کد خبر: 636568
تاریخ انتشار :

تایلند به پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCPE) پیوست

نماینده نخست وزیر و وزیر بازرگانی تایلند روز سه شنبه اعلام کرد که دولت این کشور طرح پیوستن به پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای موسوم به (RCPE ) از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) را تصویب و با این اقدام این پیمان را تکمیل کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جورین لاکساناویست» نماینده نخست وزیر و وزیر بازرگانی تایلند از تکمیل توافق بر سر پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای ( RCPE ) توسط این کشور خبر داد. 

مقامات رسمی تایلند گفتند این کشور این پیمان تجاری را در تاریخ ۲۸ اکتبر با سپردن اسناد مصوبه به دبیرکل اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) تصویب و از امروز عضویت خود را در این پیمان تکمیل کرده است . 

بر پایه این گزارش به جز تایلند دیگر کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله سنگاپور، کامبوج، برونئی و لائوس نیز  پیش از این توافقنامه را تصویب کرده بودند. همزمان چین و ژاپن نیز مصوبه های این پیمان را تکمیل کردند. 

پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCPE) تواقفی تجاری بزرگ میان ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) است که در نوامبر سال گذشته میان اعضایش امضا شد.

 کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( آ سه آن ) شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و همچنین چین، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند می شود. 

این مصوبه باید به امضای دستکم ۶ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( آ سه آن ) برسد که با این مصوبه دولت تایلند این پیمان تکمیل شده است.

با اجرای این مصوبه تعرفه های معاملات میان کشورهای امضا کننده  تا ۹۰ درصد در ۲۰ سال آینده حذف می شود.

۱۰ کشور عضو «آسه آن» به همراه ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، استرالیا و نیوزیلند از سال ۲۰۱۲ سرگرم مذاکره پیرامون این منطقه تجارت آزاد بودند اما هند به دلیل نگرانی از تاثیر منفی احتمالی تعرفه های پایین بر صنایع داخلی اش، از امضاء این پیمان خودداری کرده بود.

«آ. سه. آن» مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه‌ اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو اتحادیه و ثبات منطقه تلاش می‌کنند.

این اتحادیه در ۸ اوت سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

آ. سه. آن علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی- فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)  شامل ۱۰ عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن) و همچنین کره جنوبی، چین، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند است و تولید ناخالص داخلی آنها یک سوم کل جهان را تشکیل می دهد.

سران کشورهای عضو در آخرین نشست خود در ۲۵ آبان ۱۹۹۹ که به صورت مجازی برگزار شده بود در بیانیه پایانی اعلام کردند: ما توجه داریم که توافقنامه RCEP یک توافق تجاری بی سابقه منطقه ای است که ترکیبی متنوع از اقتصادهای توسعه یافته، در حال توسعه و حداقل توسعه یافته منطقه را شامل می شود.

آنها افزودند: ما معتقدیم که RCEP بزرگترین قرارداد تجارت آزاد در جهان، گام مهمی به جلو به سوی چارچوبی ایده آل از قوانین تجارت جهانی و سرمایه گذاری است.

رهبران کشورهای عضو RCEP تاکید کردند که آنها همچنان به نقش هند در این اتحادیه اهمیت می دهند و تاکید کردند که «RCEP با توجه به اهمیت استراتژیک هند به عنوان یک شریک منطقه ای در ایجاد زنجیره های ارزش منطقه ای عمیق تر و گسترده تر برای هند باز است».

 

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها