خبر داغ ظهرانه یارانه ای امروز 16 آذر | واریز آخرین یارانه نقدی دولت رئیسی با رقم جدید

کد خبر: 1190715

یارانه نقدی آذر ماه برای یک استان واریز نخواهد شد.

خبر داغ ظهرانه یارانه ای امروز 16 آذر | واریز آخرین یارانه نقدی دولت رئیسی با رقم جدید

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا آذرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی آذرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

هر چه  زمان می‌گذرد ارزش یارانه نقدی پرداختی کمتر می‌شود؛ شاید یکی از دلایلی که دولت واریز نقدی یارانه را به تخصیص کالابرگ و دردسر‌های آن ترجیح می‌دهد، همین باشد.

هشتمین یارانه پس از جراحی اقتصادی دولت در اردیبهشت‌ماه، طبق روال هر ماهه بیستم آذرماه پرداخت خواهد شد؛ آن هم با این تفاوت که به یک استان یارانه جدید تعلق نخواهد گرفت.

 آن‌طور که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند، اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در استان هرمزگان آغاز شده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، طرح کالابرگ را در کل کشور اجرا خواهد شد.

به نظر می‌رسید یارانه آذرماه و به عبارتی یارانه‌ای با طعم یلدا، آخرین یارانه نقدی باشد که مردم دریافت می‌کنند و بعد از این یارانه، مردم سراسر کشور مجبور به دریافت کالابرگ هستند.

اگرچه دولت چندان با پرداخت کالابرگ موافق نیست و بیشتر مدافع پرداخت یارانه نقدی است. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود که سال آینده دولت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند.

اما محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مجلس در گفتگویی اعلام کرده پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح کشور به سال آینده موکول شد.

این نماینده مجلس تاکید کرده که علت عدم توزیع کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک این است که زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور مهیا نیست و برای همین پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

در این شرایط، بنا به گزارش‌ها از اردبیهشت ماه امسال تاکنون، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند.

البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده که کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بودند که از این تعداد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳ میلیون نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

در همین رابطه، حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه اعلام کرده؛ با توجه به آنکه دهک‌بندی خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ بنابراین مسئولان این وزارتخانه در جریان موضوع هستند.

او تصریح کرده؛ افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، همچنان می‌توانند از طریق سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی و بررسی دهند، چنانچه جز دهک یک تا ۹ قرار گیرند، مشمول یارانه می‌شوند.

سخنگوی ستادهدفمندی یارانه‌ها افزوده؛ افرادی که تا قبل از ۱۴۰۱ یارانه آن‌ها حذف شده بود یا انصراف داده بودند، می‌توانند از طریق سازمان هدفمندی ثبت‌نام کنند.

او خاطرنشان کرده؛ اگر سامانه اعتراض وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای اعتراض افراد قطع است، مسئولان این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.

احتمالا دی ماه ۱۴۰۱ زمان سرنوشت سازی برای تصمیم گیری درباره  پرداخت یارانه نقدی خواهد بود./نبض بازار

یارانه نقدی این 3 دهک 800 هزارتومان شد

سخنگوی دولت گفت: دولت برای نخستین بار با افزایش ۵۰درصدی یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان موافقت کرد.

سخنگوی دولت در ادامه به تشریح برخی مصوبات دولت پرداخت و اظهار داشت: دولت برای نخستین بار با افزایش ۵۰ درصدی یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان موافقت کرد و یارانه مراکز نگهداری روزانه معلولان ۳۵ و یارانه پرستاران و مادرانی که در منزل از معلول مراقبت می کنند، ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفهآموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید از محل اعتبارات تخصیصی سازمان مذکور مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کرد./منیبان

سورپرایز یارانه بگیران در سال 1402

محسن زنگنه، نماینده مجلس با بیان جزئیات واریز یارانه نقدی در سال آینده گفت: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال جاری منتفی است.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال جاری منتفی است، چراکه از نظر منطقی و عملی امکان اجرای این طرح و حذف یارانه نقدی فعلاً وجود ندارد و مردم برای پوشش بخشی از تورم تحمیلی بر اقتصاد خانوار مبتنی بر این یارانه ماهانه، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این جملات را عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرنگار ما گفت آن هم در واکنش به خبر منتشر شده در روز‌های اخیر مبنی بر شروع زودهنگام اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی و سراسری شدن آن پس از اجرای آزمایشی یک‌ماهه.

محسن زنگنه با تأکید بر اینکه اجرای آزمایشی یک‌ماهه در یک استان فقط برای سنجش زیرساخت‌های فنی این طرح است و برای این سنجش هم نیازمند صرف چند ماه زمان هستیم. او در همین حال به وجود منافذ و خلأ‌های متعدد در کالابرگ الکترونیک ازجمله نحوه تأمین منابع و توزیع کالا‌های یارانه‌ای و چگونگی جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از این کالابرگ اشاره می‌کند که هنوز هیچ یک از این ابهام‌ها برای دولت و مجلس رفع نشده است.

کالابرگ، یارانه نقدی را حذف نمی‌کند

زنگنه می‌گوید: در مرحله آزمایشی، قرار نیست منابع مالی خاصی به آن تزریق شود و فعلاً دولت در حال بررسی است که آیا امکان اجرای طرح برای توزیع بسته‌های حمایتی را دارد یا نه. بر همین اساس اجرای طرح بی‌شک در سال جاری منتفی است و برای سال آینده هم باید دید در لایحه بودجه‌ای که هنوز به مجلس نیامده، دولت چه تدبیری اندیشیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه نمی‌شود یارانه۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی که بخشی از تورم سنگین فعلی را پوشش می‌دهد، ناگهانی قطع کرد، اضافه می‌کند: دولت با آزمایش این طرح در یک استان می‌خواهد به قطعیت برسد که آیا می‌تواند در سال جاری یا سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ماهانه، به تمام مردم یا بخشی از جامعه یارانه‌ای اضافه در قالب کالابرگ اختصاص دهد یا نه.

وی خاطرنشان می‌کند: بحث اجرای طرح کالابرگ الکترونیک زمانی مطرح شد که لازم بود دولت برای مراقبت از معیشت مردم، بسته‌های حمایتی فقط در حوزه کالا‌های اساسی و غذایی ارائه کند که متأسفانه آن زمان اجرا نشد و امروز منطقاً و عملاً امکان اجرای آن سلب شده است.

وی در پاسخ به اینکه به هر صورت اجرای این طرح در سال آینده هم هزینه مالی سنگین بر دولت و کشور تحمیل می‌کند و محل تأمین منابع آن نامشخص است، می‌گوید: برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی باید منتظر لایحه بودجه سال آینده بمانیم. این امکان وجود دارد که مبلغ مشخصی به یارانه نقدی ماهانه افراد اضافه شود که فقط همین مبلغ اضافه شده به عنوان کالابرگ برای تأمین کالا‌های اساسی مردم اختصاص یابد که این موضوع هم نیازمند دیدن زیرساخت‌های فنی لازم برای پرکردن منافذ احتمالی طرح است.

کالابرگ فعلاً پرمنفذ و پرحاشیه است

وی در توضیح مهم‌ترین حواشی و منافذ احتمالی کالابرگ الکترونیک حتی در کنار یارانه نقدی ماهانه، می‌گوید: اگر دولت منافذ را نبیند، کالابرگ خالق مشکلات جدیدی خواهد شد. مثلاً نحوه تأمین و توزیع کالا‌ها بسیار مهم است. هنوز معلوم نیست دولت می‌خواهد مانند دوران توزیع کوپن، کالا‌ها را تأمین و از طریق شبکه توزیع و توزیع‌کنندگان به دست گروه‌های هدف برساند یا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها همان کالا‌های تعیین شده را تهیه می‌کنند و بخشی از هزینه این خرید به صورت یارانه از کارت شهروندان تأمین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این میان با توجه به تنوع بالای فروشگاهی در کشور امکان سوءاستفاده از کالابرگ زیاد است و دولت باید تدبیری بیندیشد که فروشگاه‌ها مثلاً «آدامس» به مردم نفروشند، اما در سامانه آن را کالای اساسی ثبت کنند. به باور وی، در حال حاضر ابهام در نحوه اجرا، مدیریت و نظارت بر طرح کالابرگ الکترونیک برای دولت و مجلس به قدری بالاست که به طور قطع امکان اجرای آن دست‌کم در سال جاری منتفی است.

منبع: قدس آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها