کد خبر: 670274
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با آلبرت بغزیان

هیچ بنگاه اقتصادی را ندیدم که به علت مالیات تعطیل کند

یک استاد دانشگاه گفت: گرچه صاحبان بنگاه اقتصادی غر می زنند اما مگر چقدر مالیات می دهند که شلوغش می کنند.

هیچ بنگاه اقتصادی را ندیدم که به علت مالیات تعطیل کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد طاهر شیرازی -گروه اقتصاد نامه نیوز:: لایحه بودجه 1402 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی چکش کاری می شود اما حرف و حدیث ها درباره آن بسیار است. دولت می گوید «قانون بودجه سال آینده کسری ندارد» اما نمایندگان نگاه دیگری دارند.

آلبرت بغزیان در گفتگو با نامه نیوز درباره ارزیابی لایحه بودجه 1402 گفت: امیدواریم ارقام بودجه سال آینده تحقق پیدا کنند. اگر دولت نسبت به قانون بودجه 1401 ارقام یکسری ردیف ها را تغییر داده به طوری که این تغییرات به چشم می آیند، باید فلسفه آن را بگوید. مثلا براساس لایحه 1402 قرار است 43 درصد درآمدهای عمومی دولت از مالیات تأمین شود؛ دولت می تواند هدف از این تصمیم را کاهش وابستگی به منابع نفتی و فرآورده های نفتی اعلام کند.

وی درباره آثار افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده افزود: مالیات یک متغیر تثبیت کننده خودکار است یعنی در دوران رکود مالیات کاهش می یابد تا مانع از تعمیق رکود شود و برعکس در دوران رونق نیز مالیات افزایش می یابد تا خیلی هم رونق ایجاد نشود. در کل نمی توان گفت این رقم مالیاتی تورم زا است یا خیر.

این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: وقتی پیش بینی درآمد مالیاتی دولت نسبت به رقم سال گذشته افزایش پیدا می کند، جای حمله دارد چون مالیات انگیزه سرمایه گذار را می کشد و سودآوری را کم می کند، چه بسا که صاحب بنگاه اقتصادی تصمیم به تعطیلی بگیرد اما این کار را نمی کند.

وی افزود: واقعیتش را بخواهیم، گرچه صاحبان بنگاه اقتصادی غر می زنند اما مگر چقدر مالیات می دهند که شلوغش می کنند؛ وقتی آنها خیلی راحت قیمت کالا یا خدمات را افزایش می دهند و سودشان افزایش پیدا می کند، طبیعتا باید مالیات این سود را به دولت پرداخت کنند. حقیقتا ندیدم بنگاهی را که به خاطر پرداخت مالیات تعطیل کند. اینها همه اش بهانه است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: وقتی بنگاه اقتصادی سودی ندارد، طبیعتا مالیات هم نمی دهد. چه طور از کارمندان و کارگران تا مالیات نگیرند به آنها حقوق ماهانه پرداخت نمی کنند اما آن صاحب بنگاهی که می خواهد سالی یک بار حساب و کتاب کند و شش ماه نیز به او با قسط بندی فرصت پرداخت می دهند، این همه غر می زنند. حال آنکه پولی که از این طریق گیر دولت می آید ارزشش خیلی پایین آمده است.

وی با بیان اینکه برخی برای پرداخت مالیات شلوغ بازی در می آورند، افزود: اگر دولت مالیات نگیرد، از کجا درآمد داشته باشد؟ کسری بودجه قطعا ضرر بیشتری به تولید کشور می زند. آن کسانی که از پرداخت مالیات فرار می کنند و راه های فرار مالیاتی را بلد هستند، خیلی به جنبه های منافع عمومی آن توجه نمی کنند، از این رو کسی که معافیت مالیاتی می گیرد یا به طرق مختلف از پرداخت مالیات فرار می کند، زرنگ محسوب می شود.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود درآمدهای مالیاتی کجا خرج می شوند، افزود: متأسفانه جاهایی از دولت پول می گیرند که در تولید و اشتغال یا خدمات رسانی به مردم و کشور نقشی ندارند یا معافیت مالیاتی به جاهایی داده می شود که دلیلی ندارد. در کل بی عدالتی مالیاتی حتما وجود دارد.

بغزیان گفت: در کل پشت پیش بینی درآمد مالیاتی سال آینده باید مدل اقتصاد کلان خوابیده باشد که من چنین مدلی را ندیدم، اگر چنین مدلی هست دولت اعلام کند «این مدل است» تا کارشناسان آن را ارزیابی کنند. در کل اگر دولت هدفی را قرار داده، شانسی است که به آن برسد.  

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها