاه خودرو ترخیص شد. در این میان، 51 دستگاه خودرو نیز جزو خودروهایی بود که طی مصوبه 29 بهمن ماه به گمرک اظهار شد اما صاحبان آنها موفق نشدند پول خود را به موقع واریز کرده و خودروها را ترخیص کنند. اکثر این تاخیرها بعد از مصوبه سال 1397 نیز به کارشکنی بانک مرکزی برای صدور تاییدیه انتقال ارز باز می‌گشت.

 او سپس با انتقاد به عطف به ماسبق شدن، مقررات مربوط به واردات خودرو گفت: 73دستگاه خودرو سفارش آمریکا و 9 دستگاه خودرو بالای 2500سی سی در گمرک خرمشهر هنوز موجود است که البته زمان ورودشان به کشور به پیش از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بازمی‌گردد. همچنین 100 دستگاه خودروی بالای 2500 سی‌سی نیز در سایر گمرکات باقی مانده‌است که اینها هم قبل از تصویب این ممنوعیت وارد شده اند. این بدان معناست که قانون عطف به ماسبق شده و صاحبان این خودروها را با مشکل مواجه کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه توضیح داد: پس از آنکه مقام معظم رهبری فرمودند، واردات خودروهای آمریکایی ممنوع است، پلیس راهور تا یک سال، از شماره گذاری خودروهایی که پیش از آن، وارد کشور شده و ترخیص شده بود هم امتناع می‌کرد.

 او افزود: از سال 1395 که ممنوعیت‌ها کلید خورد، در مجموع وضعیت 2249 دستگاه خودرو در گمرکات بلاتکلیف است که از این میان 200 دستگاه بالای 2500 سی سی و آمریکایی بوده و باقی آن، خودرو زیر 2500 سی سی است و ترخیص آنها با مشکل مواجه شده است. در واقع، از 12261 خودروی دپو شده، 10 هزار و 12 خودرو ترخیص شده و حدود 2 هزار دستگاه همچنان بلاتکلیف است. قیمت هر یک از این خودروها نیز به طور متوسط حدود 30 هزار دلار است. به عبارتی ارزش این خودروهای بلاتکلیف، جمعا بالغ بر 67 میلیون دلار است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها