کد خبر: 645405
تاریخ انتشار :

روز تاریک صنعت گاز فرا می‌رسد؟

حمیدرضا عراقی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز، با بیان اینکه امروز روز روشن ماست، گفت: تمامی فازهای پارس جنوبی ایران به نتیجه رسیده اما اگر سرمایه گذاری جدید بروی فازها انجام نشود، روز تاریک ما هم فرا خواهد رسید. امکان محدودیت گاز برای صنایع، امکان قفل شدن صنایع، امکان قطعی گاز نیروگاه ها در تابستان، امکان قطعی گاز برای مصرف کنندگان خانگی در زمستان، وجود دارد.

روز تاریک صنعت گاز فرا می‌رسد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نفت خبر: حمیدرضا عراقی در تشریح سوابق سیاست گذاری گازی در کشور گفت: ما دو مدل گمراه شدیم؛ اول بعد از انقلاب زمانی که روسیه خرید گاز از ایران را قطع کرد، ما گاز مازاد داشتیم و فضای جامعه تحت تاثیر تفکر استقلال طلبی، خودکفایی و کمک به مستضعفین بود. در این شرایط مازاد گاز را به سراسر کشور با خط لوله رساندیم. اشتباه دوم زمانی بود که ما در پارس جنوبی با حجم عظیمی از گاز مشترک مواجه شدیم که اگر مصرف نمی کردیم، قطر برداشت می کرد. نتیجه آن شد که به همه صنایع و مصرف کنندگان مختلف گاز رسانی شد.

وی افزود: آن زمان گاز ایران بازار داشت و قطر بازاری برای فروش نداشت. ایران برای صادرات، ال ان جی را تعریف کرد و یکی از فازهای پارس جنوبی را به ال ان جی اختصاص داد و کار اجرایی آن انجام شد اما بدلیل تحریم ها نصفه کاره ماند. برای صادرات گاز از طریق خطوط لوله، ترکیه و عراق و افغانستان و پاکستان هدف صادراتی ایران بودند.

عراقی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هدف ما در صادرات گاز، بازار اروپا از مسیر روسیه بود، افزود: تلاش ما این بود که با ترانزیت گاز به روسیه، این انرژی را به اروپا برسانیم و روسها گاز را به نام ایران به اروپا صادر کنند. بعد از انقلاب، روسیه هم قرارداد خود با ایران را لغو کرد و هم از انتقال گاز ایران از مسیر خاک خود به اروپا سر باز زد.

وی افزود: ایران بعد از انقلاب صادرات گاز به عراق و ترکیه را اجرایی کرد. صادرات گاز به پاکستان بدلیل مخالفت هند برای عبور خط لوله از خاکش، نافرجام ماند. البته همچنان صادرات به پاکستان محتمل است. کویت هم بعد از عراق یکی از بازاراهای هدف ما بود که مذاکرات با این کشور بعد از حمله به سفارت عربستان در ایران منتفی شد. در مورد صادرات به امارات هم بحث کرسنت پیش آمد.

عراقی تاکید کرد: بر این اساس همچنان فرصت ها صادرات گاز ایران پابرجاست اما مشکل عمده، عدم سرمایه گذاری در ذخایر زیرزمینی است. چنانچه پارس جنوبی حداقل به اندازه فعلی نتواند ادامه تولید داشته باشد، بروی مخازن جدید سرمایه گذاری نشود و نگاه مجلس و دولت به شرکت گاز مانند شرکت دخانیات باشد، در آینده نه چندان دور امکان تامین نیاز گازی داخلی هم وجود ندارد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز، با بیان اینکه امروز روز روشن ماست، گفت: تمامی فازهای پارس جنوبی ایران به نتیجه رسیده اما اگر سرمایه گذاری جدید بروی فازها انجام نشود، روز تاریک ما هم فرا خواهد رسید. امکان محدودیت گاز برای صنایع، امکان قفل شدن صنایع، امکان قطعی گاز نیروگاه ها در تابستان، امکان قطعی گاز برای مصرف کنندگان خانگی در زمستان، وجود دارد.

رئیس پیشین هیئت مدیره شرکت گاز استان تهران تاکید کرد: دولت و مجلس باید متوجه باشند ۷۵ درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می دهد و نمی توانند بدون منبع این سبد را حفظ کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها