کد خبر: 670831
تاریخ انتشار :

در گفتگو با رادیو انقلاب مطرح شد؛

زمان شاه فقط پیکان تولید می‌کردیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وابستگی رژیم پهلوی به کارشناسان آمریکایی تام و تمام بود حتی کار را به جایی رساندند که برای این افراد قانون کاپیتالاسیون وضع کردند.

زمان شاه فقط پیکان تولید می‌کردیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نهمین برنامه جام انقلاب امروز دهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده، سهراب علی اکبری، احسان رستگار و امید کرمانی‌ها به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. از موضوعات برنامه امروز پاسخ به شبهات اقتصادی زمان پهلوی بود. حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در همین رابطه به عنوان میهمان تلفنی روی خط ارتباطی آمد و گفت: برای درک بهتر اوضاع زمان پهلوی باید به شاخص های اقتصادی توجه کرد.

وی افزود: شاخص درآمد مالی آخرین سال رژیم پهلوی 90 هزار میلیارد تومان دلار، شاخص فقر یا ضریب جینی 0.53 و شاخص امید به زندگی 54 سال بود اما الان این شاخص ها به ترتیب 434 میلیارد دلار یعنی 5 برابر، 0.37 و 74.6 سال هستند. زمان شاه فقط یک اتوبان تهران-کرج را داشتیم اما الان صدها اتوبان در کشور داریم.

وی افزود: زمان پهلوی فقط سالی 7 هزار مگاوات برق تولید می کردیم اما الان بیش از 70 هزار مگاوات برق تولید داریم. تولید فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی ایران آن زمان محدود بود و فقط تعدادی از شهرهای جنوبی لوله کشی گاز داشتند اما الان 97 درصد شهرهای کشور گازرسانی شدند. آن زمان فقط ایران خودرو فعالیت داشت و پیکان تولید می کرد الان 28 شرکت خودروساز داریم و سالی یک میلیون خودرو در کشور تولید می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت 46 هزار متخصص آمریکایی در صنایع مختلف کشور زمان پهلوی، اظهار کرد: وابستگی رژیم پهلوی به کارشناسان آمریکایی تام و تمام بود حتی کار را به جایی رساندند که برای این افراد قانون کاپیتالاسیون وضع کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمان قبل انقلاب 6 میلیون بشکه نفت روزانه صادر می کردیم و 13 میلیارد دلار درآمد داشتیم اما الان با وجود تحریم ها صادرات نفت ما حدود یک میلیون بشکه است اما درآمد از محل فروش محصولات غیرنفتی 40 میلیارد دلار است. سرعت تولید علم در ایران فزاینده است و تا جایی پیشرفت کردیم که ماهواره به فضا می فرستیم. این فناوری را فقط تعداد معدودی کشورها در اختیار دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها